Drama III. - Structuring Drama Work 1
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205PKC1 | Z | 3 | 50/S | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
The course content is focused on the development of student skills in planning, executing, and assessing a lesson using approaches and drama internal structure methods (school, narrative drama). Students, through their own experience, are acquainted with these types of drama work, purposefully joining the emotional and rational and checking the effect of the method used, including the joining of the instructor in to role play. Becoming aware of and being able to define the particulars of this practice, its character and basic tools.
The aim of the course is to provide the students, also, with theory foundation for this manner of education. This experience is used by the students later in the independent planning, execution and review of a structured drama lesson with various age groups.
- Mode of study:
-
Execution of a drama with the students in acting roles. Review of experience. Analysis, Discussion, Lecture, Assessment and mentoring of student performance.
- Prerequisites and co-requisites:
-
The students should be able to actively into role plays, cooperate within their framework with the other players. Students should take part in investigating selected themes and reflect upon their own experiences and acquired skills.
- Recommended optional programme components:
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
Outline:
- Active participation in drama games.
- Situation and context.
- Drama technique/conventions
- Role playing
- Problem situations
Syllabus:
- Active participation in drama grames: execution and reflection on several large plays/dramas under the guidance of the teacher.
- Situation and context: methods of linked situations (story and assemblage) ; significance of the narrative; working with time and means; investigating a theme from various aspects.
- Drama techniques/conventions: structure of events (discreteness, distance and reflection); gradual play demand; some manner of classifying techniques (Jonothan Neelands, Josef Valenta).
- Role playing: various levels of role play; roles for groups/players; roles for the teacher.
- Problem situations: problems, conflict, problem situations, open and closed situtation; continual and discontinuous; manner of establishment; setting in the structure of a drama.
- Recommended or required reading:
-
BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
KASÍKOVÁ; Hana. Betty Jane Wagner: Dorothy Heathcote - Drama as a learning medium. Pokus o recenzi s ukázkami. Tvořivá dramatika. 1995. roč. VI, č. 2, s. 24-28. ISSN 1211-8001.
---. Příběh je zdí. Tvořivá dramatika, 1996, roč. VII, č. 2, s. 9-13. ISSN 1211-8001.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa; PROVAZNÍK, Jaroslav; BLÁHOVÁ, Krista; SVOBODOVÁ, Radka; TOMKOVÁ; Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.
MACHKOVÁ, Eva. Dramatický svět Cecily O´Neillové. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 3, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
---. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 1996. 98 s. ISBN 80-85883-16-3.
---. Tři typy dramatu - viděno z USA. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. 196 s. ISBN 978-80-7331-172-8.
MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama : a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.
NEELANDS, Jonothan. Strukturování dramatické práce. Přel. Radim Svoboda, Deník Dětské scény ´95. Ústí nad Orlicí 1995, č. 1 - 9. Přel. z: Structuring Drama Work.
NEELANDS, Jonothan. Strukturování dramatické práce. Přel. Radim Svoboda, Deník Dětské scény ´95. Ústí nad Orlicí 1995, č. 1 - 9. Přel. z: Structuring Drama Work.
SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.
---. Síť dramatu Warwicka Dobsona. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 104 s. ISBN 978-80-7331-096-7.
---. Dramatické struktury Cecily O?Neillové a Alana Lamberta. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 2.
ULRYCHOVÁ, Irina; GREGOROVÁ, Vlasta; ŠVEJDOVÁ, Hana. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy Praha: Portál, 2000. 120 s. ISBN 80-7178-355-2.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
Plays with the students - actors, classes, lecture, directed planned plays and implementation of student performance. Assessment of the final performance.
- Assessment methods and criteria:
-
Credit is awarded based on:
- participation in lecture and in class,
- preparation and execution of a drama with a group - in pairs or a small team,
- preparation, execution and written review of one's drama.
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Drama in Education - part-time 4 years (B.A.) (compulsory subject)