Didaktika klavírní hry (obor klavír) 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104DIKV2 | ZK | 1 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Alena VLASÁKOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Alena VLASÁKOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Přednášky v rozsahu čtyř semestrů připravují klavírní interprety pro profesionální pedagogické působení na uměleckých školách všech stupňů, interpretačních kurzech, seminářích i v porotách soutěží. Přednášky jsou doplněny ve všech semestrech Vyučovatelskou praxí poskytující studentům na individuálních lekcích možnost samostatné výuky modelů. Předmět vyústí ve státní bakalářskou zkoušku pro získání pedagogické aprobace, kde je komplexně hodnocena praktická i teoretická úroveň výkonu posluchačů.
- Forma studia:
-
Kontaktní výuka.
- Předpoklady a další požadavky:
-
1) Referát v rozsahu 20 minut, inspirativním způsobem pojednávající o vybraném studijním pramenu z oblasti teorie interpretace.
2) Prokázání získaných znalostí v odborné diskusi o vylosovaném tématu.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou.
- Obsah kurzu:
-
Didaktika se váže na všechny výukové postupy včetně specifikace metodických výstupů a kvality výstupů interpretačních oborů.Charakteristika hlavních vývojových období klávesové a klavírní pedagogiky. Základní cíle výchovy interpreta a způsoby výuky žáků. Aplikace názorů vynikajících osobností minulosti do interpretační a pedagogické praxe. Oživení trvale platných myšlenek starých mistrů v současné klavírní pedagogice. Praktické využití znalostí historie při studiu z urtextových vydání skladeb, orientace v obtížnosti a stylových aspektech klavírního repertoáru a souvislosti vývoje názorů na klavírní hru z hlediska proměňujícího se nástroje, stylu i estetického zaměření.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Alexejev, A. D.: Iz istorii fortepiannoj pedagogiky. Kijev 1974
Bach, C. Ph. E.: Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Paido, Brno 2002.
Badura-Skoda, P.: Bach-Interpretation. Die Klavierwerke Johann Sebastian Bachs. Laaber Verlag 1993
Badura-Skoda, E.& P.: Mozart-Interpretation. Wien-Stuttgart 1957
Böhmová, Z.: Kapitoly z dějin klavírních škol. Supraphon, Praha 1973
Böhmová, Z.: Slavní čeští klavíristé a klavírní pedagogové z 18. a 19. století. Supraphon, Praha 1986
Eigeldinger, J.J: Chopin: pianist and teacher as seen by his pupils. Cambridge University Press 1988.
Chasins, A.: Hovory o pianistech. Ego-press, Karlovy Vary 1996
Leimer, K.: Modernes Klavierspiel nach Leimer-Gieseking. Mainz 1931
Philipp, G.: Klavier Klavierspiel Improvisation. Lipsko 1984
Quantz, J. J.: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1990
Růžičková, Z.: Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a
klávesovým nástrojům. SPN, Praha 1985
Sýkora, V. J.: Dějiny klavírního umění. Panton, Praha 1973 , II. část od str. 61
„Dějiny hry a pedagogiky“
Varró, M.: Dynamic Piano Teaching. Londýn 1997
Wolters, K.: Das Klavier. Schott, Mainz 1984
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednášky.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Aktivita na přednáškách.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Klavír (Bc) (povinný předmět další)