AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDY PLANS

Relations in Space 2

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205PVZ2 Z 1 10/S Czech winter
Subject guarantor:
Karel VOSTÁREK
Name of lecturer(s):
Karel VOSTÁREK
Learning outcomes of the course unit:

This course covers mainly attending to experience acquired in working with material and masses and expanding theatre and creative skills in the perception of masses qualities and spatial arrangement for the selected professional level.

The goals are:

1. Introduce students to the fundamentally possible compositional and spatial relationships (architecture, sculpture, surroundings, topography),

2. Provide students with fundamental information about the development of theatre space, stage design and it individual tools (types of theatre spaces, stage design tools),

3. Provide students with personal practical experience with a drama text considering the space and stage design (the path from the text to the drama space).

The result is to be an understanding of the place and sense of the stage design in the theatre staging or drama event creative process. The student should be able to use creative elements in practice in the structure of a staging as a part their theatre language.

Mode of study:

Contact instruction, Production, Discussion, Analysis of recorded theatre productions, readings, text analysis.

Prerequisites and co-requisites:

- Completion of initial of theatre project.

- Knowledge and experience acquired in working materials and substance.

- Theatrical and artistic skills in the perception of matter quality and spatial arrangement.

Recommended optional programme components:

No elective requirements.

Course contents:

Introduction to set design. This course covers gathering knowledge and experience in practice with materials and matter and expanding skills in theatrically and visually perceiving of the quality of matter and space arrangement.

1. Development of stage space and set design facilities. Form and orientation of the stage and audience.

2. Set design dramaturgy: Practical experience in text analysis from a set design viewpoint.

3. Creative directorial conception - building the creative directorial conception for a particular text and its objective notation via creative-graphic means.

Recommended or required reading:

ARTAUD, Antonin. Divadlo a jeho dvojenec. Přel. Jan Kopecký a Ladislav Šerý. Praha: Herrmann & synové, 1994. 176 s. Přel. z: Le Théâtre et son double.

BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor. Přel. Jiří Vondráček. Praha:ÄMU, Divadelní fakuta, katedra scénografie, 2001. 268, s. Přel. z: Przestrzeń teatralna. ISBN 80-85883-73-2.

---. Druhá divadelní reforma? Přel. Jiří Vondráček. Praha: Divadelní ústav; Praha: Městská knihovna; Praha: AMU; Brno: JAMU, 1993. 176 s. Přel. z: Druga reforma teatru? ISBN 80-7008-037-X.

BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Přel. Milan Lukeš a Zdena Benešová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Praha: Divadelní ústav, 1999. 948 s. Přel. z: History of the Theatre. ISBN 80-7008-096-5 (Divadelní ústav). 80-7106-364-9 (Lidové noviny).

BROOK, Peter. Pohyblivý bod: Čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Přel. Jan Hančil. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 248 s. Přel. z: The Shifting Point.

---. Prázdný prostor. Přel. Alois Bejblík. Praha: Panorama, 1988. 232 s. Přel. z: The Empty Space.

ČECHOVÁ, Jana. Kostým v amatérském divadle. Praha: SKKS, 1982. 90 s.

HEROUT, Jaroslav. Staletí kolem nás: přehled stavebních slohů. Praha: Orbis, 1961. 236 s.

JINDRA, Vladimír. Specifičnost scénografie: soubor statí. Praha: Divadelní ústav, 1983. 144 s., 12 s. příl. Scénografie, sv. 50-51.

KOUŘIL, Miroslav. Divadelní prostor. Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1945. 124 s.

KYBALOVÁ, Ludmila; HERBENOVÁ, Olga; LAMAROVÁ, Milena. Obrazová encyklopedie módy. Praha: Artia, 1973. 624 s., 32 bar. příl.

MAREŠOVÁ, Sylva (ed.). Naše současná loutkářská scénografie. Praha: Divadelní ústav, 1987. 110s. 18 s. příl. Scénografie 55.

PTÁČKOVÁ, Věra. Česká scénografie XX. století. Praha: Odeon, 1982. 366 s.

---. Zrcadlo světového divadla: Pražské quadriennale 1967-1991. Praha: Divadelní ústav, 1995. 382 s. ISBN 80-7008-047-7

PÖRTNER, Paul. Experimentální divadlo. Přel. Jan Rak, Praha: Orbis, 1965. Horizont, sv. 1. 176 s. Přel. z: Experiment Theater.

STEHLÍKOVÁ Eva. Antické divadlo. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2005. 384 s. ISBN 80-246-1105-8.

---. Římské divadlo. Praha: Koniasch Latin Press, 1993. 132 s. ISBN 80-901508-2-9.

TOMÁNEK, Alois. Scénický prostor současného loutkového divadla. Praha: AMU, 1986. 126 s.

---. Scénický prostor současného loutkového divadla II: Jevištní praktikum. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 72 s.

VACKOVÁ, Růžena. Výtvarný projev v dramatickém umění. Praha: Václav Tomsa, 1948. 650 s.

VITRUVIUS. Deset knih o architektuře. 2., přep. vyd. Přel. Alois Otoupalík. Praha: Svoboda, 1979. 432 s. Přel. z: De architectura libri decem.

ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky zo scénografie. Bratislava: Osvetový ústav, 1980. 204 s.

ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: Teoretická dramaturgie. 2. vyd. Praha: Panorama, 1987. 416 s.

Planned learning activities and teaching methods:

exercises, classes

Assessment methods and criteria:

Credit is awarded for class and exercise participation and the independent paper.

Conditions for completing the course are creating one's own set design proposal, explication and defense of that concept based on the narrative.

Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2013/2014:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2013/2014:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2014-06-18
Updates of the above given information can be found at http://sp.amu.cz/en/predmet205PVZ2.html