Psychology of Mimic and Gesticulation 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
109PMG2 | ZK | 3 | 1/T | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Noemi ZÁRUBOVÁ-PFEFFERMANNOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Noemi ZÁRUBOVÁ-PFEFFERMANNOVÁ
- Learning outcomes of the course unit:
-
Theory in non-verbal communication tools which affect all aspects such as the approach to researching non-verbal events and elements of non-verbal communication as well as spatial issues. This course analyses minor gestures and mime tools of non-verbal communication, presents a fundamental look into the history and theatre elements. This course also covers communication failures.
- Mode of study:
-
interactive instruction
- Prerequisites and co-requisites:
-
Completion of this course in the previous semester.
- Recommended optional programme components:
-
none
- Course contents:
-
Theory in non-verbal communication tools which affect all aspects such as the approach to researching non-verbal events and elements of non-verbal communication as well as spatial issues. This course analyses minor gestures and mime tools of non-verbal communication, presents a fundamental look into the history and theatre elements. This course also covers communication failures.
- Recommended or required reading:
-
Aristotle: Minor works, Physiognomics. Loeb Classical Library, 1996.
Arnheim, R.: Experimentell-psychologische Untersuchungen zum Ausdrucksproblem: Untesuchungen zum Lehre von der Gestalt IV. Psychologische Forschriftung 11, 1928, s. 2-132.
Asmus, V. F.: Antická fi losofi e. Svoboda, Praha 1986.
Bartoš, H.: Očima lékaře. Studie k počátkům řeckého myšlení o lidské přirozenosti z hlediska rozlišení duše-tělo. Pavel Mervart, Červený Kostelec 2006.
Beazley, M.: Království zvířat. Albatros, Praha 1983.
Bell, C.: Essays on the anatomy of expression in painting. Longman, London 1806.
Belting, H.: Bild und Kult: eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst. C. H. Beck, Münich 1990.
Belting, H.: Bild-Anthropologie: Entwürfe für eine Bildwissenschaft. Wilhelm Fink, Münich 2001.
Belting, H.: Hieronymus Bosch: Garden of Earthly Delights. Prestel, Münich 2002.
Belting, H.: Likeness and presence (Bild und Kult): a history of the image before the era of art.
Přel. Edmund Jephcott. University of Chicago Press, Chicago 1994.
Belting, H.: The End of the History of Art? University of Chicago Press, Chicago 1987.
Beneš, J.: Homo sapiens sapiens. Hominizace ve světle biologických a sociokulturních adaptací. Univerzita J. E. Purkyně, Brno 1990.
Birdwhistell, R. L.: Kinesics and Context. University of Pensylvania Press, Philadelphia 1970.
Blažek, V. ? Trnka, R. (ed.): Lidský obličej: Vnímání tváře z pohledu kognitivních, behaviorálních a sociálních věd. Nakladatelství Karolinum, Praha [v tisku], s. 35-36.
Boring, E. G. ? Titchener, E. B.: A model for the demonstration of facial expression. American Journal of Psychology 34, 1923, s. 471-486.
Browne, J.: Darwin and the expression of the emotions. In: D. Kohn (ed.), The Darwinian heritage.
Princeton University Press, Princeton 1985, s. 307-326.
Csonka, Š. - Mistrík, J. - Ubár, L.: Frekvenčný slovník posunkovej reči. Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava 1986.
Čakrt, M.: Kdo jsem já, kdo jste vy? Management Press, Praha 1996.
Darwin, Ch.: Výraz emocí u člověka a u zvířat. Nakladatelství Československé akademie věd, Praha 1964.
Davies, R.: Jak číst obličeje. Ivo Železný, Praha 1996.
Dittmann, L.: Raum und Zeit als Darstellungformen bildener Kunst. Festschrift für Erich Kuhn. Köln 1969, s. 43?55.
Drake-Boehm, B.: Prague, The Crown of Bohemia. Catalogue of the NY exhibition 2005.
Drapela, V. J.: Přehled teorií osobnosti. Portál, Praha 1997.
Duchenne, G. B. A.: Physiologie des mouvements. Přel. E. B. Kaplan. Saunders [Original published 1867], Philadelphia 1959.
Dunlap, K.: Role of eye-muscles and mouth-muscles in the expression of the emotions. Genetic Psychology 2, 1927, s. 197?233.
Edwards, P. (ed.): The Encyclopedia of Philosophy VI. New York - London 1967.
Eliade, M.: Das Heilige und das Profane. Hamburg 1957, s. 40nn.
Fast, J.: Body Language. Pocket Books, New York 1971.
Faure, E.: Dějiny umění. Aventinum, Praha 1928.
Feleky, A.: The expression of emotions. Psychological Review 21, 1914, s. 33-41.
Fetter, V. - Prokopec, M. - Suchý, J. - Titlbachová, S.: Antropologie. Academia, Praha 1967.
Freedberg, D.: The Power of Images. University of Chicago Press, Chicago 1989.
Fridlund, A. J.: Human facial expression: An evolutionary view. Academic Press, San Diego 1994.
Frois-Wittman, J.: The judgement of facial expression. Journal of Experimental Psychology 13, 1930, s. 113-151.
108 ZÁKLADNÍ L ITERATURA K TÉMATU PSYCHOLOGIE GESTIKY A MIMIKY
ZÁKLADNÍ L ITERATURA K TÉMATU PSYCHOLOGIE GESTIKY A MIMIKY 109
Gabrielová, D. - Paur, J. - Zeman, J.: Slovník znakové řeči. Horizont, Praha 1988.
Gould, S. J.: Jak neměřit člověka. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 1997.
Graham, J.: Lavater's essays on physiognomy, A study in the history of ideas. Peter Lang, Berne, Frankfurt am Main, Las Vegas 1979.
Hahn, M. E. - Jensen, C. - Dudek, B. C.: Development and Evolution of Brain Size - Behavioral Implications. Academic Press, New York 1982.
Hall, E. T.: The Hidden Dimension. Anchor Books, New York 1969.
Hall, J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Mladá fronta, Praha 1991.
Hamburger, J. F.: The Visual and the Visionary: Art and Female Spirituality in Late Medieval Germany. Zone Books, New York 1998.
Hamburger, J. - Boucher, A.-M.: The Mind's eye. Princeton University Press, Princeton 2005.
Hlaváčková, H. J.: Časovost obrazu jako míra jeho kultovnosti. Umění, 1982, s. 516-524.
Iser, W.: The Fictive and the Imaginary. Charting Literary Anthropology, 1993.
Jones, W. H. S.: Hippokrates. Harvard University Press, London 1992.
Jung, C. G.: Analytická psychologie. Academia, Praha 1993.
Jung, C. G.: Člověk a duše. Academia, Praha 1995.
Klíma, B.: Dolní Věstonice. Tábořiště lovců mamutů. Academia, Praha 1983.
Komárek, S.: Dějiny biologického myšlení. Vesmír, Praha 1997.
Komárek, S.: Lidská přirozenost. Vesmír, Praha 1998.
Komárek, S.: Mimikry, aposematismus a příbuzné jevy. Vesmír, Praha 2000, s. 6.
Kos, J.: Anatomie člověka pro výtvarníky, Aventinum, Praha 1996.
Krajník, B.: O lidské konstituci. Akademie čs. lékařů, Praha 1939.
Kratochvíl, Z.: Mýtus, fi losofi e, věda I a II. Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza a Eva Jůzová, Praha 1993.
Křivohlavý, J.: Nonverbální komunikace. AMU, Praha 1987.
Kuhn, T. S.: Struktura vědeckých revolucí. Oikoymenh, Praha 1997.
Landis, C.: Studies of emotional reactions: general behavior nad facial expression. Journal of Comparative Psychology 4, 1924, s. 447-509.
Langer, S.: Mimika. KNAPP, Praha 1922.
Lavater, J. K.: Essays on physiognomy. London 1844. Digital Lavater: Roos Woodrow and University of Newcastle 2001.
Lévi-Strauss, C.: Le Cru et le cuit. Plon, Paris 1964.
Lewis, D.: Tajná řeč těla. Victoria Publishing, Praha 1995.
Lorenz, K.: Osm smrtelných hříchů. Panorama, Praha 1990.
Lorenz, K.: Takzvané zlo. Mladá fronta, Praha 1992.
Lorenz, K.: The comparative method in studying innate behaviour patterns. Symposium of Social Experimental Biology 4, 1950, s. 221-268.
Lorenz, K.: Základy etologie. Academia, Praha 1993.
Malý, J.: Tadeáš Hájek z Hájku: Metoposkopie. Anthropologická knihovna VII. Antropologický ústav Karlovy University, Praha 1937.
Matiegka, J.: Duše a tělo: Theorie o vztahu duševní činnosti k tělesné povaze. F. Topič, Praha 1913.
Mazák, V.: Jak vznikl člověk (Sága rodu homo). Práce, Praha 1977.
Morris, D.: Bodytalk. Random House, London 1994.
Müller, J.: Handbuch der Physiologie des Menchens für Vorlesungen. Hölscher, Koblenz 1833.
Nakonečný, M.: Psychologie osobnosti. Academia, Praha 2000.
Neumann, G.: Gesten und Gebärden der Griechen. Kunst, Berlin 1962.
Niklíček, L.: Hájek jako lékař a protomedik Království českého. In: Tadeáš Hájek z Hájku 1525-1600. Univerzita Karlova, Praha 1976.
Nováková, H.: Nonverbální formy v novoindických jazycích. Přednáška proslovená v březnu 2004 na FF UK v Praze.
Petrželka, Z.: K historii a teorii rozpoznávání a interpretace mimického výrazu emocí 1. Československá psychologie 5, 1987, s. 449-461.
Phuong-Phuong, Nguyen Thi: -Tuong a cheo- - odkaz tradičního vietnamského divadla. Diplomová práce HAMU, Praha 1996.
Piderit, T.: Mimik und physiognomik. Meyer, Detmold 1886.
Portmann, A.: Nové cesty biologie. Scientia & Philosophia 7, 8. Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza a Eva Jůzová, Praha 1997.
Preinhaelterová, H.: Humor v bengálské lidové literatuře, Karolinum, Praha 1962, s. XI-XII. Rodriguez de la Fuente, F.: World of Wildlife. Orbis Publishing Ltd., London 1980.
Rudolph, H.: Der Ausdruck der Gemütsbewegungen des Menschen. Dresden 1959.
Sambursky, S.: The concept of time in Late Neoplatonism. In: Proceeding of the Izrael Academy of Science and humanities II. Jerusalem 1966.
Sheldon, W. H.: Atlas of men. Harper and Brothers, New York 1954.
Schiller, G.: Iconography of Christian Art 2: The Passion of Jesus Christ. Přel. Janet Seligman. Graphic Society, New York 1972.
Schlosberg, H.: A scale for the judgment of facial expressions. Journal of Experimental Psychology 44, 1941, s. 229-237.
Schlosberg, H.: Three dimensions of emotion. Psychological Review 61, 1954, s. 81-88.
Schott, H.: Kronika medicíny. Fortuna Print, Praha 1994.
Steinberg, L.: The sexuality of Christ in Renaissance Art and in Modern oblivion. Faber, London 1984.
? 2. rev. roz. ed., University of Chicago Press, Chicago 1996.
Stiebitz, F.: Dvě kapitoly ze starověké nauky o člověku. Anthropologická knihovna IV. Antropologický ústav Karlovy University, Praha 1933.
Široký, H.: Úvod do herecké psychologie. SPN, Praha 1964.
Theofrastos: Povahopisy (český překlad). G. Voleský, Praha 1925.
Thiel, E.: Řeč lidského těla. Plasma service, Bratislava 1993.
Tinbergen, N.: The study of instinct. Clarendon Press, Oxford 1951.
Urban, Otto M. ? Merhaut, V.: Decadence: In Morbid Colours. Art and the Idea of Decadence in the Bohemian Lands 1880/1914. Muncipal House - Arbor Vitae, Praha - Brno 2006.
Vávra, V.: Mluvíme beze slov. Panorama, Praha 1990.
Vernant, J.-P.: Mortals and Immortals: Collected Essays. Princeton University Press, Princeton 1991-1992.
Veselovský, Z.: Praobyčejná zvířata. Mladá fronta, Praha 1964, s. 12.
Vilímková, M.: Starověký Egypt. Mladá fronta, Praha 1977.
Vítek, T.: Empedoklés. Herrman a synové, Praha 2001.
Vlček, E. ? Kukla, S.: Haštalské kultovní masky z lidských lebek z Hraškovy jeskyně z Kilenc-Fa v jihoslovenském krasu. Památky archeologické 50, 1959, s. 507-552.
Walker, M.: The Makaton Vocabulary. MVDP, Oxford 1983.
Walker-Bynum, C.: Fragmentation and Redemption. Zone Books, New York 1992.
Walker-Bynum, C.: The Body of Christ in the Later Middle Ages: A Reply to Leo Steinberg. Renaissance Quarterly 39, č. 3, 1986, s. 399-439.
Woodworth, R. S.: Experimental psychology. Henry Holt and Company, New York 1938.
Woodworth, R. S. ? Schlosberg, H.: Experimentálna psychológia. VSAV, Bratislava 1959.
Wundt, W.: Outline of psychology. Přel. C. H. Judd. Stechert, New York 1896.
Zárubová, N.: Teatroterapie a hlasová výchova pro ergoterapeuty. Lékařská fakulta UK, Praha 1996.
Zárubová-Pfeffermannová, N. - Trnka, R.: Limity exaktního přístupu, emoční anatomie a interpretační otenciál komparativní metody. In: Kde končí umění a začíná věda, a naopak-Akademie múzických umění v Praze, Praha 2007, s. 104?111.
Zárubová-Pfeffermannová, N. Gesta a mimika Akademie múzických umění v Praze, 2008
- Planned learning activities and teaching methods:
-
none
- Assessment methods and criteria:
-
semester paper, presentation, exam
- Course web page:
- Note:
-
none
- Schedule for winter semester 2013/2014:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2013/2014:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Pantomima (Mg) (next compulsory subject)