AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Umění pohyblivého obrazu

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
373UPO Z 2 2/T zimní
Garant předmětu:
Tomáš POSPISZYL
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Tomáš POSPISZYL
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými historickými díly na pomezí výtvarného umění, videoartu a experimentálního filmu, tj. s díly tzv. umění pohyblivého obrazu, se kterými se diváci často seznamují v prostředí galerie. Důraz bude kladen na promítání děl v jejich reálné délce, stručnou kontextualizaci a následnou diskusi. V letošním semestru bude řadu ukázek spojovat užití klasického filmového materiálu.

Forma studia:

Promítání, výklad a diskuse.

Předpoklady a další požadavky:

Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu

Obsah kurzu:

7. říjen

Filmy hnutí Fluxus, 1966, celkem 53 minut

Série filmů experimentující s vlastnostmi filmového záznamu (extrémní zpomalení nebo zrychlení, manipulace s filmovým pásem, první experimenty s televizním obrazem). Yoko Ono: Four, Pieter Wanderbeck: 5 O?Clock in the Morning, Joe Jones: Smoking, Eric Andersen: Opus 72, George Maciunas: Film No 20, Wolf Vostell: Sun in your Head a další.

14. říjen

Pohyblivý obraz, minimalismus a konceptuální umění. Michael Snow ve svých filmech propojuje minimalismus (kontinuální záběr ve Wavelenght) a psychedelický zvuk, nebo film a jeho vlastnosti podrobuje konceptuální (ale i vtipné) analýze.

Michael Snow, Wavelenght,1968, 48 minut

Michael Snow: So is this, 1982, 48 minut (v angličtině)

21. říjen

Situace, dokumentace, mýtus. Minimální performance umělce Bas Jan Adera (1942-1975) jsou působivě romantické a je snadné na jejich základě interpretovat tragický osud samotného umělce. Na setkání bude konfrontován pozdější dokumentární film o autorovi s původními filmovými záznamy akcí.

Bas Jan Ader: Here is Always Somewhere Else, 2006, 103 minut, angličtina

4. listopad

Film v rukou umělců. Jaký je vztah reality a utopie? A jak chápat propojení pohyblivého obrazu filmu a jeho zvuku? Film maďarského konceptuálního umělce byl považován dlouhá léta za ztracený, objeven byl teprve před pěti lety. Zkoumání zvuku, ovšem v přísně analytickém duchu, je i předmětem filmu polského umělce Waska.

Tamas St. Auby, Centaur, 1973-75, 40 minut

Ryszard Wasko, 30 zvukových situací, 1975, 9.20 min.

11. listopad

exkurze

18. listopad

Střih jako nástroj. Triptych navazujících děl rytmizuje historický filmový materiál krátkými repetetivními smyčkami, které vedle psychedelického účinku odhalují skryté roviny klasických hollywoodských filmů.

Martin Arnold, Piece touchée, 1989, 1993, 1998, celkem 41 minut

25. listopad

Prostor, pohyb, čas. Filmová díla Jána Mančušky byla inspirována sochařstvím, divadlem i technologií klasických filmových technologií.

Ján Mančuška (1972-2011), výběr z prací

Runa Islam, Timelines, 2005, 5 min ukázka

2. prosinec

Archeologie filmového obrazu. Newyorský umělec svá díla komponuje na hudbu a jako materiál používá rozpadající se filmy z počátku 20. století. Útržky filmového obrazu vzhledem k mechanickému a chemickému poškození přecházejí do čisté abstrakce, kteoru lze vnímat jako hold kinematografii i filmového materiálu jako takovému.

Bill Morrison, Decasia, 2002, 66 min.

Bill Morrison, Light is Calling, 2003 8.13 min

9. prosinec

Film jako materiál a fetiš. Práce britské umělkyně vznikají exkluzivně na tradiční filmový materiál a současně toto médium ? jeho historii, techniku i schopnosti ? samy analyzují.

Tacita Dean, Green Ray, 2001, 2.33 min.

Tacita Dean, Noir et blanc, 2006, 4.22 sec.

Tacita Dean, Kodak, 2006, 44 min.

16. prosinec

Filmy v galerii. Dokumentace prací několika umělců, kteří v galeriích vytvářejí promyšlené prostorové instalace, jejichž součástí je promítací zařízení nebo jen filmový pás.

Rosa Barba, Stage Archive,2011, 2 min documentary

Rosa Barba, At Jeu de Paume, 2012, 5 min documentary

Rosa Barba, At Tate Modern, 2012, 4 min documentary

Matthew Buckingham, Training Video, 40 min (ukázka)

Doporučená nebo povinná literatura:

SEZNAM POVINNÉ LITERATURY:

Erika Balsom: Filmic Ruins. In: Erika Balsom, Exhibitiong Cinema in Contemporary Art, Amsterdam University Press, Amsterdam 2013, s. 65-106.

SEZNAM DOPORUČENÉ LITERATURY:

David Campany (ed.), The Cinematic, Whitechapel a The MIT Press, London a Cambridge 2007

Tanya Leighton (ed.), Art and the Moving Image, Tate a Afterall, London 2008

Rosalind Krauss, Voyage on the North Sea, Art in the Age of Post-Medium Condition. Thames and Hudson, New York 1999.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

seminář

Hodnoticí metody a kritéria:

Účast na přednáškách a aktivní participace: 20%

Písemný referát: 80%

Ti, kdo si předmět zapíší, dostanou mailem scan povinného textu (v angličtině). Úkolem bude formou eseje propojit některé z myšlenek Marka Nashe s nějakým aspektem libovolného díla promítaného v rámci předmětu.

Webová stránka předmětu:
není
Poznámka:

-

Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 423
Učebna CAS

(Lažanský palác)
POSPISZYL T.
14:00–15:35
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 14:00–15:35 POSPISZYL T. Učebna CAS
Lažanský palác
přednášková par. 1
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet373UPO.html