Puppetry Propaedeutic - Animation 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205LPN2 | ZK | 3 | 10/S | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
- To accent acting specific for acting with puppets
- To develop theatre communication potential: working with the voice, texts, the body for expressive skills through stage metaphor.
- To develop student talent as an independent artist and original personality, at the same time the ability to join into a creative theatre group.
- Mode of study:
-
Working in the study-year creativity group. Improvisation and improvisation exercises, Working with a text, Working with various types of puppets, Working with space.
- Prerequisites and co-requisites:
-
1. Creativity
2. Analytical and review skills
3. Body-mind integration
4. Completion of Acting with a Prop and Puppet.
- Recommended optional programme components:
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
Elective course developing specific acting skills in playing with various types of puppets.
- Recommended or required reading:
-
BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.
DVOŘÁK, Jan V. Herectví s loutkou. Praha: IPOS, 1997. 88 s. 80-7068-069-5.
---. Zkuste to s námi. Ostrava: KKS, 1979. 32 s.
JURKOWSKI, Henryk. Magie loutky. Skici z teorie loutkového divadla. Přel. Jana Pilátová, Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1997. 288 s. Přel. z: Szkice z teorii teatru lalek. ISBN 80-902482-0-9.
MAŠATOVÁ, Milada. Cesty k metafoře: Náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 1996. 54 s. ISBN 80-85883-13-9.
---. Dramatika s loutkou: Metodický materiál literárně dramatického oboru ZUŠ pro potřeby členů STD a zájemců o tvořivou dramatiku. Olomouc: STD, regionální sekce při OKS Olomouc, 1991. 28 s. ISBN 80-85077-36-1.
---. O loutkovém divadle hraném dětmi. Tvořivá dramatika. 2000, roč. XI, č. 2, s. 1-4. ISSN 1211-8001.
OBRAZCOV, Sergej Vladimirovič. Herec s loutkou. Přel. Jan Malík. Praha: Československý Kompas, 1947. 160 s. Příručky Umělecké loutkové scény, sv. 1. Přel. z: ????? ? ?????? [1938].
RICHTER, Luděk. Od předmětu k loutce, od loutky k předmětu: O vzniku a možnostech výpovědi loutky a loutkou. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 1997. 56 s. ISBN 80-7068-097-0.
SOKOL, František (ed.). Svět loutkového divadla. Praha: Albatros, 1987. 360 s.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
1. Dialogue and improvisation exercises
2. Development of psycho-somatic skills
3. Etudes with individual types of puppets
4. Written review
- Assessment methods and criteria:
-
Activity and creativity during exercises and work on a small stage piece.
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans: