Ladění
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104LA | Z | 1 | 1/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem předmětu je praktické zvládnutí základů pro naladění některých historických systémů, a to pravidelných i nepravidelných. Samozřejmostí je průhled do těchto systémů, pochopení jejich vlastností. Znalost je nutná i při používání ladičky s historickými temperaturami.
- Forma studia:
-
Praktická činnost - ladění, řízený dialog.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Základní schopnost vnímání frekvence tónů, jejich vztahů (rozlišení čistého intervalu a rázů).
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Doporučuje se průběžné procvičování ladění, např. jednotlivých intervalů, později možnost opravit nevyhovující tóny cvičných nástrojů.
- Obsah kurzu:
-
Sylabus předmětu:
A) Teoretická příprava:
Znalosti z akustiky jsou doplněny v míře nutné pro praxi (základní funkce nástroje, vztah k realizaci temperovaného systému, historické a estetické aspekty) na základě dosavadních vědomostí studenta. Dělení oktávy na 12 dílů - historicky systémy neuzavřené pravidelné a nepravidelné, uzavřené nepravidelně i pravidelně temperované. Seznámení s vícedílnými systémy, vztah k cembalu (16. a zač. 17 stol.). Konstrukce pythagorejského, syntonického (didymického), chromatického komatu. Jednotky měření velikosti intervalů a konkrétních výšek. Základní historické směry ladění v teorii i v praxi barokní epochy. Možnosti zaznamenávání výšek, vztahů a kvality intervalů, kvintakordů, diatoniky i chromatiky v daném ladícím systému, orientace v tabulkách. Kvintový kruh jako nejběžnější praktická pomůcka pro odečítání velikosti souzvuků.
B) Praktické provádění:
Práce s ladícím klíčem, kolíkem, vnímání rázů a jejich počet v sekundě. Ladění čistých intervalů je základ pro jakékoliv temperování. Vytvoření pythagorejského trojzvuku, čistého trojzvuku 4:5:6. Temperování - rozdělování syntonického komatu mezi dvě kvinty (Kirnbergr II), tři kvinty, čtyři kvinty (Kirnbergr III, základ pro francouzské typy ladění), rozdělení pythagorejského komatu (Werckmeister III) a naladění celého nástroje v tomto systému. Dělení komatu na 5 dílů (Bach-Kellner), 6 dílů (Tartini-Valotti). Vrchol dovednosti představuje středotónové ladění, alespoň klasické, případně Zarlino 2/7.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Literatura předmětu:
Asselin, Pierre-Yves, Musique et tempérament, Ed.Costalat Paris 1985
Špelda, Antonín,Hudební akustika, Praha 1978
Tvrzský, Filip, Ladící systémy, Diplomová práce, HAMU 2001
Zenkl, Luděk, Temperované a čisté ladění v evropské hudbě 19. a 20. století, Praha 1971
Hesla ve slovnících GROVE (Temperaments, Lindley) a MGG (Stimmung, Temperierung)
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Odborné cvičení.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Po celý semestr ladí student samostatně podle pokynů, závěrem se očekává příprava nástroje v dohodnuté temperatuře. Teoretické znalosti se doplňují přípravou z literatury a z dodaných materiálů.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Cembalo (Bc) (povinný předmět další)