Didaktika klavírní hry (obor klavír) 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104DIKV3 | Z | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Alena VLASÁKOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Alena VLASÁKOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Přednášky v rozsahu čtyř semestrů připravují klavírní interprety pro profesionální pedagogické působení na uměleckých školách všech stupňů, interpretačních kurzech, seminářích i v porotách soutěží. Přednášky jsou doplněny ve všech semestrech Vyučovatelskou praxí poskytující studentům na individuálních lekcích možnost samostatné výuky modelů. Předmět vyústí ve státní bakalářskou zkoušku pro získání pedagogické aprobace, kde je komplexně hodnocena praktická i teoretická úroveň výkonu posluchačů.
- Forma studia:
-
Kontaktní výuka.
- Předpoklady a další požadavky:
-
1) Referát v rozsahu 20 minut, inspirativním způsobem pojednávající o vybraném studijním pramenu z oblasti teorie interpretace.
2) Prokázání získaných znalostí v odborné diskusi o vylosovaném tématu.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou.
- Obsah kurzu:
-
Didaktika se váže na všechny výukové postupy včetně specifikace metodických výstupů a kvality výstupů interpretačních oborů.Využití vědeckých poznatků z psychologie, fyziologie, didaktiky a dalších oblastí vědy i komplexní estetické výchovy a vychovy uměním. Diferencovaný a individuální přístup k žákům, vlastní výběr vyučovacích metod, optimální volba vyučovacích postupů i učební látky. Rozvíjení umělecké osobnosti žáka. Zásady moderní elementární klavírní výuky a návaznost na vyšších stupních vyspělosti žáků. Přehled v oblasti studia klavírních etud i přednesových skladeb různých stylových období s žáky různých stupňů pokročilosti a seznámení se s metodikou hry z listu, improvizace, hry v klavírním duu a komorní hry.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Borová, M.: Od peřinky ke Školičce a ještě trochu dále... Praha 2004.
Böhmová, Z., Grünfeldová, A.: Postup při výběru klavírní literatury. Praha 1962
Dítě u klavíru - sborník. Praha 1977
Heilbut, P.: Klavier spielen. Früh-Instrumentalunterricht. Mainz 1993
Martienssen, C. A.: Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Bratislava 1985.
Učební osnovy hry na klavír pro ZUŠ
Vlasáková, A.: Klavírní pedagogika I. Praha 1992
Waterman, F.: On Piano Teaching and Performing. Londýn 1983
Součástí literatury je v tomto semestru studium klavírních škol pro začátečníky včetně
jejich metodických poznámek a statí a studium vybraných kapitol z českých i zahraničních metodik pro srovnání pohledu různých autorů na jednotlivé oblasti výuky žáka.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednášky.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Aktivita na přednáškách.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Klavír (Bc) (povinný předmět další)