AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDY PLANS

Photography of Landscape

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
307FOK ZK 3 39/S Czech winter
Subject guarantor:
Jaroslav BÁRTA
Name of lecturer(s):
Jaroslav BÁRTA
Learning outcomes of the course unit:

This course is focused on working in the field using natural light, working with image sharpness, cropping and composition but also manners of considering photography as a means of giving a location a voice. Students are acquainted with the basic nature of photographic depiction in capturing a space and its reproduction on a photographic surface. The course focuses on the photographing of landscapes based on a introduction to the history and present of depicting a region in painting and photography. Students are guided to a photographic interpretation corresponding to the quality of the given location, selected region. In the practical, attention is devoted to working with large-format equipment, appropriate use of light and the potential use of classical or digital techniques. Part of the course is in the field assemblies taking place in the form of a module in selected areas.

Mode of study:

Each instruction hour will have three parts: a short lecture, a discussion on the lecture topic or topic related to architecture and photography, photography consultations according to the assignment.

In addition to instruction at the Tržište location, will be an assembly in Křivoklát.

Prerequisites and co-requisites:

No knowledge requirements.

Recommended optional programme components:
Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
Course contents:

Jednou ze základních charakteristik fotografie je její schopnost být záznamem nějaké reálné skutečnosti. Převedení trojrozměrné reality ? prostoru ? do plochy fotografického obrazu má své specifické zákonitosti. V úvodu teoretické přednášky s ukázkami se ozřejmí základní zákonitosti fotografického zobrazování prostoru při práci v plenéru tak, aby s nimi mohli studenti dále zacházet zcela samozřejmě a využívali je vhodně ke svým vlastním záměrům.

Předmět je zaměřen na:

1/ prostor - problematiku převodu reálného prostoru krajiny a města do plochy fotografie a to současně při zachování převodu barev do černobílé škály ? ?reprodukce? prostoru.

2/ světlo - jeho zásadní roli při budování nebo potlačení dojmu prostoru, vytváření atmosféry snímku a jeho celkového vyznění.

3/ ostrost - neostrost, využívání hloubky ostrosti jako jednoho z principů vytváření fotografického obrazu.

4/ výřez - uvažování o volbě ?výřezu? (rámu záběru) z viděné skutečnosti, volbě místa, ohniska objektivu - kompozice.

5/ skladbu - řazení fotografií a jejich vzájemné vazby, a vliv na celkové vyznění sdělení.

6/ uvažování o zobrazovaném námětu, o historických, společenských a kulturních souvislostech.

Struktura výuky: Každá hodina bude mít tři části: krátkou přednášku, diskuzi k tématu přednášky či na nějaké téma vztahující se ke krajině a fotografii, a konzultace fotografií dle zadání.

Kromě této výuky na Tržišti se uskuteční soustředění na Křivoklátsku.

Přednášky vedoucího pedagoga budou zaměřené mimo jiné na tyto témata: Principy malířského a fotografického zobrazování prostoru, Malířství a fotografie - vytváření iluze prostoru, Srovnávací metoda - jako ukázka proměn míst a vývoje fotografické techniky, „Moje krajina - krajina domova“, Vývoj krajinářské fotografie a krajina panoramatická. Přednášky budou doprovázeny obrazovou prezentací. Po přednáškách budou probíhat diskuze. Součástí těchto diskuzí budou krátké (5 minut) přednášky studentů k fotografovaným tématům s vysvětlením svého fotografického pojetí.

Úvod do předmětu bude proveden při Praktikách v Berouně. Teoretická část bude zaměřená na problematiku fotografického zobrazování při převodu reálného prostoru a vytváření jeho iluze v ploše fotografie. V praktické části v terénu budou provedeny ukázky role světla a času, výběru stanoviště, volby techniky. Tímto způsobem získají studenti základní informace ještě před zahájením vlastního kurzu. Součástí tohoto úvodu bude cvičení. Studenti vytvoří jednu fotografii, která, dle jejich názoru, nejlépe vypovídá o daném místě. Posuzováním výsledků od všech studentů si ukážeme rozdílné možnosti interpretací a zároveň cvičení poslouží pro posouzení úrovně technického zpracování.

Plenérové soustředění je součástí výuky a je povinné. Několikadenní soustředění (pravděpodobně koncem dubna na Křivoklátsku) umožní společně a intenzivně poznat danou lokalitu a v kolektivu diskutovat různá témata, která se týkají daného místa. Současně je možné řešit zcela konkrétně otázky fotografického přístupu i ukázat možná technická řešení.

Úkoly:

Zadání úkolů je rozděleno na povinnou a volnou část.

V povinné části jde o doložení výrazových i řemeslných schopností při kultivovaném věcném zobrazení krajiny, kde součástí úkolu je doložit volbu místa a snímky provést ve vhodném osvětlení. Zpracování tohoto cvičení je povinně černobílé, klasickým fotografickým postupem negativ - pozitiv.

Ve volné části je požadováno osobité individuální vyjádření, které námětově vychází z reflexe prostoru krajiny. Výsledné fotografie musí tvořit jeden celek a měly by nést stopu autorského přístupu. Smyslem není opakování zavedených postupů, ale naopak hledání vlastní cesty. Podmínkou je písemná explikace, ve které student podá o vybrané lokalitě či objektu důležité informace, zdůvodní svůj výběr a formuluje uvažovaný způsob zpracování.

Ve volné části není určen způsob zpracování, ale všechna uvažovaná řešení je nutné zdůvodnit a předem zkonzultovat.

Fotografie krajiny

1/ prostor - fotografie celku krajiny,

Černobílá fotografie pojatá jako „věrná reprodukce“ (popis) daného míst se zachycením jeho prostorovosti a s odpovídajícím převodem barevnosti do černobílé škály fotografie. Povinně fotografované na střední nebo velký formát.

2/ světlo - a/ libovolný krajinný záběr se světelným řešením, které umocňuje dojem prostoru,

b/ tentýž záběr se světelným řešením, které dojem prostoru potlačuje

Poznání role světla v utváření iluze prostoru a atmosféry snímku.

3/ hloubka ostrosti - prostorové řešení krajiny s výrazným využitím malé hloubky ostrosti

Cvičení 1-3: odevzdávají se černobílé fotografie formátu 30x40 cm, s maximálními nároky na konečné zpracování, tj. kvalitu zvětšenin včetně jejich retuší.

Předpokládá se práce se středním nebo velkým formátem.

4/ skladba - minimálně 5 fotografií (černobílé či barevné) z libovolné krajiny, které tvoří soubor, s logickou skladbou a v osobitém tvůrčím ztvárnění.

5/ volný soubor fotografií vzniklý v rámci plenérového soustředění.

Recommended or required reading:

Literature:

Aumont, Jacques: Obraz, Akademie múzických umění, Praha 2005

Bárta, J., Helfert, Z., Horníčková, D., Lutterer, I., Dejmal, I., Jůn, L.., Kotalík, J. T.: Letem českým světem 1898/1998, Studio JB, Lomnice nad Popelkou1999

Dejmal, Ivan: Prostor k úvaze, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2008

kolektiv autorů: Tvář naší země ? krajina domova, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2001

kolektiv autorů: Místa hodná paměti, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2002

kolektiv autorů: Český svět, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2008

kolektiv autorů Neregulováno: Prales ve fotografii, Moravská galerie v Brně, Brno 2008

Lutterer, Ivan: Panoramatické fotografie, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2004

Ptáček, Josef: Země krásná, Knižní klub, 2009

Reich, Jan: Bohemia, Galerie Nový Svět, Praha 2005

Reich, Jan: Dům v krajině, Galerie Nový Svět, Praha 2007

Spurný, Miloš: Moravské krajiny Miloše Spurného, Nadace Veronica a Ulita, Brno 1994

Spurný, Miloš: Sbohem, staré řeky, FOTEP, Brno 2007

Sudek, Josef: O sobě, Torst, Praha 2001

Sudek, Josef: Smutná krajina, Galerie výtvarného umění v Litoměřicích, 1999

Planned learning activities and teaching methods:
Assessment methods and criteria:

Grading:

Exam: evaluation of the submitted tasks in which the maintenance of the assignment, quality of processing and personal creative interpretation is evaluated.

Participation: a condition for evaluating the student is a required 60% participation at lectures, participation at on-location assemblies and submission of photos at required group consultations established at the beginning of course instruction.

Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2013/2014:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2013/2014:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2014-06-18
Updates of the above given information can be found at http://sp.amu.cz/en/predmet307FOK.html