Umění pohyblivého obrazu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
373UPO | Z | 2 | 2/T | zimní |
- Garant předmětu:
- Tomáš POSPISZYL
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Tomáš POSPISZYL
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými historickými díly na pomezí výtvarného umění, videoartu a experimentálního filmu, tj. s díly tzv. umění pohyblivého obrazu, se kterými se diváci často seznamují v prostředí galerie. Důraz bude kladen na promítání děl v jejich reálné délce, stručnou kontextualizaci a následnou diskusi. V letošním semestru bude řadu ukázek spojovat užití klasického filmového materiálu.
- Forma studia:
-
Promítání, výklad a diskuse.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu
- Obsah kurzu:
-
7. říjen
Filmy hnutí Fluxus, 1966, celkem 53 minut
Série filmů experimentující s vlastnostmi filmového záznamu (extrémní zpomalení nebo zrychlení, manipulace s filmovým pásem, první experimenty s televizním obrazem). Yoko Ono: Four, Pieter Wanderbeck: 5 O?Clock in the Morning, Joe Jones: Smoking, Eric Andersen: Opus 72, George Maciunas: Film No 20, Wolf Vostell: Sun in your Head a další.
14. říjen
Pohyblivý obraz, minimalismus a konceptuální umění. Michael Snow ve svých filmech propojuje minimalismus (kontinuální záběr ve Wavelenght) a psychedelický zvuk, nebo film a jeho vlastnosti podrobuje konceptuální (ale i vtipné) analýze.
Michael Snow, Wavelenght,1968, 48 minut
Michael Snow: So is this, 1982, 48 minut (v angličtině)
21. říjen
Situace, dokumentace, mýtus. Minimální performance umělce Bas Jan Adera (1942-1975) jsou působivě romantické a je snadné na jejich základě interpretovat tragický osud samotného umělce. Na setkání bude konfrontován pozdější dokumentární film o autorovi s původními filmovými záznamy akcí.
Bas Jan Ader: Here is Always Somewhere Else, 2006, 103 minut, angličtina
4. listopad
Film v rukou umělců. Jaký je vztah reality a utopie? A jak chápat propojení pohyblivého obrazu filmu a jeho zvuku? Film maďarského konceptuálního umělce byl považován dlouhá léta za ztracený, objeven byl teprve před pěti lety. Zkoumání zvuku, ovšem v přísně analytickém duchu, je i předmětem filmu polského umělce Waska.
Tamas St. Auby, Centaur, 1973-75, 40 minut
Ryszard Wasko, 30 zvukových situací, 1975, 9.20 min.
11. listopad
exkurze
18. listopad
Střih jako nástroj. Triptych navazujících děl rytmizuje historický filmový materiál krátkými repetetivními smyčkami, které vedle psychedelického účinku odhalují skryté roviny klasických hollywoodských filmů.
Martin Arnold, Piece touchée, 1989, 1993, 1998, celkem 41 minut
25. listopad
Prostor, pohyb, čas. Filmová díla Jána Mančušky byla inspirována sochařstvím, divadlem i technologií klasických filmových technologií.
Ján Mančuška (1972-2011), výběr z prací
Runa Islam, Timelines, 2005, 5 min ukázka
2. prosinec
Archeologie filmového obrazu. Newyorský umělec svá díla komponuje na hudbu a jako materiál používá rozpadající se filmy z počátku 20. století. Útržky filmového obrazu vzhledem k mechanickému a chemickému poškození přecházejí do čisté abstrakce, kteoru lze vnímat jako hold kinematografii i filmového materiálu jako takovému.
Bill Morrison, Decasia, 2002, 66 min.
Bill Morrison, Light is Calling, 2003 8.13 min
9. prosinec
Film jako materiál a fetiš. Práce britské umělkyně vznikají exkluzivně na tradiční filmový materiál a současně toto médium ? jeho historii, techniku i schopnosti ? samy analyzují.
Tacita Dean, Green Ray, 2001, 2.33 min.
Tacita Dean, Noir et blanc, 2006, 4.22 sec.
Tacita Dean, Kodak, 2006, 44 min.
16. prosinec
Filmy v galerii. Dokumentace prací několika umělců, kteří v galeriích vytvářejí promyšlené prostorové instalace, jejichž součástí je promítací zařízení nebo jen filmový pás.
Rosa Barba, Stage Archive,2011, 2 min documentary
Rosa Barba, At Jeu de Paume, 2012, 5 min documentary
Rosa Barba, At Tate Modern, 2012, 4 min documentary
Matthew Buckingham, Training Video, 40 min (ukázka)
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
SEZNAM POVINNÉ LITERATURY:
Erika Balsom: Filmic Ruins. In: Erika Balsom, Exhibitiong Cinema in Contemporary Art, Amsterdam University Press, Amsterdam 2013, s. 65-106.
SEZNAM DOPORUČENÉ LITERATURY:
David Campany (ed.), The Cinematic, Whitechapel a The MIT Press, London a Cambridge 2007
Tanya Leighton (ed.), Art and the Moving Image, Tate a Afterall, London 2008
Rosalind Krauss, Voyage on the North Sea, Art in the Age of Post-Medium Condition. Thames and Hudson, New York 1999.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
seminář
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Účast na přednáškách a aktivní participace: 20%
Písemný referát: 80%
Ti, kdo si předmět zapíší, dostanou mailem scan povinného textu (v angličtině). Úkolem bude formou eseje propojit některé z myšlenek Marka Nashe s nějakým aspektem libovolného díla promítaného v rámci předmětu.
- Webová stránka předmětu:
- není
- Poznámka:
-
-
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 14:00–15:35 POSPISZYL T. Učebna CAS
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)