AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDY PLANS

Pedagogy 3

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205PDG3 ZK 2 8/S Czech winter
Subject guarantor:
Tereza KRČMÁŘOVÁ
Name of lecturer(s):
Tereza KRČMÁŘOVÁ
Learning outcomes of the course unit:

- Understand the training and education environment in which the drama training student will be active.

- Understand the educational conditions of the profession.

- Understand instruments for purposeful development of the personality.

- Forming instructor knowledge.

- Forming an attitude towards teaching practice.

Mode of study:

Readings, lecture, moderated discussions, discussions, media recorded sample analyses, text analyses.

Prerequisites and co-requisites:

A general ability to manage the study material and skills to independently manage an issue range in education topics are required.

Recommended optional programme components:

No elective requirements.

Course contents:

Curriculum

1. Educational requirements for performance in the instructing profession. Basic factors delimiting training and educational environments (social and other).

2. The instructor as a self-reflecting practicioner.

3. School and instructive models.

4. Fundamental requirements of the instruction process.

5. Creativity and its support.

6. Instructing styles and working with them.

7. Basic requirements for education activity.

8. Educational requirements for expressive activities.

Syllabus

1. The instructor - animator - coach: advantages and limits. Social factorys influencing ideas of educational practice. An evaluation system. Team work in an education environment.

2. Various levels of reflecting. The proactive and reactive behaviour of the teacher.

3. A transmissive vs. constructive school and instruction and their relationship to the idea of drama training. Basic requirements of konstructive instruction. Drama training in school curriculum.

4. Experienced teaching as a basis for drama training: in fiction, outside of fiction. Problematic teaching. Wholistic teaching. Freedom in training and education, their aspects.

5. The principle of creative. Barriers to creativity, creative abilities and their development.

6. Criteria of instructive styles. Individualized education and its instruments.

7. Relationship of the goal of training and education to evaluation. Specific tools of evaluation in arts training.

8. Social relations and working with them in groups. Cooperation, competition. Working under stress in group activities. Class management.

Recommended or required reading:

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Přel. Oldřich Selucký. Praha: Portál, 1998. 248 s. Přel. z: Théories contemporaines de l?éducation [1990]. ISBN 80-7178-216-5.

CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Přel. Milan Koldinský. Praha: Portál, 1994. 296 s. Přel. z: Cooperation in the classroom: Students and teachers together. ISBN 80-7118-022-7.

ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302 s. Psychologie. ISBN 80-85866-15-3.

DITRICH, Pavel aj. Pedagogika pro učitele: (Aktuální otázky pedagogiky konce 20. století). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 1992. 168 s. ISBN 80-7043-055-9.

KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. 152 s. ISBN 80-7178-167-3.

---. Kooperativní učení a vyučování: Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. 180 s. ISBN 80-246-0192-3.

KASÍKOVÁ, Hana; VALIŠOVÁ, Alena aj. Pedagogické otázky současnosti: (Učební text pro studenty učitelství). Praha: ISV nakladatelství, 1994. 130 s. ISBN 80-85866-05-6.

KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Přel. Dominik Dvořák a Milan Koldinský. Praha: Portál, 1996. 154 s. Přel. z: Essential teaching skills [1981]. ISBN 80-7178-022-7.

MAREŠ, Jiří; KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 212 s. ISBN 80-210-1070-3.

PASCH, Marvin; GARDNER, Trevor G.; SPARKS-LANGER(OVÁ), Georgea; STARK(OVÁ), Alane J.; MOODY(OVÁ), Christella D. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Přel. Milan Koldinský, Praha: Portál, 1998. 424 s. Přel. z: Teaching as Decision Making. ISBN 80-7178-127-4.

PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Přel. Štěpán Kovařík. Praha: Portál, 1996. 380 s. Přel. z: Teaching Today. A Practical Guide. ISBN 80-7178-070-7.

SINGULE, František. Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho američtí následovníci. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 200 s. Z dějin pedagogiky, sv. 35. ISBN 80-04-20715-4.

SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2. rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.

TONUCCI, Francesco. Vyučovat, nebo naučit? Přel. Stanislav Štech. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Středisko vědeckých informací, 1991. 66 s. Přel. z: Insegnare o imparare? ISBN 80-901065-1-X.

VALENTA, Josef (ed.). Pohledy: Projektová metoda ve škole i za školou. Praha: IPOS ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1993. 60 s. ISBN 80-7068-066-0.

Planned learning activities and teaching methods:

lecture, exercises, classes

Assessment methods and criteria:

Credit is awarded based on activity in lectures and exercises, and completion of the semester paper.

Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2013/2014:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2013/2014:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2014-06-18
Updates of the above given information can be found at http://sp.amu.cz/en/predmet205PDG3.html