Obligátní cembalo 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104OCE2 | ZK | 1 | 1/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Giedre MRÁZKOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Giedre MRÁZKOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Praktické zvládnutí základu cembalové hry a dalšího vybraného repertoáru rozdílných stylů.
- Forma studia:
-
Kontaktní výuka.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Komisionální zkouška - např:Semestr je ukončen komisionální zkouškou v rozsahu asi dvaceti minut. Např. Francouzská suita - Prelude non mesuré a dvě taneční věty, J. P. Sweeelinck Variace, D. Scarlatti: Sonata, J. S. Bach Sinfonie - nebo polyfonní skladba anglického virginalisty, Toccata D. Frescobaldi, dvě taneční věty z francouzské suity, skladba J. A. Bendy
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou.
- Obsah kurzu:
-
Stručná osnova předmětu: Základy úhozu a vedení ruky a paže, možnosti a důsledky artikulace, registrace, prstoklady a práce se zvukovostí cembala. Většinou v návaznosti na interpretovanou literaturu.
Sylabus předmětu : Cembalo s varhanami byly ve svém principu a funkčnosti v historii částečně propojeny nebo na sebe těsně navazovaly. Varhaník se ani dnes v praxi nevyhne situaci, kdy by měl umět zahrát sólo na cembalo či doprovodit zpěváka nebo instrumentalistu.
Z principu má cembalo odlišné tvoření tónu a práci s jeho zvukem, také literatura pro cembalo má některá specifika. Interpretace na cembalo tedy zákonitě využívá poněkud odlišný výběr interpretačních prostředků, zejména v oblasti práce s časem a v uvolněnější technické stylistice (různé využití arpeggií, v ornamentice, úhoz apod.). Varhaník by měl tedy projít základními interpretačními styly, do nichž patří:
-virginalová literatura Anglie přelomu 16. a 17. století
-italská nebo severoněmecká polyfonie 17. nebo 18. století
-francouzská clavecinová hudba (preludio non mesuré, suita) 17. a 18. století
-italský typ toccaty 17. století
-virtuozní sonáta (typu D. Scarlattiho)
-česká předklasická hudba
Konkrétní výběr a skladba vybrané literatury je určena zaměřením a zájmem interpreta.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Literatura:
AHLGRIMM, Isolde, Manuale der Orgel- und Cembalotechnik, L. Doblinger 1982 Wien
BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002 HARICH-SCHNEIDER, Eta, Die Kunst des Cembalo Spiels, Bärenreiter
RŮŽIČKOVÁ, Zuzana, Interpretační praxe ?, skriptum AMU, SPN
SCHOTT, Howard, Cembalo spielen, Artemis Verlag, München/Zürich 1983, anglický original Faber-Faber, London 1971
Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3-4
Širší záběr obecných interpretačních kapitol viz literatura předmětu Interpretace barokní hudby I-IV.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Praktické cvičení.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Individuální výuka.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Další informace:
- Předmět lze absolvovat opakovaně
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Varhany (Bc) (volitelný předmět)