The Theory and Aesthetics of Film Direction 1
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
302TEF1 | Z | 1 | 2/T | Czech | winter |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
Cílem předmětu je pochopit film jako skutečné umění, jeho strukturu a citové působení filmového díla.
- Mode of study:
-
Přednášky, předávání praktických zkušeností a znalostí pedagoga
- Prerequisites and co-requisites:
-
Student musí mít všeobecné znalosti z výtvarného umění, architektury, hudby, divadla, scénografie, světové literatury. Dokonalý přehled světového, zejména hraného filmu. Tedy od jeho počátku.
- Recommended optional programme components:
-
-
- Course contents:
-
Hraný film je umění časoprostorové. První část pojednává časovou stavbu filmového díla, vzájemné jednání dramatických postav a dramatickou gradaci.
Dále jsou principy práce s herci, herecká režie, režie komparsu a režie bitevních scén. Jinou částí semináře jsou filmové vyjadřovací prostředky.
Kapitoly :
Inscenace
Filmová stavba
Stanovení záběru ve filmu
Scénické předměty
Scénický předmět charakterizační
Scénická hodnota statická
Scénické kvality kinetické
Kinetické vztahy ve filmu
O vztahu scénických pohybů
Režie filmového komparsu
Režie bitevních scén
Režisér inscenátor
Objevení typického motivu scény
Úkol režiséra scénika
Kinetické řešení scény
Skladba filmu
Princip zveřejnění
Vybírání a stanovení scény - filmového motivu
Specifické nadání režiséra inscenátora
Scénická hudba a zvuk ve filmu
Zásady umělecké stylizace
Divadelní iluze
Zákon relativního realismu
Zásada umělecké úspornosti
Zákon subjektivního realismu
Stylizace režisérova
Stylizace pevné výplně scény
Filmová řeč němého filmu
Filosofie filmové režie
Filmová řeč zvukového filmu
Třetí etapa ve filmové řeči
Filmové herectví
Systém filmových hvězdHraný film je umění časoprostorové.
Druhá část je o dramatickém prostoru, o filmové stavbě a inscenaci. Dále jsou principy práce s herci, herecká režie, režie komparsu a režie bitevních scén.
Jinou částí semináře jsou filmové vyjadřovací prostředky.
Kapitoly :
Inscenace
Filmová stavba
Stanovení záběru ve filmu
Scénické předměty
Scénický předmět charakterizační
Scénická hodnota statická
Scénické kvality kinetické
Kinetické vztahy ve filmu
O vztahu scénických pohybů
Režie filmového komparsu
Režie bitevních scén
Režisér inscenátor
Objevení typického motivu scény
Úkol režiséra scénika
Kinetické řešení scény
Skladba filmu
Princip zveřejnění
Vybírání a stanovení scény - filmového motivu
Specifické nadání režiséra inscenátora
Scénická hudba a zvuk ve filmu
Zásady umělecké stylizace
Divadelní iluze
Zákon relativního realismu
Zásada umělecké úspornosti
Zákon subjektivního realismu
Stylizace režisérova
Stylizace pevné výplně scény
Filmová řeč němého filmu
Filosofie filmové režie
Filmová řeč zvukového filmu
Třetí etapa ve filmové řeči
Filmové herectví
Systém filmových hvězdKapitoly :
Inscenace
Filmová stavba
Stanovení záběru ve filmu
Scénické předměty
Scénický předmět charakterizační
Scénická hodnota statická
Scénické kvality kinetické
Kinetické vztahy ve filmu
O vztahu scénických pohybů
Režie filmového komparsu
Režie bitevních scén
Režisér inscenátor
Objevení typického motivu scény
Úkol režiséra scénika
Kinetické řešení scény
Skladba filmu
Princip zveřejnění
Vybírání a stanovení scény - filmového motivu
Specifické nadání režiséra inscenátora
Scénická hudba a zvuk ve filmu
Zásady umělecké stylizace
Divadelní iluze
Zákon relativního realismu
Zásada umělecké úspornosti
Zákon subjektivního realismu
Stylizace režisérova
Stylizace pevné výplně scény
Filmová řeč němého filmu
Filosofie filmové režie
Filmová řeč zvukového filmu
Třetí etapa ve filmové řeči
Filmové herectví
Systém filmových hvězdFeature film is a time-space art. The first part deals with the time construction of a film work, mutual actions of dramatic characters and drama gradation. The second part covers the drama space, film construction and staging. Further covered are principles of working with actors, directing actors, directing extras and directing battle scenes. Other parts of the course are film expression means and directing film extras.
Directing battle scenes.
The director-producer.
Working with Cinemascope
Extended screen
Field depth.
Working with long focus camera lenses.
Film composition.
Selecting and setting the film motif and scenes.
Film music and sound.
Artistic stylization interventions
Principles of artistic economy
Film scenery stylization.
„Film language“ - expressive means of silent film /D.W. Griffit/
The cross-section of a scene. The ever-present camera, dramatic function of detail, parallel assembly, methods of directing extras.
The first French Avant-garde.
Experimentation in Swedish - Danish film
Kapitoly :
Inscenace
Filmová stavba
Stanovení záběru ve filmu
Scénické předměty
Scénický předmět charakterizační
Scénická hodnota statická
Scénické kvality kinetické
Kinetické vztahy ve filmu
O vztahu scénických pohybů
Režie filmového komparsu
Režie bitevních scén
Režisér inscenátor
Objevení typického motivu scény
Úkol režiséra scénika
Kinetické řešení scény
Skladba filmu
Princip zveřejnění
Vybírání a stanovení scény - filmového motivu
Specifické nadání režiséra inscenátora
Scénická hudba a zvuk ve filmu
Zásady umělecké stylizace
Divadelní iluze
Zákon relativního realismu
Zásada umělecké úspornosti
Zákon subjektivního realismu
Stylizace režisérova
Stylizace pevné výplně scény
Filmová řeč němého filmu
Filosofie filmové režie
Filmová řeč zvukového filmu
Třetí etapa ve filmové řeči
Filmové herectví
Systém filmových hvězdFeature film is a time-space art. The first part deals with the time construction of a film work, mutual actions of dramatic characters and drama gradation. The second part covers the drama space, film construction and staging. Further covered are principles of working with actors, directing actors, directing extras and directing battle scenes. Other parts of the course are film expression means and directing film extras.
Directing battle scenes.
About the genesis of the main art.
About the genesis of poetry
About acting elements
Image arts.
The art of Ancient Egypt and Mesopotamia
Ancient Grecian art
Origin of drama and drama fundamentals
Greek tragedy. The magical connection of the stage and the audience. Democracy and new moral norms.
Aristotle's „Poetika“
Dramatic events.
Drama principles. Vivid events. Uncovering the internal side of external dramatic events.
About the audience experience
Dramatic situations
The psychology of theatre and film audiences
The psychology of TV viewers
The specific characteristics of TV
The director's practice. Mis - en - scena
Dramatic forms.
- Recommended or required reading:
-
Přednášky profesora Otakara Vávry : Teorie a estetika filmové režie
G. Thomson : Aischylos a Athény
Aristoteles : Poetika
Denis Diderot : O divadle
Hippolite Taine : Filosofie umění
S. M. Ejzenštejn : Kamerou, tužkou, perem
Yvette Biróová : Teorie filmové dramaturgie
Jean Claude Carriere : Sacénárista
Antické tragédie : Aischylos: Oresteia
Sofokles : Král Oidipus
Euripides : Médea
- Planned learning activities and teaching methods:
-
Lecture
- Assessment methods and criteria:
-
Kredity jsou uděleny za :
80% účast na přednáškách
Na základě ústní závěrečné zkoušky.
Závěrečná zkouška je dvacetiminutová, s hodinovou přípravou, kdy student zná dvě vybrané otázky.
- Course web page:
- Note:
-
-
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Animation - Master (optional subject)
- Documentary Film - Master (optional subject)
- Documentary Film - Bachelor (optional subject)
- Animation - Master (optional subject)
- Scriptwriting and Dramaturgy - Bachelor (optional subject)
- Scriptwriting and Dramaturgy - Master (optional subject)
- Film Directing - Bachelor (qualification subject, optional subject)
- Film Directing - Master (optional subject)
- Cinematography - Bachelor (optional subject)
- Cinematography - Master (optional subject)
- Production - Bachelor (optional subject)
- Production - Master (optional subject)
- Audiovisual Studies - Bachelor (optional subject)
- Editing - Bachelor (optional subject)
- Editing - Master (optional subject)
- Sound Design - Bachelor (optional subject)
- Sound Design - Master (optional subject)
- Photography CZ - Bachelor (optional subject)
- Photography CZ - Master (optional subject)
- Audiovisual Studies - Master (optional subject)
- Restoring of Photogrphy (optional subject)