English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Obligátní cembalo 2

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
104OCE2 ZK 1 1/T česky letní
Garant předmětu:
Giedre MRÁZKOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Giedre MRÁZKOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Praktické zvládnutí základu cembalové hry a dalšího vybraného repertoáru rozdílných stylů.

Forma studia:

Kontaktní výuka.

Předpoklady a další požadavky:

Komisionální zkouška - např:Semestr je ukončen komisionální zkouškou v rozsahu asi dvaceti minut. Např. Francouzská suita - Prelude non mesuré a dvě taneční věty, J. P. Sweeelinck Variace, D. Scarlatti: Sonata, J. S. Bach Sinfonie - nebo polyfonní skladba anglického virginalisty, Toccata D. Frescobaldi, dvě taneční věty z francouzské suity, skladba J. A. Bendy

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou.

Obsah kurzu:

Stručná osnova předmětu: Základy úhozu a vedení ruky a paže, možnosti a důsledky artikulace, registrace, prstoklady a práce se zvukovostí cembala. Většinou v návaznosti na interpretovanou literaturu.

Sylabus předmětu : Cembalo s varhanami byly ve svém principu a funkčnosti v historii částečně propojeny nebo na sebe těsně navazovaly. Varhaník se ani dnes v praxi nevyhne situaci, kdy by měl umět zahrát sólo na cembalo či doprovodit zpěváka nebo instrumentalistu.

Z principu má cembalo odlišné tvoření tónu a práci s jeho zvukem, také literatura pro cembalo má některá specifika. Interpretace na cembalo tedy zákonitě využívá poněkud odlišný výběr interpretačních prostředků, zejména v oblasti práce s časem a v uvolněnější technické stylistice (různé využití arpeggií, v ornamentice, úhoz apod.). Varhaník by měl tedy projít základními interpretačními styly, do nichž patří:

-virginalová literatura Anglie přelomu 16. a 17. století

-italská nebo severoněmecká polyfonie 17. nebo 18. století

-francouzská clavecinová hudba (preludio non mesuré, suita) 17. a 18. století

-italský typ toccaty 17. století

-virtuozní sonáta (typu D. Scarlattiho)

-česká předklasická hudba

Konkrétní výběr a skladba vybrané literatury je určena zaměřením a zájmem interpreta.

Doporučená nebo povinná literatura:

Literatura:

AHLGRIMM, Isolde, Manuale der Orgel- und Cembalotechnik, L. Doblinger 1982 Wien

BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002 HARICH-SCHNEIDER, Eta, Die Kunst des Cembalo Spiels, Bärenreiter

RŮŽIČKOVÁ, Zuzana, Interpretační praxe ?, skriptum AMU, SPN

SCHOTT, Howard, Cembalo spielen, Artemis Verlag, München/Zürich 1983, anglický original Faber-Faber, London 1971

Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3-4

Širší záběr obecných interpretačních kapitol viz literatura předmětu Interpretace barokní hudby I-IV.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Praktické cvičení.

Hodnoticí metody a kritéria:

Individuální výuka.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Nejsou.

Další informace:
Předmět lze absolvovat opakovaně
Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015