The History of Czech Cinema 3
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
373DCK3 | ZK | 2 | 6/T | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Magda ŠPANIHELOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Magda ŠPANIHELOVÁ
- Learning outcomes of the course unit:
-
Students expand their knoweldge in the important stages of Czech cinematic history.
- Mode of study:
-
Lecture, Film and film example screenings, answering student questions.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Completion of History of Czech Cinema I and II.
- Recommended optional programme components:
-
The New Wave: poetic-symbolic current
Postava k podpírání (P. Juráček, 1963)
Démanty noci (J. Němec, 1964)
O slavnosti a hostech (J. Němec, 1966)
Sedmikrásky (V. Chytilová, 1966)
Ovoce stromů rajských jíme (V. Chytilová, 1969)
Případ pro začínajícího kata (P. Juráček, 1969)
The New Wave: realistic current
Slnko v sieti (Š. Uher, 1962)
Černý Petr (M. Forman, 1963)
Křik (J. Jireš, 1963)
O něčem jiném (V. Chytilová, 1963)
Lásky jedné plavovlásky (M. Forman, 1965)
Pět holek na krku (E. Schorm, 1967)
The 60s. aside from the new wave:
Obchod na korze (J.Kadár ? E.Klos, 1965)
Kočár do Vídně (K. Kachyňa, 1966)
Romance pro křídlovku (O.Vávra, 1966)
Marketa Lazarová (F. Vláčil, 1967)
Všichni dobří rodáci (V. Jasný, 1968)
The 70s.
Petrolejové lampy (J. Herz, 1971) nebo Morgana (J. Herz, 1972)
Stíny horkého léta (F. Vláčil, 1977)
Kulový blesk (L. Smoljak - Z. Podskalský, 1978)
Božská Ema (J. Krejčík, 1979)
Panelstory aneb Jak se rodí sídliště (V. Chytilová, 1979)
One of the examples of pro-regime propaganda of the 70s.
The 80s.
Straka v hrsti (J. Herz, 1983) nebo Pavučina (Z. Zaoral 1986)
Vesničko má středisková (J. Menzel, 1985)
Něco z Alenky (J. Švankmajer, 1987)
Proč (K. Smyczek, 1987)
Čas sluhů (I. Pavlásková, 1989) or Zvířata ve městě (V. Křístek, 1989)
Vojtěch řečený sirotek (Z. Tyc, 1989)
The 90s.
V žáru královské lásky (J. Němec, 1990)
Don Gio (Š. a M. Cabanové, 1992)
Nahota na prodej (V. Olmer, 1993)
Kamenný most (T. Vorel, 1996)
Marián (P. Václav, 1996)
Návrat idiota (S. Gedeon, 1999)
Contemporary film:
Musíme si pomáhat (Jan Hřebejk, 2000)
Tmavomodrý svět (Jan Svěrák, 2001)
Želary (Ondřej Trojan, 2003)
Štěstí (Bohdan Sláma, 2005)
3 sezóny v pekle (Tomáš Mašín, 2009)
Documentaries of the 60s.
Věra Chytilová: Pytel blech (1962)
Pavel Juráček: Postava k podpírání (1963)
Karel Vachek: Moravská Hellas (1963), Spřízněni volbou (1968)
Evald Schorm: Proč? (1964), Zrcadelní (1965)
Jan Špáta: Největší přání (1964), Respice finem (1967)
Jan Švankmajer: jakýkoli film ze 60.let, např. Poslední trik pana Schwarzwaldea a pana Edgara (1964)
Documentaries after 1989
Největší přání II (J. Špáta, 1990)
Deník babičky Boženy Němcové (J. Gogola, 1999) nebo Nonstop (J. Gogola, 2000)
Český sen (V. Klusák, F. Remunda, 2004)
Ztracená dovolená (L. Králová, 2006)
Manželské etudy po dvaceti letech (H. Třeštíková, 2006) ? vybraný díl
Auto*Mat (Martin Mareček, 2009)
Karel Vachek: jakýkoli film natočený po r. 1989, např. Nový Hyperion, Bohemia Docta, Záviš, kníže pornofilmu
Children's film:
Cesta do pravěku (Karel Zeman, 1954)
Honzíkova cesta (M. Vošmik, 1959)
Trápení (Karel Kachyňa, 1961)
Pověst o stříbrné jedli (František Vláčil, 1973)
Vlčí bouda (Věra Chytilová, 1986)
Experimental film
DVD Petr Skala - Utajený experimentátor
Rodinné kroniky (Vít Pancíř)
Film Petra (P. Marek, 1996)
DVD Mrtvý les a jiný Bulshit (Bulshitfilm)
Films presented at lecture which are not easy to see elsewhere.
- Course contents:
-
Overview of Lectures for FAMU and Dept. of Film Studies, Philosophy Faculty, Charles University, in which students are acquainted with the development of Czech cinema from the 1960s to the present.
Place: Dept. of Film Studies, Philosophy Faculty, Charles University, Room 429 (nam J. Palacha 2, 4th floor)
Time: Summer semester, Weds. 9:00 - 13:55 (Lecture and screening)
1]
26. 2. 2014
Doc. PhDr. Stanislava Přádná - Czech film in the 1970s and 80s
2]
5. 3. 2014
Mgr. Eliška Děcká: Animated film
3]
12. 3. 2014 (9 - 12:00)
Prof. PhDr. Petr Bílek, CSc.: Czech Television series in the era of Normalization: Narrative and ideological discourse.
4]
19. 3. 2014
Mgr. Vít Janeček: Czech Documentaries after. 1989
5]
26. 3. 2014 (9:30)
MgA. Lucie Králová: Documentaries and Czech Television
6]
2. 4. 2014
MgA. Martin Blažíček: Czech Experimental film
7]
9. 4. 2014
Doc. PhDr. Stanislava Přádná: Czech film after the Velvet Revolution (the 1990s and first decade of 2000)
8]
16. 4. 2014
Mgr. Kamil Fila: Film Journalism 1990 - 2013
9]
23. 4. 2014
PhDr. Andrea Slováková: Film festivals
10]
30. 4. 2014
Mgr. et MgA. Tereza Dvořáková, PhD. : Film legislation and state support of cinematography
11]
7.5. 2014
Mgr. Anna Batistová, Ph.D. : Film archiving
12]
14. 5. 2014
Dean's day
- Recommended or required reading:
-
Recommended literature for the course "History of Czech Film III/A for FAMU students and Film Studies Department students:
Blažejovský, Jaromír: Normalizační film. Cinepur 11, 2002, č. 21, s. 6-11.
Březina, Václav: Lexikon českého filmu. Praha: Cinema 1996.
Buchar, Robert: Sametová kocovina (dvd nebo kniha). Brno: Host 2001.
Cinepur 11, 2002, č. 22 - tematické číslo věnované generační reflexi české nové vlny.
Filmová ročenka. Praha: NFA 1992 - 2010
Hadravová, Tereza? Martinek, Přemysl (eds.): Normalizace. Sborník prací a rozhovorů pro
Sokolovský filmový seminář 2006. Loket: Občanské sdružení démonický koník 2006.
Halada, Andrej: Český film devadesátých let. Praha: NLN 1997
Hulík, Štěpán: Nástup normalizace ve filmovém studiu Barrandov. Iluminace 22, 2010, č. 2, s.47-66.
Iluminace 9, 1997, č. 1 - tematické číslo věnované normalizaci v československé kinematografii.
Janoušek, Jiří (red.): 3 1/2. Praha: 1965.
Janoušek, Jiří (red.): 3 1/2 podruhé. Praha: 1969.
Liehm, Antonín J.: Ostře sledované filmy. Praha: NFA 2001.
Nová nová vlna? Praha: NFA 2002, s. 39-69.
Přádná, Stanislava - Škapová, Zdena - Cieslar, Jiří: Démanty všednosti. Český a slovenský film 60. let. Praha: Pražská scéna 2002.
Ptáček, Luboš (ed.): Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico 2000.
Slánská Táňa: Mezi včerejškem a zítřkem. In Film a doba 3 (1991) s. 144- 153.
Švankmajer Jan: Síla imaginace (Režisér o své tvorbě). Praha: Dauphin - Mladá fronta, 2001.
Voráč, Jiří: Český film v exilu. Kapitoly z dějin po roce 1968. Brno: Host, 2004.
Zprávy o české kinematografii (výroční). Praha: OHSP/OMA MK ČR 199X-2010 (knihovna NFA aj.).
Additional literature: - memoárové knihy, rozhovory a deníky významných filmových režisérů (P. Juráček, V. Jasný, O. Vávra, V. Chytilová, atd.)
- monografie věnované jednotlivým osobnostem (M. Forman, I. Passer, K. Vachek, J. Kadár aj.)
- dobové kritické a esejistické reflexe (J. Cieslar, J. Bernard, J. Lukeš, J. Žalman atd.)
Period ideology texts:
Českoslovenští filmoví režiséři sedmdesátých let. Praha: ČSFÚ 1983.
Jiří Purš: Obrysy vývoje československé znárodněné kinematografie. Praha: ČSFÚ 1985.
WWW zdroje:
http://web.nfa.cz/CeskyHranyFilm/cz/obsah/index.html (katalog Český hraný film do r. 1970)
http://filmcenter.cz/cz/filmy-od-roku-1991/bygenre/0/0/20 (české filmy od r. 1991)
http://old.cfn.cz/ (filmografie českých filmů)
Recommended film for the course Dějiny českého filmu III / A for FAMU and KFS students
New wave: poetic-symbolic streamt:
Postava k podpírání (P. Juráček, 1963)
Démanty noci (J. Němec, 1964)
O slavnosti a hostech (J. Němec, 1966)
Sedmikrásky (V. Chytilová, 1966)
Ovoce stromů rajských jíme (V. Chytilová, 1969)
Případ pro začínajícího kata (P. Juráček, 1969)
New Wave: Realism stream:
Slnko v sieti (Š. Uher, 1962)
Černý Petr (M. Forman, 1963)
Křik (J. Jireš, 1963)
O něčem jiném (V. Chytilová, 1963)
Lásky jedné plavovlásky (M. Forman, 1965)
Pět holek na krku (E. Schorm, 1967)
The 60s outside of the New wave:
Obchod na korze (J.Kadár ? E.Klos, 1965)
Kočár do Vídně (K. Kachyňa, 1966)
Romance pro křídlovku (O.Vávra, 1966)
- Planned learning activities and teaching methods:
-
Lecture, screenings
- Assessment methods and criteria:
-
Written Exam
- Course web page:
- Note:
-
This course in the history of Czech film is aimed at familiarising students with the period of Czech cinemato between 1960 and 2000, where alongside aesthetic perspectives (artistically important artists and works) emphasis is also placed on understanding the overall social, political, economic and technological context of those years, which significantly determined the nature of Czech cinemat in those years.
- Further information:
- This course is an elective for all AMU students
- Schedule for winter semester 2013/2014:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri Date Day Time Tutor Location Notes No. of paralel Fri 09:00–13:55 KLIMEŠ I. FF UK - učebna 429 přednášková par. 1 - The subject is a part of the following study plans:
-
- Animation - Master (faculty subject, optional subject)
- Documentary Film - Master (faculty subject, optional subject)
- Documentary Film - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Animation - Master (faculty subject, optional subject)
- Scriptwriting and Dramaturgy - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Scriptwriting and Dramaturgy - Master (faculty subject, optional subject)
- Film Directing - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Film Directing - Master (faculty subject, optional subject)
- Cinematography - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Cinematography - Master (faculty subject, optional subject)
- Production - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Production - Master (faculty subject, optional subject)
- Audiovisual Studies - Bachelor (qualification subject, faculty subject, optional subject)
- Editing - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Editing - Master (faculty subject, optional subject)
- Sound Design - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Sound Design - Master (faculty subject, optional subject)
- Photography CZ - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Photography CZ - Master (faculty subject, optional subject)
- Audiovisual Studies - Master (qualification subject, faculty subject, optional subject)
- Stage Design - Film and Television (M.A.) (compulsory optional subject)
- Restoring of Photogrphy (faculty subject, optional subject)
- Stage Design - Film and Television (M.A.) (compulsory optional subject)