AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Pentium dějin audiovize: Film Noir 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373PDAFN2 ZK 2 4/T česky letní
Garant předmětu:
Petra DOMINKOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Petra DOMINKOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Studenti si prohloubí své znalosti filmu noir.

Forma studia:

Týden 1 [Středa, 12. února]

Téma: Censura

Promítání: BLOOD SIMPLE (Zbytečná krutost, Joel + Ethan Coen, 1984, 97?) NEBO FARGO (Joel + Ethan Coen, 1996, 98?)

Četba: Dominková (censura) + BUĎ Woolfolk (Blood Simple) NEBO Abrams (Fargo).

Týden 2 [Středa, 19. února]

Téma: Komunismus a film noir (hrozba z východu + McCarthismus)

Promítání: RED ROCK WEST (John Dahl, 1992, 94?)

Četba: Levy.

Týden 3 [Středa, 26. února]

Téma: Barevný noir

Promítání: NIAGARA (Henry Hathaway, 1953, 89?, angl. titulky)

Četba: Schleier.

Týden 4 [Středa, 5. března]

Téma: Experimenty ve filmu noir: percepční/mentální subjektivita aj.

Promítání: DARK PASSAGE (Temná pasáž, Delmer Daves, 1947, 107?, angl. titulky)

Četba: Telotte.

Týden 5 [Středa, 12. března]

Téma: Police procedural

Promítání: THE NAKED CITY (Obnažené město, Jules Dassin, 1948, 95?)

Četba: Dimenberg.

Týden 6 [Středa, 19. března]

Téma: Na hranici s dalšími žánry: gotický film

Promítání: GASLIGHT (Plynové lampy, George Cukor, 1944, 114?)

Četba: Hanson.

Týden 7 [Středa, 26. března]

Téma: Na hranici s dalšími žánry: western

Promítání: PURSUED (Pronásledovaný, Raoul Walsh, 1947, 101?, angl. titulky)

Četba: Imogen.

TERMÍN ODEVZDÁNÍ ESEJE

Týden 8 [Středa, 2. dubna]

Téma: Na hranici s dalšími žánry: melodrama

Promítání: MILDRED PIERCE (Mildred Piercová, Michael Curtiz, 1945, 111?, angl. titulky)

Četba: Corber.

Týden 9 [Středa, 9. dubna]

Téma: Parodie filmu noir + komedie

Promítání: A RAGE IN HARLEM (Poprask v Harlemu, Bill Duke, 1991, 115?)

Četba: Naremore, 196-219.

Týden 10 [Středa, 16. dubna]

Téma: Evropský film noir

Promítání: ODD MAN OUT (Štvanec, Carol Reed, 1947, 116?)

Četba: ???.

Týden 11 [Středa, 23. dubna]

Téma: Japonský film noir

Promítání: A COLT IS MY PASSPORT (Takaši Nomura, 1967, 84?)

Četba: ???.

Týden 12 [Středa, 30. dubna]:

Téma: Následovníci ? neo noir, 60. + 70. léta

Promítání: TIREZ SUR LE PIANISTE (Střílejte na pianistu, Francois Truffaut, 1960, 85?) NEBO LE DOULOS (Práskač, Jean-Pierre Melville, 1962, 108?)

Četba: Dickos.

Týden 13 [Středa, 7. května]:

Téma: Následovníci - post-noir

Promítání: A SIMPLE PLAN (Jednoduchý plán, Sam Raimi, 1998, 121?)

Četba: Cobb + Skoble.

Týden 14 [Středa, 14. května]

Téma: Závěr ? diskuse o přednášce, zpětná vazba; kolokvium

Předpoklady a další požadavky:

Účast: Studenti budou účastnit lekcí, včetně promítání.

Aktivita: Studenti se budou aktivně zapojovat do diskuzí ? debaty o filmech jsou totiž důležitou součástí lekcí.

Prezentace: Každý student bude jedenkrát vést diskusi o filmu, který se bude promítat v předchozí hodině.

Esej (3 strany minimum, t.j. 1.050 slov): Esej o některém filmu noir; studenti si sami vymyslí vhodné téma, které budou konzultovat s vyučující. Datum odevzdání: 26. března

Kolokvium: Diskuse o filmu noir. Student prokáže znalost témat a filmů probíraných během semestru. Datum: 14. května

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

-blog o filmu noir v češtině: http://filmnoirblog.blogspot.cz/ (zde též k dispozici řada odkazů na relevantní weby v angličtině)

-zvláštní číslo internetového časopisu 25 fps o filmu noir, zde: http://25fps.cz/tag/11-cislo/

Obsah kurzu:

Účelem kurzu je seznámit studenty s jedním z nejzajímavějších amerických stylů? filmem noir, a též s jeho předchůdci a následovníky. Každá lekce je zaměřena na jeden aspekt film noir; studenti budou mít možnost zhlédnout množství úryvků ze známých i méně známých filmů noir a též 11 celovečerních filmů (většinou v anglickém znění s českými titulky). Kurz je pokračováním z podzimu 2013, ale je koncipován tak, aby byl srozumitelný i studentům, kteří podzimní semestr neabsolvovali.

Týden 1 [Středa, 12. února]

Téma: Censura

Promítání: BLOOD SIMPLE (Zbytečná krutost, Joel + Ethan Coen, 1984, 97?) NEBO FARGO (Joel + Ethan Coen, 1996, 98?)

Četba: Dominková (censura) + BUĎ Woolfolk (Blood Simple) NEBO Abrams (Fargo).

Týden 2 [Středa, 19. února]

Téma: Komunismus a film noir (hrozba z východu + McCarthismus)

Promítání: RED ROCK WEST (John Dahl, 1992, 94?)

Četba: Levy.

Týden 3 [Středa, 26. února]

Téma: Barevný noir

Promítání: NIAGARA (Henry Hathaway, 1953, 89?, angl. titulky)

Četba: Schleier.

Týden 4 [Středa, 5. března]

Téma: Experimenty ve filmu noir: percepční/mentální subjektivita aj.

Promítání: DARK PASSAGE (Temná pasáž, Delmer Daves, 1947, 107?, angl. titulky)

Četba: Telotte.

Týden 5 [Středa, 12. března]

Téma: Police procedural

Promítání: THE NAKED CITY (Obnažené město, Jules Dassin, 1948, 95?)

Četba: Dimenberg.

Týden 6 [Středa, 19. března]

Téma: Na hranici s dalšími žánry: gotický film

Promítání: GASLIGHT (Plynové lampy, George Cukor, 1944, 114?)

Četba: Hanson.

Týden 7 [Středa, 26. března]

Téma: Na hranici s dalšími žánry: western

Promítání: PURSUED (Pronásledovaný, Raoul Walsh, 1947, 101?, angl. titulky)

Četba: Imogen.

TERMÍN ODEVZDÁNÍ ESEJE

Týden 8 [Středa, 2. dubna]

Téma: Na hranici s dalšími žánry: melodrama

Promítání: MILDRED PIERCE (Mildred Piercová, Michael Curtiz, 1945, 111?, angl. titulky)

Četba: Corber.

Týden 9 [Středa, 9. dubna]

Téma: Parodie filmu noir + komedie

Promítání: A RAGE IN HARLEM (Poprask v Harlemu, Bill Duke, 1991, 115?)

Četba: Naremore, 196-219.

Týden 10 [Středa, 16. dubna]

Téma: Evropský film noir

Promítání: ODD MAN OUT (Štvanec, Carol Reed, 1947, 116?)

Četba: ???.

Týden 11 [Středa, 23. dubna]

Téma: Japonský film noir

Promítání: A COLT IS MY PASSPORT (Takaši Nomura, 1967, 84?)

Četba: ???.

Týden 12 [Středa, 30. dubna]:

Téma: Následovníci ? neo noir, 60. + 70. léta

Promítání: TIREZ SUR LE PIANISTE (Střílejte na pianistu, Francois Truffaut, 1960, 85?) NEBO LE DOULOS (Práskač, Jean-Pierre Melville, 1962, 108?)

Četba: Dickos.

Týden 13 [Středa, 7. května]:

Téma: Následovníci - post-noir

Promítání: A SIMPLE PLAN (Jednoduchý plán, Sam Raimi, 1998, 121?)

Četba: Cobb + Skoble.

Týden 14 [Středa, 14. května]

Téma: Závěr ? diskuse o přednášce, zpětná vazba; kolokvium

Doporučená nebo povinná literatura:

(veškeré texty budou k dispozici elektronicky)

Abrams, Jerold J. ??A Homespoon Murder Story?. Film Noir and the Problem of Modernity in Fargo? In: Philosophy of the Coen Brothers, ed. by Conard, Mark T. University Press of Kentucky, Lexington 2009, s. 211?223.

Cobb, Sharon Y. ?Writing the New Noir Film.? In: Film Noir Reader 2, ed. by Silver, Alain, and James Ursini. Limelight Editions, New York 2003, s. 207?213. Též zde: http://intelligentagent.com/noir/Cobb.pdf

Corber, Robert J. ?Joan Crawford?s Padded Shoulders: Female Masculinity in Mildred Pierce?. Camera Obscura vol. 21, no. 2 (2006), s. 1?36.

Dickos, Andrew. Street With No Name: A History of the Classic American Film Noir. University Press of Kentucky, 2013, s. 222?234. (kapitola ?The Noir Influence of the French New Wave?)

Dimenberg, Edward. Film Noir and the Spaces of Modernity. Harvard University Press, Cambridge, London. 2004, s. 196-219. (kapitola ?Parody, Pastiche, Fashion?)

Dominková, Petra. ?Film noir a cenzura.? Kinoikon č. 1, 2007, s. 181?192.

Hanson, Helen. Hollywood Heroines: Women in film noir and the Female Gothic Film. I.B. Tauris, London, New York. 2008, s. 33?62.

Imogen, Sara Smith. ?Past Sunset. Noir in the West?. Brightlights Film Journal no. 66 (November 2009). Dostupné zde: http://brightlightsfilm.com/66/66noirwesterns.php

Levy, Emanuel. Cinema of Outsiders: The Rise of American Independent Film. NYU Press, New York. 2001, s. 231?235. (kapitola ?Cowboy Noir ? John Dahl?)

Naremore, James. More Than Night. University of California Press, Los Angeles. 1998, s. 196-219. (kapitola ?Parody, Pastiche, Fashion?)

Scoble, Aeon J. ?Justice and Moral Corruption in A Simple Plan.? In: Philosophy of Neo-Noir, ed. by Conard, Mark T. University Press of Kentucky, Lexington 2009, s. 83?90.

Schleier, Merrill. ?Fatal Attractions, ?Place?, the Korean War, and Gender in Niagara.? Cinema Journal 51, č. 4 (Summer 2012), s. 26-43.

Telotte, J. P. ?Seeing in Dark Passage?. Film Criticism vol. 9, no. 2 (zima 1984/85), s. 15?27.

Woolfolk, Alan. ?Deceit, Desire, and Dark Comedy. Postmodern Dead-Ends in Blood Simple? In: Philosophy of the Coen Brothers, ed. by Conard, Mark T. University Press of Kentucky, Lexington 2009, s. 79?90.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Přednášky, projekce

Hodnoticí metody a kritéria:

Závěrečné hodnocení bude vypočítáno následovně:

Účast a aktivita (25%); prezentace (25%); esej (25%); kolokvium (25%)

Webová stránka předmětu:
http://www2.iim.cz/wiki/index.php/Mediahistory_I_and_II
Poznámka:

Závěrečné hodnocení bude vypočítáno následovně:

Účast a aktivita (20%); prezentace (20%); esej (25%); závěrečná esej (35%)

Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 207
Učebna 2

(Lažanský palác)
DOMINKOVÁ P.
14:50–18:05
(přednášková par. 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 14:50–18:05 DOMINKOVÁ P. Učebna 2
Lažanský palác
přednášková par. 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet373PDAFN2.html