English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Interpretace barokní hudby 3

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
104IB3 Z 1 1/T česky zimní
Garant předmětu:
Ivana BAŽANTOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Ivana BAŽANTOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Získání uceleného pohledu na vývoj ornamentiky, jejího opodstatnění v hudebním vyjadřování v průběhu dané epochy a praktické ozkoušení vlastního řešení v předkládaných příkladech v komparaci s původním zněním.

Forma studia:

Řízený dialog, praktické analýzy ornamentiky a jejich příprava za použití dobových pokynů k interpretaci, živá interpretace.

Předpoklady a další požadavky:

Praktické dovednosti hry na klávesový (eventuálně jiný) nástroj.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Rozprava nad řešením skladby, hrané v hlavním oboru.

Obsah kurzu:

Stručná osnova předmětu:

8)Ornamentika, její úloha a funkce, sledování jejího vývoje v průběhu baroka v jednotlivých zemích

9)Tóninové charakteristiky.

Sylabus předmětu:

Obávaná kapitola ornamentiky vyžaduje cit pro výraz a smysl dílčích skladebných komponentů, aby realizace na nich navázané ornamentiky nebyla proti výrazu hudby. Zároveň volnost v oblasti tzv. willkürliche Manieren vyžaduje fantasii a specifickou technickou zdatnost, ale také znalost dobových (stylových) obratů. K pochopení zdroje této virtuózní ornamentiky je potřeba znát princip italských diminucí (nástrojových i vokálních), dílem i barokních hudebně rétorických figur, pro ornamentiku tzv. wesentliche Manieren pak určitou typologii značek, která je však dobově i regionálně proměnlivá. Množina znaků a možností má však své obecné zákonitosti a vyhraněné typy, jejichž znalost usnadní orientaci v této problematice. Vrcholné a pozdní baroko je pak zřetězením všech možných vlivů a typů ornamentiky.

Tóninové charakteristiky mají někdy jistou vazbu k výrazu skladby, jindy jsou závislé na ladícím systému, jindy na typu nástroje nebo na individuálním kódu skladatele. Baroko v tom navazuje na tendence modálních charakteristik, těm modernějším barokním se věnuje poměrně velké množství teoretiků i skladatelů té doby. K tomu se váže i charakteristika souzvuků a intervalů.

Doporučená nebo povinná literatura:

Literatura předmětu:

Česká a slovenská

BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002

BUKOFZER, Manfred, Hudba v období baroka, Opus Bratislava 1986

DOLMETSCH, Arnold, Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU, Praha 1958

KAZÁROVÁ, Helena, Barokní taneční formy, AMU 2005

MOZART, Leopold, Leopolda Mozarta, velkoknížecího salcburského vicekapelníka důkladná škola na housle, Praha 2000

QUANTZ, Johann Joachim, Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu, Supraphon, Praha 1990

RUMLOVÁ, Gabriela, Historické tance XV. - XVII. století, skriptum AMU, SPN 1981

RŮŽIČKOVÁ, Zuzana, Interpretační praxe ?, skriptum AMU, SPN

Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3-4

Cizojazyčná

Hudební encyklopedie MGG a Grove - příslušná hesla vypracovaná nejlepšími světovými odborníky v oblasti hudební teorie a historie

The Companion to Baroque Music, Ed. J. A. Sadie, Oxford University Press 1998

AHLGRIMM, Isolde, Manuale der Orgel- und Cembalotechnik, L. Doblinger 1982 Wien

DONINGTON, Robert, Interpretation of Early Music, Faber - Faber, London 1963, New Version London 1989

-Style and Performance. A Handbook, Faber Music 1982

FERGUSON, Howard, Keyboard Interpretation from the 14th to the 19th Century, Oxford University Press, London 1975, 1987

FROTSCHER, Gothold, Aufführungspraxis alter Musik Heinrichshofen, Wilhelmshaven 1971 (a další)

HAAS, Robert, Aufführungspraxis der Musik, 2. vyd. Paperback, Laaber, Regensburg 1979

HARICH-SCHNEIDER, Eta, Die Kunst des Cembalo Spiels, Bärenreiter

LAUKVIK, Jon, Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Bärenreiter 1990

LINDE, Hans-Martin, Kleine Anleitung zum Verzieren alter Musik, Schott, Mainz 1978

LOHMANN, Ludger, Studien zu Artikulationsproblemen bei den Tasteninstrumenten des 16. - 18. Jahrhunderts, Gustav Bosse Verlag, Regensburg 1982

MATTHESON, Johann, Der vollkomenne Capelmeister, 1739, Faksimile (2. vyd.) Bärenreiter, Kassel, 1969

Grosse-Generalbass-Schule oder: Der exemplarischen Organisten-Probe II/1731, Georg Olms Verlag, Hildesheim 1994

MERTIN, Josef, Alte Musik - Wege zur Aufführungspraxis,Lafite, Wien 1978

MIEHLING, Klaus, Das Tempo in der Musik von Barock und Vorklassik, Florian Noetzel Verlag, Wilhelmshaven 1993

NEUMANN, Friderik, Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music, Princeton 1978

REIDEMEISTER, Peter, Historische Aufführungspraxis. Eine Einführung, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 1988

SCHMITZ, Hans-Peter, Die Kunst der Verziehrung im 18. Jahrhundert, 4. vydání, Bärenreiter, Kassel 1983

SCHOTT, Howard, Cembalo spielen, Artemis Verlag, München/Zürich 1983, anglický original Faber-Faber, London 1971

TAUBERT, Karl Heinz, Höfosche Tänze: ihre Geschichte und Choreographie (s notovou přílohou pro klávesové nástroje), Schottt, Mainz, roč. neuveden

VEILHAN, Jean-Claude, Die Musik des Barock und ihre Regeln für alle Instrumente nach Bach, Brossard, Couperin, Hotteterre, Monteclair, Quantz, Rameau, d´Allembert, Rousseau u.a., Alphonse Leduc, Paris 1982

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Odborné cvičení kombinované přednáškou

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny na základě:

1. Aktivní účasti při řešení zadaných úkolů

2. Vypracování testu k tématu ornamentika

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Nesjou.

Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015