AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Improvizace ve filmu

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373IMF ZK 2 3/T česky zimní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Seznámení s různými typy improvizace (ve) filmu z historické a analytické perspektivy, jež by mělo studentům rozšířit historické znalosti dané problematiky a cvičit je ve způsobech analýzy filmových děl.

Forma studia:

Přednáška doplněná o projekce několika filmů a filmové ukázky. Přednášky budou trvat 2 vyučovací hodiny, v případě projekcí filmů se může jejich sledování protáhnout až na 3 vyučovací hodiny, proto je v rozvrhu kurz psán na 3 hodiny.

Předpoklady a další požadavky:

Některé z promítaných filmů či filmových ukázek budou s anglickými titulky (nicméně většina bude s českými titulky).

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Obsah kurzu:

Improvizace, předem (více či méně) nepřipravené kreativní tvoření uměleckého díla právě v tu danou chvíli jako by před našima očima, je technika používaná v různých uměleckých druzích, především v hudbě, v tanci a na divadle. Improvizace (ve) filmu není tak častá a zažitá forma, nicméně i v kinematografii nalezneme její velmi různorodá použití. Vzhledem ke komplexnosti vzniku filmového díla může k improvizaci docházet ve velice rozmanité míře a na různých rovinách díla - ve větší či menší míře improvizovaný může být scénář, herectví, práce kamery či celková režie. V rámci přednášky se seznámíme s historií a teorií této tvůrčí techniky a budeme podrobněji analyzovat tvorbu několika tvůrců, kteří se improvizaci (ve) filmu systematicky věnovali či věnují (např. John Cassavetes, Mike Leigh, Robert Altman, Claire Denisová, Jonas Mekas, Christopher Guest). Improvizované filmy ukazují, jak specifická metoda práce přináší specifické estetické výsledky (v tomto případě především jiné typy herectví a příběhů, než jaké známe z „klasické“, více předem připravené, formalizované kinematografie).

Předběžná osnova kurzu:

1+2) úvod + historie improvizace (a jejích diskurzů) v umění (comedia dell´arte, dadaismus, surrealismus, abstraktní expresionismus, bebop, neodadaismus Fluxu atd.)

3) projekce filmu Roba Reinera This is Spinal Tap (1984)

4) herecká improvizace v komediích i dramatech (improvizace na divadle od Spolinové a Johnsona dál, improvizované tv pořady a seriály, „dramatická“ improvizace např. ve filmech Mika Leigha)

5+6) projekce filmu Johna Cassavetese Faces (1968) + rozbor jeho tvorby

7+8) projekce filmu Abbase Kiarostamiho Ten (2002) + rozbor jeho tvorby

9+10) projekce filmu Wernera Herzoga Strozsek (1977) + rozbor jeho tvorby

Doporučená nebo povinná literatura:

Studijní materiály:

AUMONT, Jacques. Les théories des cinéastes. Armand Colin, 2005.

BELGRAD, Daniel. The Culture of Spontaneity: Improvisation and the Arts in Postwar America. University of Chicago Press, 1999.

BOGDANOVICH, Peter. Who the Hell´s in It. Conversation with Hollywood Legendary Actors. Ballantine Books : New York, 2005.

BRENEZ, Nicole. De la figure en général et du corps en particulier. L?invention figurative au cinéma. De Boeck, 1998.

BRENEZOVÁ, Nicole. Dopis Tagu Gallagharovi. Úvod do figurální analýzy filmu. Iluminace 2005, č. 1.

CASSAVETES, John. Cassavetes o Cassavetesovi. Iluminace 2005, č. 1.

CRONIN, Paul (ed.). Herzog on Herzog. Faber and Faber: London, 2002.

DEAN, Roger, SMITH, Hazel. Improvisation Hypermedia and the Arts since 1945. Routledge, 1997.

ELENA, Alberto. The Cinema of Abbas Kiarostami. SAQI: London, 2005.

FROST, Anthony, YARROW, Ralph. Improvisation in Drama. St. Martins Press, 1989.

GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo. Praha 1999.

GOODMAN, Katie. Improvisation for the Spirit. Sourcebooks: Naperville, 2008.

HIGGINS, Hannah. Fluxus Experience. University of California Press: London, Berkeley, 2002.

JOHNSTONE, Keith. Impro: Improvisation and Theatre. Routledge, 2007.

JOHNSTONE, Keith. Impro for Storytellers. Theatresports and the Art of Making Things Happen. Faber and Faber: London, 1999.

KING, Homey. Free Indirect Affects in Cassavates´ Opening Night and Faces. Camera Obscura 2004, č. 2.

KUČERA, Jakub. Těla a tváře (ve) filmu: poznámky k teorii a praxi divácké identifikace na příkladu tvorby Johna Cassavetese. Iluminace 2005, č. 1.

KUČERA, Jakub. Figurace. Cinepur 2004, č. 36 (listopad). Viz též http://www.cinepur.cz/article.php?article=691.

LEEP, Jeanne. Theatrical Improvisation. Short Form, Long Form and Sketch-Based Improb. Palgrave MacMillen: New York, 2008.

MADAN, Anuja. The Language of emotion in Godard´s Films. CinéAction 2010, č. 80.

MISTRÍK, Miloš. Herecké techniky 20. storočia. Bratislava 2003.

NACACHE, Jacqueline. L´acteur de cinéma. Nathan, Paris 2005.

NANCY, Jean-Luc. The Evidence of Film. Abbas Kiarostami. Yves Gevaert Publisher: Bruxelles, 2001.

NAREMORE, James. Acting in the cinema. University of California Press, 1988.

MURPHY, J.J. No room for the fun stuff: the question of the screeplay in American indie cinema. Journal of Screenwriting, 2010, roč. 1, č. 1.

NACHMANOVITCH, Stephen. Free Play: Improvisation in Life and Art. Tarcher, 1991.

PALETZ, Gabriel M., PALETZ, David L. Mike Leigh´s ?Naked? Truth. Film criticism 1994-95, č. 2.

PETERS, Gary. The Philosophy of Improvisation. University of Chicago Press, 2009.

RICHARDSON, Michael; FIJALKOWSKI, Krzysztof. Surrealism against the Current. Pluto Press: London, 2001.

RICHARDSON, Michael. Surrealism and Cinema. Berg: Oxford, New York, 2006.

SALINSKY, Tom, FRANCES-WHITE, Deborah. The Improv Handbook: The Ultimate Guide to Improvising in Comedy, Theatre and beyond. Contiuum, 2008.

SJÖBERG, Johannes. Ethnofiction and Beyond: The Legacy of Projective Improvisation in Ethnographic Filmmaking. http://www.comite-film-ethno.net/colloque-jean-rouch/textes-colloque-JR/Sjoberg.pdf.

TRÖHLEROVÁ, Margrit; TAYLOR, Henry M. Několik faset lidské postavy v hraném filmu. Iluminace 2005, č. 1.

WRIGHT WEXMAN, Virginia. The Rhetoric of cinema improvisation. Cinema Journal 20, 1980, č. 1 (podzim). Dostupné z https://www.amherst.edu/media/view/58853/original/Wexman%2B-%2BThe%2BRhetoric%2Bof%2BCinematic%2BImprovisation.pdf .

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Přednáška a cca pět projekcí celovečerních filmů.

Hodnoticí metody a kritéria:

Přednáška bude zakončena zkouškou, při níž bude zkoumáno, nakolik je student po proběhlém semestru obeznámený s historií a teorií (nejen filmové) improvizace a nakolik je schopen samostatně kriticky analyzovat improvizovaná díla, jež byla promítána během přednášky.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

-

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet373IMF.html