Myšlení po vynalezení filmu 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373VF1 | Z | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Miroslav PETŘÍČEK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Miroslav PETŘÍČEK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Mezioborovost jako způsob uvažování, který umožňuje hledat souvislosti mezi různými oblastmi, aniž se snaží zkoumaný jev redukovat na minimální společný jmenovatel.
- Forma studia:
-
Přednáška, diskuse, analýza esejů, textů.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Poskytuje přednášející.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Žádné
- Obsah kurzu:
-
Myšlení po vynalezení filmu: širší kontext teoretických reflexí spjatých s technickými obrazy; filosofická zkoumání času, vyprávění a pohybu. Fenomenologie a její hranice (pojem události, diskontinuity a simultaneity). Vztah mezi různými médii (film, literatura, výtvarné umění) a mezi technologií a kulturou.
____________________________
Základní problém: co existuje před příběhem a vyprávěním? Pojem události ve filosofii II. poloviny 20. století nesouvisí pouze s časovostí, nýbrž rovněž se samou látkou skutečnosti, a proto otázka po příběhu a vyprávění směřuje rovněž do oblasti ontologie. Rámcem celého tohoto zkoumání je fotografie a film, resp. fotografičnost filmu (index a ikon), protože je možné tvrdit: v té míře, v níž je film vyprávěním, přestává být filmem (Sean Cubitt). Skrze analýzu filmu je tak možné proniknout k podmínkám možnosti příběhu a vyprávění. S tím pak souvisí i pojmy textu a diskursu, které se objevují nejen v sémiologii, ale stejně tak i ve filosofii.
Cíl kurzu: nikoli seznamování se současným myšlením, nýbrž aktivní práce s tímto myšlením a jeho pojmy, experimentování s hranicemi, které zbytečně oddělují obory.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Základní texty k filosofii času a události (výběr)
______________________
Giorgio AGAMBEN, Infancy and History. On the Destruction of Experience. Verso, London New York, 2007.
Giorgio AGAMBEN, Prostředky bez účelu. Poznámky o politice, Přel. Naděžda Bonaventurová. Sociologické nakladatelství Praha, 2003.
Derek ATTRIDGE, „Derrida and the Questioning of Literature“, in: Jacques DERRIDA, Acts of Literature. Ed. by Derek Attridge, Routledge, New York, London 1992.
Noël BURCH, La Lucarne de l´infini. Naissance du langage cinématographique. Paris, Nathan 1990.
Noël CARROLL, Jinhee CHOI (eds.), Philosophy of Film and Motion Pictures, Blackwell 2006
Dorrit COHN, Distinction of Fiction, John Hopkins UP, Baltimore, 1998. (Čes. překl. Dorrit COHNOVÁ, Co dělá fikci fikcí. Přel. M. Orálek a V. Klusíková, Academia, Praha 2009.
Sean CUBITT, The Cinema Effect. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 2005.
Mark CURRIE, About Time. Narrative, Fiction and the Philosophy of Time. Edinburgh University Press, 2007.
Georges DIDI-HUBERMAN, La ressemblance par contact. Archéologie, anachronisme et modernité de l'empreinte, Ed. de Minuit, Paris 2008
Carlo GINSBURG, Spurensicherung. Die Wissenschaft auf der Suche nach sich selbst. Wagenbach, Berlin 2002
Edmund HUSSERL, Späte Texte über Zeitkonstitution (1929-1934). Die C-Manuskripte. Hrsg. von Dieter Lohmar, Husserliana Materialien Bd. VIII, Springer 2006.
Milan JANKOVIČ, Dílo v pohybu, Academia 2009.
Siegfried KRACAUER, Theory of Film. The Redemption of Physical Reality, Princeton 1997
Jurij M. LOTMAN, Semiotika filmu a problémy filmovej estetiky, Slovenský filmový ústav, Bratislava 2008.
Charles Sanders PEIRCE, Collected Papers of Ch.S. Peirce, I.-VI, ed. by Ch. Harsthorne and P. Weis. Harvaŕd U.P., Cambridge Mass. 1931-35; VII.-VIII. ed. by A.W. Burks, Harvaŕd U.P., Cambridge Mass. 1958.
Claude ROMANO, L'événement et le monde, Presses Universitaires de France, 1998.
Claude ROMANO, L'événement et le temps, Presses Universitaires de France, Paris 1999.
Claude ROMANO, Il y a, Presses Universitaires de France, Paris 2003.
Alfred North WHITEHEAD, Process and Reality
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednáška a seminář
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Závěrečný esej na téma, které souvisí s obsahem přednášek
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
-
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 17:30–19:00 PETŘÍČEK M. FF UK - učebna 217 FF UK, Palachovo nám. 2, uč. 217 přednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (fakultní předmět, volitelný předmět)