English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (8203T045)

magisterský obor

Požadavky na přijetí:

Magisterské navazující studium je určeno pro absolventy bakalářského nebo magisterského studia škol, které předpokládají veřejné vystupování jako nedílnou součást profese. Jde například o absolventy těchto oborů: divadelní obory (herectví, režie, dramaturgie, divadelní věda), dále pedagogika, psychologie, práva, teologie, žurnalistika apod. Podmínkou přijetí jsou kreativní předpoklady v oblasti autorského herectví, předložené autorské texty, zpaměti ovládnutý krátký prozaický text, s kterým lze u zkoušky pracovat, nejméně jedna lidová píseň pro zjištění hlasových předpokladů, motivační dopis a průkazné dosavadní směřování. Přijímací zkouška sestává zejména ze zjišťování osobnostních a talentových předpokladů (disciplína pohybu, hlasu, přednesu, herecké propedeutiky a dramatické hry) a pohovoru (motivace, orientace stran kultury, umění, filosofie, společenského dění).

Požadavky na uznání předchozího vzdělání:

Obor nemá žádné specifické požadavky pro uznávání předchozího vzdělání. Postup uznávání se na AMU řídí články č. 89 a č. 90 Zákona o vysokých školách č. 111/1998 Sb. v platném znění a Studijním a zkušebním řádem AMU (články 8, 14, 18).

Kvalifikační požadavky a předpisy:

Titul Bc. anebo BcA. z VŠ, které předpokládají veřejné vystupování jako nedílnou součást profese, například divadelní obory (herectví, režie, dramaturgie, divadelní věda), pedagogika, psychologie, práva, teologie, žurnalistika apod.

Profil oboru:

Studium herectví nikoli ve smyslu interpretace přidělené role, ale ve smyslu autorském, tedy výchova k tvořivé osobnosti, schopné stát za svými autorskými činy, osobně je prezentovat a rozvíjet v dialogu s prostředím, do něhož vstupují. Autorství tu tedy není chápáno jen jako produkce artefaktů, ale jako každá originální tvořivá aktivita, která se děje ve společenském prostoru a už tím - chtíc nechtíc - tento prostor proměňuje, měla by tedy za své počínání osobně ručit, nést odpovědnost. A měla by také mít k němu dostatečnou kondici, neboť existence ve společenském prostoru klade na každého člověka značné psychosomatické nároky. Proto je studium herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku založeno na získávání zkušeností v hlavních dimenzích lidského projevu: na výchově k hlasu, k řeči, k pohybu a k dialogickému jednání. Teoretické předměty jsou voleny tak, aby těmto dovednostem či spíše mohoucnostem poskytovaly reflexi a širší horizont. Magisterský stupeň prohlubuje dovednosti a znalosti studované ve stupni bakalářském, vede k větší samostatnosti absolventa, k větším individuálním autorským projektům a k propojování získaných dovedností a zkušeností ze studia předchozího a obohacuje studium zejména o oborovou pedagogiku.

Hlavní výsledky učení:

Odborné znalosti ? student chápe a dokáže vysvětlit autorské aspekty herecké tvorby v elementárním kontextu evropské kultury. Rozumí základním filosofickým, antropologickým a psychologickým aspektům autorství. Dokáže pojmenovat základní zásady pedagogiky jednotlivých psychosomatických disciplin. Dokáže formulovat metodické problémy autorské herecké práce. Dokáže vysvětlit principy využití divadelních postupů v nonarteficiální sféře.

Odborné dovednosti ? student dokáže vytvořit textovou předlohu autorského vystoupení v rozsahu 45 minut a umí strukturovat jeho jevištní podobu. Dokáže prakticky aplikovat divadelní principy v nonarteficiální sféře. Obecné způsobilosti ? student je schopen partnerské souhry na jevišti, má hluboce zažitou etiku autorské tvorby a vykazuje znaky pokročilé psychosomatické kondice

Profesní profil absolventů s příklady:

Neboť cílem studia je sebevědomá, tvořivá osobnost, její profil a uplatnění může být - a také bývá - velmi rozmanité. Nejčastěji se absolventi uplatňují v tzv. pomáhajících a pedagogických profesích nejrůznější specializace, počínaje školami mateřskými a konče školami vysokými, často jako lektoři psychosomatických disciplín. Uplatňují se také jako autoři vlastních projektů divadelních, výtvarných, literárních ad. či působí v mediální sféře (moderátoři, scenáristé aj.).

Přístup k dalšímu vzdělávání:

Studium doktorského programu oboru Teorie a praxe divadelní tvorby a Autorské herectví a teorie autorské tvorby, popř. studium doktorského programu dalších oborů DAMU, JAMU a dalších, zejména humanitních vysokých škol. Programy celoživotního vzdělávání, mistrovské kurzy atd.

Organizace a pravidla zkoušek, hodnocení a hodnocení (známkování):

Formami kontroly studia jsou zápočet a zkouška, stanovené studijními plány. Student je o nich informován prostřednictvím informačního systému.

Student se přihlašuje ke zkoušce v informačním systému; má právo na dva opravné termíny. Neuspěje-li ani v těchto případech, může mu výjimečně děkan povolit třetí opravný termín (komisionální). U hlavních předmětů a u klauzurních zkoušek není opravný termín přípustný.

Zápočet je neklasifikovaná forma kontroly studia. Uděluje se za splnění povinností stanovených pro jednotlivé předměty a zapisuje do informačního systému slovem Započteno (Z). Zkouška je klasifikovaná forma kontroly studia, jíž se prověřují vědomosti i míra tvořivosti v příslušném předmětu. V hlavních předmětech jsou zkoušky komisionální. Zkouška může být praktická, písemná, ústní, nebo kombinovaná. Zkoušky jsou klasifikovány podle stupnice A, B, C, D, E, F.

Požadavky pro úspěšné absolvování:

Podmínkou je uzavření všech předmětů studia, odevzdání diplomové práce a její obhajoba, závěrečná autorská prezentace (samostatné autorské představení) a orientace v teorii oboru a dějinách divadla, prokázaná před zkušební komisí.

Forma studia:
prezenční
Garant oboru:
Přemysl RUT
Obor je součástí studijního programu:
Studijní plány oboru:
Platnost dat k 16. 6. 2015