Methodology of Recitation with Children 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205MDP2 | Z | 3 | 20/S | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
The course aims are:
- be able to apply knowledge and skills from courses „Recital and Recital Project“ and „Vocal Training“ to children's recital instruction.
- find bearings in the current state of children's recitation (solo and group).
- find bearings in children's literature from the perspective of selecting text for childrens recital.
- analyse and assess children's recital or group childrens recitation performance.
- Mode of study:
-
Readings, Moderated discussions, Discussions, Media recorded sample analyses, Text analyses, Contact instruction, Preparations for one's recital peformance.
- Prerequisites and co-requisites:
-
The student should have recitation experience presuming fundamental practice and theory skills, as well, a knowldge of literature for children and youth, particularly poetry and a minimum amount of experience of reciting to children.
- Recommended optional programme components:
-
Participation in some children's or middle-school recital reviews.
- Course contents:
-
Outline:
1. Why recite?
2. Selection of literature for recital.
3. The path from literary model to form.
4. Public presentation.
Syllabus:
1.1. What all is possible to understand under the term: Recital.
1.2. Use of recital for forming a child's personality.
1.3. Motivating children to recital.
2.1. How to begin.
2.2. How to select from the gathered literature and judge it.
2.3. Recite poetry or prose?
2.4. Selection of a text for a group.
3.1. Analysis of a text.
3.2. Script.
3.3. Execution.
4.1. Problems connected with children's public performance.
4.2. The role of the jury in children's recital competitions.
- Recommended or required reading:
-
BRUKNER, Josef; FILIP, Jiří. Poetický slovník. Praha: Mladá fronta, 1997. 368 s. ISBN 80-204-06506.
DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.
DISMAN, Miloslav; KUBÁLEK, Vratislav. Dětský přednes a dramatický projev. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. 160 s.
HRABÁK, Josef. Úvod do teorie verše. 4., rozš. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 260 s.
HRAŠE, Jiří; MUSILOVÁ, Dana; NOVOTNÁ-HŮRKOVÁ, Jiřina; MACHKOVÁ, Eva. Stati o dětském přednesu. Praha: Kulturní dům hl. m. Prahy, 1980. 48 s. Ed. Sešity přednesu, č. 3.
JUSTL, Vladimír (ed.). Ano - slyšet se navzájem. Praha: Divadelní ústav, 1985. 240 s., 112 s. obr. příl.
KOLAFA, Jiří. O dětské hudbě, hudbě pro děti, divadelní a loutkové zvláště. Ostrava: Krajské kulturní středisko v Ostravě, 1989. 16 s.
KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. 2., přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997. 186 s. ISBN 80-210-1694-9 .
KROČA, David. Dětský přednes a současná poezie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000. 28 s. ISBN 80-7204-147-9.
KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998. 240 s. ISBN 80-85883-32-5.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.
---. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.
MISTRÍK, Jozef. Hovory s recitátorem. Přel. Vlastimil Fišar. Praha: Supraphon, 1976. 176 s. Přel. z: Hovory s recitátorom.
MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie I, II. Brno: Host, 2000, 2001. 560, 600 s. Strukturalistická knihovna, sv. sv. 4, sv. 5. ISBN 80-7294-000-7.
PAVELKOVÁ, Soňa; VOBRUBOVÁ, Jana; ŠTEMBERGOVÁ, Šárka. Výchova dětského přednašeče. Praha: ÚKVČ, 1989. 104 s. Umělecký přednes, sv. 36. ISBN 80-7068-011-3.
ŠRÁMKOVÁ, Vítězslava; HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina. Mluvený projev a přednes. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. 304 s.
ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. 3., revid. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. 178 s. ISBN 80-901660-1-6.
VODIČKA, Felix aj. Svět literatury I. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967. 224 s.
VŠETIČKA, František. Podoby prózy: O kompoziční výstavbě české prózy dvacátých let 20. století. Olomouc: Votobia, 1997. 256 s. ISBN 80-7198-262-8.
ZICH, Otakar. O typech básnických. Praha: Orbis, 1937. 100 s. ARS, sbírka rozprav o umění, sv. 19.
ZEMANČÍKOVÁ, Alena. Poznámky o tvorbě scénáře divadla poezie. Praha-Prostějov: IPOS-ARTAMA - Kulturní klub DUHA. 24 s. ISBN 80-7069-157-8.
ZÁMEČNÍKOVÁ, Emilie. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 144 s. ISBN 978-80-7068-236-4.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
classes, exercises
- Assessment methods and criteria:
-
Credit is awarded based on activity in exercises and in class.
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Drama in Education - part-time 2 years (M.A.) (compulsory subject)