AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Seminář audiovizuální analýzy

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373SAVA ZK 3 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

cvičení v analytických dovednostech a reflexe kritické praxe

Forma studia:

Seminář klade důraz na praxi, tedy vyzkoušení si jednotlivých typů a žánrů analytického psaní. První tři týdny semestru píší všichni studenti každý týden krátký jednostránkový text; poté si každý vybere dva či tři typy textů, které pak dodá na daný termín. O jednotlivých textech se vedou společné diskuze.

Předpoklady a další požadavky:

schopnost číst anglicky psané texty

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Obsah kurzu:

Seminář audiovizuální analýzy bude kombinovat společné uvažování o základních typech a problémech audiovizuální analýzy s praktickým cvičením v analytických dovednostech. Každý student si vybere, které texty bude psát: vybrat si je třeba mezi třemi krátkými texty (1 normostrana) v říjnu (hodiny 2-4) a poté tři trochu delší analýzy (3 normostrany) v rámci hodin 5-12.

Osnova:

1) 1.10. úvodní diskuse o metodách a historii analýzy a interpretace

2) 8.10. rozbory cizích textů s vytyčením základních prvků a konvencí psaní (četba: Bordwell, David. Making Meaning. Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema. Harvard University Press 1989, s. 1-18. (1. kapitola))

- texty na tuto hodinu mají mít: Anna Ouřadová

3) 15.10. otázka kritérií a argumentace při hodnocení uměleckého díla (četba: Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000, s. 64-80)

- texty na tuto hodinu mají mít: Jiří Rouš, Max Dvořák

4) 22.10. problematika popisu (a povrchu) (četba: Sontagová, Susan: Proti interpretaci. Kritický sborník 1994, č. 3, s. 1-7)

- texty na tuto hodinu mají mít: Lea Petříková, Anna Kryvenko, Johana Švarcová

5) 29.10. volno

(tematická interpretace - Michael Henzl - se přesune jinam)

6) 5.11. intertextuální analýza - zařazení díla do dějin umění (inspirace např.: Ondřej Hauser: Hulk. Cinepur 2005, č. 41)

- texty na tuto hodinu mají mít: Kristina Švábová, Anna Kryvenko

7) 12.11. ideologická analýza (inspirace např.: Zdeněk Holý: Mladí a otevření. Nad antihomosexuální ideologií Šeptej. Cinepur 2003, č. 30 (listopad))

- texty na tuto hodinu mají mít: Max Dvořák, Marek Matvija, Lea Petříková, Anna Ouřadová

8) 19.11. hodina odpadla pro nemoc

9) 26.11. historická analýza (film jako obraz doby) (inspirace např.: Lucie Česálková: Normalizační film na čtyřech kolech. Cinepur 2004, č. 31 (leden).; Kamil Fila: Konec hypertrofické éry. Cinepur 2004, č. 34 (červenec))

- texty na tuto hodinu mají mít: Johana Švarcová, Michael Henzl, Anna Kryvenko

+ dosud nepřečtené texty (ideologická analýza - Max a Marek)

10) 3.12. filmová sebereflexivnost (film jako alegorie filmové praxe) (inspirace např.: Lucie Česálková: Úžasňákovi. Cinepur 2005, č. 41)

- texty na tuto hodinu mají mít: Karin El Taifiová, Marek Matvija, Lea Petříková

11) 10.12. analýza divácké recepce (coby materiál mohou posloužit divácké reakce (a/nebo reakce kritiků) např. na serverech www.csfd.cz, www.rottentomatoes.com)

- texty na tuto hodinu mají mít: Max Dvořák, Kristina Švábová, Anna Ouřadová

12) 17.12. analýza experimentální kinematografie

- texty na tuto hodinu mají mít: Karin El Taifiová, Johana Švarcová

Doporučená nebo povinná literatura:

Recommended:

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. L´analyse des films. Paris: Nathan 1998.

BRENEZOVÁ, Nicole. Dopis Tagu Gallagharovi. Pohled na film z figurálního hlediska. Iluminace 2005, č. 1, s. 25-41.

BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace. Brno: Host 2003.

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. Film Art: an Introduction. New York: McGraw Hill 2000.

BORDWELL, David. Making meaning. Inference and rhetoric in the Interpretation of Cinema. Cambridge: Harvard University Press 1989.

ECO, Umberto. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa 1995.

ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Univerzita Karlova 2004.

GRODIN, Jean. Úvod do hermeneutiky. Praha 1997

JOLY, Martine. L´image et son interpretation. Paris: Nathan 2002.

KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000.

RICOEUR, Paul. Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Bratislava: Archa 1997.

SONTAGOVÁ, Susan. Proti interpretaci. Kritický sborník 1994, č. 3, s. 1-7.

TODOROV, Tzvetan. Symbolism and interpretation. London 1973.

THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 1998, č. 1, s. 5-36.

VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ Anne. Précis d'analyse filmique. Paris: Nathan Université 1992.

ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství 2005.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

seminář

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity za seminář jsou uděleny na základě odevzdání všech požadovaných textů a aktivní účasti na seminářích. Při známkování se zohledňuje i kvalita odevzdaných textů (více než „talent“ je nicméně oceňována snaha a pečlivost, s níž jsou texty napsány).

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Předmět se koná jednou za dva roky. Vypisuje se v roce 2014/15.

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet373SAVA.html