Thoughts About Drama 1
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205MYD1 | Z | 2 | 8/S | Czech | winter |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
- To expand awareness in theatrology.
- Link knowledge of theatre history and theory to experience with theatre acted by children.
- Be aware of the particulars of theatre acted by children and youth.
- Mode of study:
-
Readings, moderated discussions, discussions, text analyses
- Prerequisites and co-requisites:
-
- Analytical and interpretation skills
- Knowledge of the history of Czech and world theatre (completion of History of Czech and World Theatre).
- Good bearing in theatre terminology
- Completion of Methods of Theatre with Children and Youth
- Recommended optional programme components:
-
Participation in some children's or middle-school theatre.
- Course contents:
-
An elective course expanding knowledge from various areas of theatrology, particularly in relation to the particulars of theatre played by children and youth.
- Development of psychotechnique from Aristotle to the present.
- Zich's Aesthetics of drama arts
- Czech structuralism: Mukařovský, Jakobson, Veltruský, Procházka.
- Drama and theater
- Constructing a drama
- Elements of theatre expression
- Indicator, movement of theatre indicators
- Hierarchy of elements in theatre artefacts, constructing a production
- Theatre genres
- Dramatic and stage situations, behaviour in a drama, civil interaction.
- Theatre and communication
- Recommended or required reading:
-
ARISTOTELÉS. Poetika. Přel. Julie Nováková. 5. vyd. Praha: Orbis, 1962. 96 s.
BRECHT, Bertolt. Myšlenky. Přel. Ludvík Kundera a Marta Staňková. Praha: ČS, 1958. 168 s. Otázky a názory, sv. 7.
BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Přel. Milan Lukeš a Zdena Benešová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Praha: Divadelní ústav, 1999. 948 s. Přel. z: History of the Theatre. ISBN 80-7008-096-5 (Divadelní ústav). 80-7106-364-9 (Lidové noviny).
CÍSAŘ, Jan. Člověk v situaci. Praha: ISV nakladatelství, 2000. 142 s. Média. ISBN 80-85866-67-6.
---. Teorie herectví loutkového divadla. Praha: AMU, 1985. 116 s.
---. Vývoj divadelního jazyka. České Budějovice: Krajské kulturní středisko České Budějovice, 1990. 134 s. ISBN 80-85028-36-0.
---. Základy dramaturgie I: Situace. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra činoherního divadla, 1999. 142 s. ISBN 80-85883-49-X.
---. Základy dramaturgie. II. Dramatická postava. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra činoherního divadla, 2002. 168 s. ISBN 80-7331-903-9.
HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle. Praha: Pražská scéna, 2000. 296 s. ISBN 80-86102-07-6.
LEHMANN, Hans Thies. Postdramatické divadlo. Prel. Anna Grusková a Elena Diamantová. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. 368 s. Ed. Svetové divadlo. Prel. z: Postdramatisches Theater. ISBN 978-80-88987-81-9.
OSOLSOBĚ, Ivo. Divadlo, které mluví, zpívá a tančí: teorie jedné komunikační formy. Praha: Supraphon, 1974. 244 s.
---. Mnoho povyku pro sémiotiku: Ne zcela úspěšný pokus o encyklopedické heslo semiotika divadla. Brno: Nakladatelství ?G? hudba a divadlo, 1992. 224 s. ISBN 80-901112-0-3.
---. Ostenze, hra, jazyk: Sémiotické studie. Brno: Host, 20025. 400 s. Teoretická knižnice, sv. 5. ISBN 80-7294-076-7.
---. Principia parodica: totiž Posbírané papíry převážně o divadle. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra teorie a kritiky, 2007. 360 s. ISBN 978-80-7331-082-0.
PAVIS, Patrice. Divadelní slovník: slovník divadelních pojmů. Přel. Daniela Jobertová. Praha: Divadelní ústav, 2003. s. 496. Přel. z: Dictionnaire du Théâtre. ISBN 80-7008-157-0.
PROCHÁZKA, Miroslav. Znaky dramatu a divadla: Studie k teorii a metateorii dramatu a divadla. Praha: Panorama, 1988. 304 s.
VELTRUSKÝ, Jiří. Drama jako básnické dílo. Brno: Nakladatelství Host, 1999. 168 s. Strukturalistická knihovna, sv. 1. ISBN 80-86055-60-4.
---. Příspěvky k teorii divadla. Praha: Divadelní ústav; Praha: DAMU, 1994. 272 s. ISBN 80-7008-046-9.
ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: Teoretická dramaturgie. 2. vyd. Praha: Panorama, 1987. 416 s.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
lecture, classes
- Assessment methods and criteria:
-
Credit is awarded based on activity in lectures and exercises, and completion of the semester paper.
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Drama in Education - part-time 2 years (M.A.) (compulsory subject)