Seminář audiovizuální analýzy
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373SAVA | ZK | 3 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
cvičení v analytických dovednostech a reflexe kritické praxe
- Forma studia:
-
Seminář klade důraz na praxi, tedy vyzkoušení si jednotlivých typů a žánrů analytického psaní. První tři týdny semestru píší všichni studenti každý týden krátký jednostránkový text; poté si každý vybere dva či tři typy textů, které pak dodá na daný termín. O jednotlivých textech se vedou společné diskuze.
- Předpoklady a další požadavky:
-
schopnost číst anglicky psané texty
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah kurzu:
-
Seminář audiovizuální analýzy bude kombinovat společné uvažování o základních typech a problémech audiovizuální analýzy s praktickým cvičením v analytických dovednostech. Každý student si vybere, které texty bude psát: vybrat si je třeba mezi třemi krátkými texty (1 normostrana) v říjnu (hodiny 2-4) a poté tři trochu delší analýzy (3 normostrany) v rámci hodin 5-12.
Osnova:
1) 1.10. úvodní diskuse o metodách a historii analýzy a interpretace
2) 8.10. rozbory cizích textů s vytyčením základních prvků a konvencí psaní (četba: Bordwell, David. Making Meaning. Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema. Harvard University Press 1989, s. 1-18. (1. kapitola))
- texty na tuto hodinu mají mít: Anna Ouřadová
3) 15.10. otázka kritérií a argumentace při hodnocení uměleckého díla (četba: Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000, s. 64-80)
- texty na tuto hodinu mají mít: Jiří Rouš, Max Dvořák
4) 22.10. problematika popisu (a povrchu) (četba: Sontagová, Susan: Proti interpretaci. Kritický sborník 1994, č. 3, s. 1-7)
- texty na tuto hodinu mají mít: Lea Petříková, Anna Kryvenko, Johana Švarcová
5) 29.10. volno
(tematická interpretace - Michael Henzl - se přesune jinam)
6) 5.11. intertextuální analýza - zařazení díla do dějin umění (inspirace např.: Ondřej Hauser: Hulk. Cinepur 2005, č. 41)
- texty na tuto hodinu mají mít: Kristina Švábová, Anna Kryvenko
7) 12.11. ideologická analýza (inspirace např.: Zdeněk Holý: Mladí a otevření. Nad antihomosexuální ideologií Šeptej. Cinepur 2003, č. 30 (listopad))
- texty na tuto hodinu mají mít: Max Dvořák, Marek Matvija, Lea Petříková, Anna Ouřadová
8) 19.11. hodina odpadla pro nemoc
9) 26.11. historická analýza (film jako obraz doby) (inspirace např.: Lucie Česálková: Normalizační film na čtyřech kolech. Cinepur 2004, č. 31 (leden).; Kamil Fila: Konec hypertrofické éry. Cinepur 2004, č. 34 (červenec))
- texty na tuto hodinu mají mít: Johana Švarcová, Michael Henzl, Anna Kryvenko
+ dosud nepřečtené texty (ideologická analýza - Max a Marek)
10) 3.12. filmová sebereflexivnost (film jako alegorie filmové praxe) (inspirace např.: Lucie Česálková: Úžasňákovi. Cinepur 2005, č. 41)
- texty na tuto hodinu mají mít: Karin El Taifiová, Marek Matvija, Lea Petříková
11) 10.12. analýza divácké recepce (coby materiál mohou posloužit divácké reakce (a/nebo reakce kritiků) např. na serverech www.csfd.cz, www.rottentomatoes.com)
- texty na tuto hodinu mají mít: Max Dvořák, Kristina Švábová, Anna Ouřadová
12) 17.12. analýza experimentální kinematografie
- texty na tuto hodinu mají mít: Karin El Taifiová, Johana Švarcová
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Recommended:
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. L´analyse des films. Paris: Nathan 1998.
BRENEZOVÁ, Nicole. Dopis Tagu Gallagharovi. Pohled na film z figurálního hlediska. Iluminace 2005, č. 1, s. 25-41.
BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace. Brno: Host 2003.
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. Film Art: an Introduction. New York: McGraw Hill 2000.
BORDWELL, David. Making meaning. Inference and rhetoric in the Interpretation of Cinema. Cambridge: Harvard University Press 1989.
ECO, Umberto. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa 1995.
ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Univerzita Karlova 2004.
GRODIN, Jean. Úvod do hermeneutiky. Praha 1997
JOLY, Martine. L´image et son interpretation. Paris: Nathan 2002.
KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000.
RICOEUR, Paul. Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Bratislava: Archa 1997.
SONTAGOVÁ, Susan. Proti interpretaci. Kritický sborník 1994, č. 3, s. 1-7.
TODOROV, Tzvetan. Symbolism and interpretation. London 1973.
THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 1998, č. 1, s. 5-36.
VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ Anne. Précis d'analyse filmique. Paris: Nathan Université 1992.
ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství 2005.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
seminář
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity za seminář jsou uděleny na základě odevzdání všech požadovaných textů a aktivní účasti na seminářích. Při známkování se zohledňuje i kvalita odevzdaných textů (více než „talent“ je nicméně oceňována snaha a pečlivost, s níž jsou texty napsány).
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Předmět se koná jednou za dva roky. Vypisuje se v roce 2014/15.
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)