Theatre in Education 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205DIV2 | Z | 1 | 17/S | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
1. Students describe the prinicples of interactive/participatory theatre in education.
2. Defining various forms of theatre in education
3. Students are able to organize a collection of material for theatre performance in education in the field.
4. Students guide their students through the building of proper dramaturgy for the creation of the performance concept.
5. Students guide their students through the complete performance of theatre in education.
- Mode of study:
-
Lectures, field research, improvisation, discussions, setting the script, rehearsals, acting, directing post-performance activities or other educational processes.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Attendance and active participation throughout the course including performances.
A knowledge of the inherent rules of dramaturgy and direction is presumed as well as the completion of the pedagogy preparation elements.
- Recommended optional programme components:
-
No prerequisites.
- Course contents:
-
1. Interactive and participatory theatre, theatre in education and its types.
2. Structuring theatre events in education
3. Methodological elements in selecting material for performance.
4. The goal and potential division of the education sequence of a theatrical event in education.
5. Research of - generating topics and situations - dramaturgy - script - rehearsals and development of education sequences - performance and educational events.
- Recommended or required reading:
-
BOAL, Augusto. Games for actors and non-actors. Přel. Adrian Jackson. London-New York: Routlege, 1992. 248 s. Přel. z: Jeux pour actuerus et non-acteurs. ISBN 0-415-06155-5.
ČERMÁKOVÁ, Ivona. Augusto Boal a dramatická výchova. Tvořivá dramatika, 1999, roč. X. č. 1, s. I-XII. ISSN 1211-8001.
HENDL, Jan (ed.). Lidové divadlo Augusta Boala jako prostředek třídního boje v Latinské Americe. Praha: Kulturní dům hl. m, Prahy, 1983. 96 s.
HORÁČEK, Lukáš. Projekty ?divadlo ve výchově?: problém cílů. Praha, 2001. 104 s. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, katedra pedagogiky.
JACKSON, Tony (ed.). Learning through Theatre: New Perspectives on Theatre in Education. London-New York: Routledge, 1993. 298 s. ISBN 0-415-08610-8
KASÍKOVÁ, Hana. Divadlo utlačovaných: o zkoušce na revoluci v po(st)revoluční době. Tvořivá dramatika, 2008, roč. XIX, č. 1, s. 8-11. ISSN 1211-8001
KASÍKOVÁ, Hana. Divadlo ve výchově: Holandsko. Tvořivá dramatika, 2001, roč. XII, č. 2, s. 30-32. ISSN 1211-8001
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.
OPLUŠTILOVÁ, Alena. Divadlo fórum jako nástroj pro změnu postojů. Brno, 2007. Diplomová práce (Bc.). 73 s. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, katedra sociální pedagogiky.
ŠVECOVÁ, Gábina. Divadlo ve výchově. Praha, 1998. Diplomová práce (Mgr.). 71 s. Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.
VALENTA, Josef. Divadlo fórum - nemluv a hraj!(?). Tvořivá dramatika, 2008, roč. XIX, č. 1, s. 1-3. ISSN 1211-8001.
VALENTA, Josef. Divadlo ve výchově. In ASSITEJ, Institut umění-Divadelní ústav [online]. Praha: Institut umění-Divadelní ústav, 2003- Dostupný z WWW: http://www.divadlo.cz/assitej/clanek.asp?id=5110.
VALENTA, Josef. Divadlo ve výchově. Tvořivá dramatika, 2005, roč. XVI, č. 2, s.1-2. ISSN 1211-8001.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
Subject exercises, course, discussions, plays, performances, workshops
- Assessment methods and criteria:
-
Condition for successfull completion of the course: active participation in the peformance.
- Course web page:
- www.spolupospolu.cz/ http://www.vasaugusto.net/ http://moodlinka.ped.muni.cz
- Note:
-
This course may be completed in the 3rd or 4th study year.
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Drama in Education - part-time 4 years (B.A.) (compulsory subject)