AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDY PLANS

Pedagogy 3

Subject is not scheduled Not scheduled
Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205XPED3 ZK 2 10/S Czech winter
Subject guarantor:
Name of lecturer(s):
Learning outcomes of the course unit:

- an understanding of the fundamental principles of education practice with various participants.

- an understanding of the instruments for a purposefull development of a personality.

- Linking of pedagogical thought with drama training themes.

- Form fundamental skills for creating the conditions for teaching others.

Mode of study:

Readings, lecture, moderated discussions, discussions, media recorded sample analyses, text analyses.

Prerequisites and co-requisites:

A general knowledge of the study material and ability to manage a range of issues in pedagogy are required.

Recommended optional programme components:

No elective requirements.

Course contents:

Curriculum:

1. Creating conditions for teaching others.

2. Behaviour and other factors influencing the develpment of personality.

3. In school and extra-school influence

4. Basic requirements of the teaching process.

5. Creativity and its support.

6. Teaching styles and working with them.

7. Basic requirements for effective education.

8. Pedagogic conditions for expressive activties.

Syllabus

1. Societal values and behaviour.

- Human needs and behaviour.

- Ethics and aesthetics education.

2. How to reflect over training and education activity.

3. Wholistic educational concepts: subject and social instruction.

4. Drama training in school curricula.

5. Transmissive vs. constructive schools and instruction and their relationship to the concept of drama training practice.

- Fundamental requirement for constructive instruction.

6. Drama training in schools.

7. Experienced teaching as the basis for drama training: in fiction and outside of it.

- Freedom in training and educations, it's aspects.

8. Bases of creativity

- Barriers to creativity, creative abilities and their development.

9. How to individualize in training and education practice.

10. Relationship of training and education goals to evaluation.

11. Specifics of evaluation instruments in artistic training.

12. Social relationships and working with them in groups. Cooperation, competitiveness.

13. Working under stress with group activities. Class management.

Recommended or required reading:

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Přel. Oldřich Selucký. Praha: Portál, 1998. 248 s. Přel. z: Théories contemporaines de l?éducation [1990]. ISBN 80-7178-216-5.

CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Přel. Milan Koldinský. Praha: Portál, 1994. 296 s. Přel. z: Cooperation in the classroom: Students and teachers together. ISBN 80-7118-022-7.

ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302 s. Psychologie. ISBN 80-85866-15-3.

DITRICH, Pavel aj. Pedagogika pro učitele: (Aktuální otázky pedagogiky konce 20. století). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 1992. 168 s. ISBN 80-7043-055-9.

KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. 152 s. ISBN 80-7178-167-3.

---. Kooperativní učení a vyučování: Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. 180 s. ISBN 80-246-0192-3.

KASÍKOVÁ, Hana; VALIŠOVÁ, Alena aj. Pedagogické otázky současnosti: (Učební text pro studenty učitelství). Praha: ISV nakladatelství, 1994. 130 s. ISBN 80-85866-05-6.

KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Přel. Dominik Dvořák a Milan Koldinský. Praha: Portál, 1996. 154 s. Přel. z: Essential teaching skills [1981]. ISBN 80-7178-022-7.

MAREŠ, Jiří; KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 212 s. ISBN 80-210-1070-3.

PASCH, Marvin; GARDNER, Trevor G.; SPARKS-LANGER(OVÁ), Georgea; STARK(OVÁ), Alane J.; MOODY(OVÁ), Christella D. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Přel. Milan Koldinský, Praha: Portál, 1998. 424 s. Přel. z: Teaching as Decision Making. ISBN 80-7178-127-4.

PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Přel. Štěpán Kovařík. Praha: Portál, 1996. 380 s. Přel. z: Teaching Today. A Practical Guide. ISBN 80-7178-070-7.

SINGULE, František. Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho američtí následovníci. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 200 s. Z dějin pedagogiky, sv. 35. ISBN 80-04-20715-4.

SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2. rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.

TONUCCI, Francesco. Vyučovat, nebo naučit? Přel. Stanislav Štech. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Středisko vědeckých informací, 1991. 66 s. Přel. z: Insegnare o imparare? ISBN 80-901065-1-X.

VALENTA, Josef (ed.). Pohledy: Projektová metoda ve škole i za školou. Praha: IPOS ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1993. 60 s. ISBN 80-7068-066-0.

Planned learning activities and teaching methods:

lecture, exercises, classes

Assessment methods and criteria:

Credit is awarded based on activity in lectures and exercises, and completion of the semester paper.

Course web page:
Note:
Further information:
No schedule has been prepared for this course
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2014-06-18
Updates of the above given information can be found at http://sp.amu.cz/en/predmet205XPED3.html