AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDY PLANS

The Theory and Aesthetics of Film Direction 1

Subject is not scheduled Not scheduled
Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
302TEF1 Z 1 2/T Czech winter
Subject guarantor:
Name of lecturer(s):
Learning outcomes of the course unit:

Cílem předmětu je pochopit film jako skutečné umění, jeho strukturu a citové působení filmového díla.

Mode of study:

Přednášky, předávání praktických zkušeností a znalostí pedagoga

Prerequisites and co-requisites:

Student musí mít všeobecné znalosti z výtvarného umění, architektury, hudby, divadla, scénografie, světové literatury. Dokonalý přehled světového, zejména hraného filmu. Tedy od jeho počátku.

Recommended optional programme components:

-

Course contents:

Hraný film je umění časoprostorové. První část pojednává časovou stavbu filmového díla, vzájemné jednání dramatických postav a dramatickou gradaci.

Dále jsou principy práce s herci, herecká režie, režie komparsu a režie bitevních scén. Jinou částí semináře jsou filmové vyjadřovací prostředky.

Kapitoly :

Inscenace

Filmová stavba

Stanovení záběru ve filmu

Scénické předměty

Scénický předmět charakterizační

Scénická hodnota statická

Scénické kvality kinetické

Kinetické vztahy ve filmu

O vztahu scénických pohybů

Režie filmového komparsu

Režie bitevních scén

Režisér inscenátor

Objevení typického motivu scény

Úkol režiséra scénika

Kinetické řešení scény

Skladba filmu

Princip zveřejnění

Vybírání a stanovení scény - filmového motivu

Specifické nadání režiséra inscenátora

Scénická hudba a zvuk ve filmu

Zásady umělecké stylizace

Divadelní iluze

Zákon relativního realismu

Zásada umělecké úspornosti

Zákon subjektivního realismu

Stylizace režisérova

Stylizace pevné výplně scény

Filmová řeč němého filmu

Filosofie filmové režie

Filmová řeč zvukového filmu

Třetí etapa ve filmové řeči

Filmové herectví

Systém filmových hvězdHraný film je umění časoprostorové.

Druhá část je o dramatickém prostoru, o filmové stavbě a inscenaci. Dále jsou principy práce s herci, herecká režie, režie komparsu a režie bitevních scén.

Jinou částí semináře jsou filmové vyjadřovací prostředky.

Kapitoly :

Inscenace

Filmová stavba

Stanovení záběru ve filmu

Scénické předměty

Scénický předmět charakterizační

Scénická hodnota statická

Scénické kvality kinetické

Kinetické vztahy ve filmu

O vztahu scénických pohybů

Režie filmového komparsu

Režie bitevních scén

Režisér inscenátor

Objevení typického motivu scény

Úkol režiséra scénika

Kinetické řešení scény

Skladba filmu

Princip zveřejnění

Vybírání a stanovení scény - filmového motivu

Specifické nadání režiséra inscenátora

Scénická hudba a zvuk ve filmu

Zásady umělecké stylizace

Divadelní iluze

Zákon relativního realismu

Zásada umělecké úspornosti

Zákon subjektivního realismu

Stylizace režisérova

Stylizace pevné výplně scény

Filmová řeč němého filmu

Filosofie filmové režie

Filmová řeč zvukového filmu

Třetí etapa ve filmové řeči

Filmové herectví

Systém filmových hvězdKapitoly :

Inscenace

Filmová stavba

Stanovení záběru ve filmu

Scénické předměty

Scénický předmět charakterizační

Scénická hodnota statická

Scénické kvality kinetické

Kinetické vztahy ve filmu

O vztahu scénických pohybů

Režie filmového komparsu

Režie bitevních scén

Režisér inscenátor

Objevení typického motivu scény

Úkol režiséra scénika

Kinetické řešení scény

Skladba filmu

Princip zveřejnění

Vybírání a stanovení scény - filmového motivu

Specifické nadání režiséra inscenátora

Scénická hudba a zvuk ve filmu

Zásady umělecké stylizace

Divadelní iluze

Zákon relativního realismu

Zásada umělecké úspornosti

Zákon subjektivního realismu

Stylizace režisérova

Stylizace pevné výplně scény

Filmová řeč němého filmu

Filosofie filmové režie

Filmová řeč zvukového filmu

Třetí etapa ve filmové řeči

Filmové herectví

Systém filmových hvězdFeature film is a time-space art. The first part deals with the time construction of a film work, mutual actions of dramatic characters and drama gradation. The second part covers the drama space, film construction and staging. Further covered are principles of working with actors, directing actors, directing extras and directing battle scenes. Other parts of the course are film expression means and directing film extras.

Directing battle scenes.

The director-producer.

Working with Cinemascope

Extended screen

Field depth.

Working with long focus camera lenses.

Film composition.

Selecting and setting the film motif and scenes.

Film music and sound.

Artistic stylization interventions

Principles of artistic economy

Film scenery stylization.

„Film language“ - expressive means of silent film /D.W. Griffit/

The cross-section of a scene. The ever-present camera, dramatic function of detail, parallel assembly, methods of directing extras.

The first French Avant-garde.

Experimentation in Swedish - Danish film

Kapitoly :

Inscenace

Filmová stavba

Stanovení záběru ve filmu

Scénické předměty

Scénický předmět charakterizační

Scénická hodnota statická

Scénické kvality kinetické

Kinetické vztahy ve filmu

O vztahu scénických pohybů

Režie filmového komparsu

Režie bitevních scén

Režisér inscenátor

Objevení typického motivu scény

Úkol režiséra scénika

Kinetické řešení scény

Skladba filmu

Princip zveřejnění

Vybírání a stanovení scény - filmového motivu

Specifické nadání režiséra inscenátora

Scénická hudba a zvuk ve filmu

Zásady umělecké stylizace

Divadelní iluze

Zákon relativního realismu

Zásada umělecké úspornosti

Zákon subjektivního realismu

Stylizace režisérova

Stylizace pevné výplně scény

Filmová řeč němého filmu

Filosofie filmové režie

Filmová řeč zvukového filmu

Třetí etapa ve filmové řeči

Filmové herectví

Systém filmových hvězdFeature film is a time-space art. The first part deals with the time construction of a film work, mutual actions of dramatic characters and drama gradation. The second part covers the drama space, film construction and staging. Further covered are principles of working with actors, directing actors, directing extras and directing battle scenes. Other parts of the course are film expression means and directing film extras.

Directing battle scenes.

About the genesis of the main art.

About the genesis of poetry

About acting elements

Image arts.

The art of Ancient Egypt and Mesopotamia

Ancient Grecian art

Origin of drama and drama fundamentals

Greek tragedy. The magical connection of the stage and the audience. Democracy and new moral norms.

Aristotle's „Poetika“

Dramatic events.

Drama principles. Vivid events. Uncovering the internal side of external dramatic events.

About the audience experience

Dramatic situations

The psychology of theatre and film audiences

The psychology of TV viewers

The specific characteristics of TV

The director's practice. Mis - en - scena

Dramatic forms.

Recommended or required reading:

Přednášky profesora Otakara Vávry : Teorie a estetika filmové režie

G. Thomson : Aischylos a Athény

Aristoteles : Poetika

Denis Diderot : O divadle

Hippolite Taine : Filosofie umění

S. M. Ejzenštejn : Kamerou, tužkou, perem

Yvette Biróová : Teorie filmové dramaturgie

Jean Claude Carriere : Sacénárista

Antické tragédie : Aischylos: Oresteia

Sofokles : Král Oidipus

Euripides : Médea

Planned learning activities and teaching methods:

Lecture

Assessment methods and criteria:

Kredity jsou uděleny za :

80% účast na přednáškách

Na základě ústní závěrečné zkoušky.

Závěrečná zkouška je dvacetiminutová, s hodinovou přípravou, kdy student zná dvě vybrané otázky.

Course web page:
Note:

-

Further information:
No schedule has been prepared for this course
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2014-06-18
Updates of the above given information can be found at http://sp.amu.cz/en/predmet302TEF1.html