AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDY PLANS

Pedagogy 1

Subject is not scheduled Not scheduled
Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205PDK1 Z 1 10/S Czech winter
Subject guarantor:
Name of lecturer(s):
Learning outcomes of the course unit:

- To understand fundamental principles of education practices with various participants.

- To understand the instruments of purposeful personality development.

- To link pedagogic thought with drama training themes.

- To form the basic skill of creating the conditions for teaching others.

Mode of study:

Readings, lecture, moderated discussions, discussions, media recorded sample analyses, text analyses.

Prerequisites and co-requisites:

A general ability to understand the study material and to independently work through problem areas in pedagogy are required.

Recommended optional programme components:

No elective requirements.

Course contents:

Outline:

1. Creating conditions for teaching others.

2. Training and other factors and influencing personality development.

3. In school and extra-school influences.

4. Basic requirements of the teaching process.

5. Creativity and its support.

6. Teaching styles and working with them.

7. Basic requirements for education activity.

8. Pedagogic conditions for expressive activities.

Syllabus:

1. Education and Social values.

- Human needs and Education.

- Ethics and aesthetics education.

2. How to think about training and education activities.

3. Wholistic concepts in education: subject and social teaching.

4. Drama training in school curricula.

5. Transmissional and Constructive schools and teaching and their relationship to the concepts of drama training practice.

- fundamental requirements for constructive teaching.

6. Drama training in school curicula.

7. Experienced teaching as a basis of Drama training: in fiction and outside it.

- Teaching issues.

- Freedom in training in education, their aspects.

8. Principles of creativity

- Creativity barriers, creative abilities and their development.

9. How do individualize in training and education practice.

10. The relationship of training and educational goals and their evaluation.

11. Specific evaluation instruments in artistic training.

12. Social relationships and working with them in groups. Cooperation, competitiveness.

13. Working with stress in group activities. Class management.

Recommended or required reading:

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Přel. Oldřich Selucký. Praha: Portál, 1998. 248 s. Přel. z: Théories contemporaines de l?éducation [1990]. ISBN 80-7178-216-5.

CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Přel. Milan Koldinský. Praha: Portál, 1994. 296 s. Přel. z: Cooperation in the classroom: Students and teachers together. ISBN 80-7118-022-7.

ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302 s. Psychologie. ISBN 80-85866-15-3.

DITRICH, Pavel aj. Pedagogika pro učitele: (Aktuální otázky pedagogiky konce 20. století). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 1992. 168 s. ISBN 80-7043-055-9.

KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. 152 s. ISBN 80-7178-167-3.

---. Kooperativní učení a vyučování: Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. 180 s. ISBN 80-246-0192-3.

KASÍKOVÁ, Hana; VALIŠOVÁ, Alena aj. Pedagogické otázky současnosti: (Učební text pro studenty učitelství). Praha: ISV nakladatelství, 1994. 130 s. ISBN 80-85866-05-6.

KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Přel. Dominik Dvořák a Milan Koldinský. Praha: Portál, 1996. 154 s. Přel. z: Essential teaching skills [1981]. ISBN 80-7178-022-7.

MAREŠ, Jiří; KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 212 s. ISBN 80-210-1070-3.

PASCH, Marvin; GARDNER, Trevor G.; SPARKS-LANGER(OVÁ), Georgea; STARK(OVÁ), Alane J.; MOODY(OVÁ), Christella D. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Přel. Milan Koldinský, Praha: Portál, 1998. 424 s. Přel. z: Teaching as Decision Making. ISBN 80-7178-127-4.

PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Přel. Štěpán Kovařík. Praha: Portál, 1996. 380 s. Přel. z: Teaching Today. A Practical Guide. ISBN 80-7178-070-7.

SINGULE, František. Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho američtí následovníci. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 200 s. Z dějin pedagogiky, sv. 35. ISBN 80-04-20715-4.

SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2. rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.

TONUCCI, Francesco. Vyučovat, nebo naučit? Přel. Stanislav Štech. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Středisko vědeckých informací, 1991. 66 s. Přel. z: Insegnare o imparare? ISBN 80-901065-1-X.

VALENTA, Josef (ed.). Pohledy: Projektová metoda ve škole i za školou. Praha: IPOS ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1993. 60 s. ISBN 80-7068-066-0.

Planned learning activities and teaching methods:

lecture, exercises, classes

Assessment methods and criteria:

Credit is awarded based on activity in lectures and exercises, and completion of the semester paper.

Course web page:
Note:
Further information:
No schedule has been prepared for this course
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2014-06-18
Updates of the above given information can be found at http://sp.amu.cz/en/predmet205PDK1.html