Hra na flétnu 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106FL1 | Z | 9 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Radomír PIVODA, Jiří VÁLEK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Radomír PIVODA, Jiří VÁLEK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Na jednodušších etudách a přednesových skladbách se rozpoznají jednotlivé nástrojové a hráčské problémy, ty se mohou týkat hlavně tvoření tónu, nesprávného dýchání a neznalosti principů správné techniky.
1. Technická problematika se vyučuje pomocí snadnějších etud - Ernesto Köhler, N. Platonov, Emil Prill ,
2. Individuální cvičení pro tónovou kulturu, principy správného nátisku a dechová cvičení.
3. Hudebnost a principy interpretace se vyučují na skladbách skladatelů např. Benda, Händel, Ibert , Händel, Eben
- Forma studia:
-
Individuální kontaktní výuka.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Komorní literatura v obsazení dua, tria a dalších v kombinaci dechových, smyčcových, klávesových a bicích nástrojů
- Obsah kurzu:
-
Flétna je nástroj mnoha hudebních uskupení. Tento předmět vybaví studenta všemi schopnostmi, které při hře na flétnu potřebuje. Má za cíl studenty připravit na samostatnou dráhu sólisty, komorního hráče či hráče výborného orchestru. také oblast pedagogického rozhledu není pominuta, absolvent bude připraven k pedagogické dráze na středních školách a konzervatořích. Do předmětu musí studenti vykonat přijímací zkoušku , na které se hodnotí hudební talent, schopnost pódiového hraní a přiměřená technická zralost. Primární složkou výuky je rozpoznání nesprávných návyků, či neřešených problémů které si student přinesl s sebou . Mohou se týkat hlavně tvoření tónu, nesprávného dýchání a neznalosti principů správné techniky. Technická stránka hry na nástroj se vyučuje pomocí snadnějších etud - Ernesto Köhler ,N. Platonov Emil Prill , kde je možné přesně ukázat, v čem je nutná náprava a jak tohoto, co možná nejefektivněji, dosáhnou. Jedná se především o nácvik pozdržení první noty ze skupinky rychlejších např. první a třetí ze čtyř šestnáctinových not, či první ze tří v triole apod. Individuální cvičení pro tónovou kulturu, principy správného nátisku a dechová cvičení jsou také součástí výuky a jsou vedeny tak, aby každé cvičení odpovídalo individuálním schopnostem studenta. Hudebnost a principy interpretace barokní a klasické literatury se vyučují na skladbách skladatelů např. Benda ,Händel , Ibert , Händel , Eben
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Köhler, Ernesto: Etudy op. 33
Platonov,N. :
Prill, Emil: 24 etud op.
Fürstenau, A. B. : Exercices pour la Flute op. 15
Benda, Jiří Antonín: Sonáta G dur pro fl. a kl.
Händel , Georg Friedrich: Sonáty pro flétnu
Eben, Petr: Sonatina semplice ? fl.
Vaňhal, Jan Křtitel : Sonáta pro flétnu a klavír
Devienne , Francois: Koncert G
Pergolesi, Giovanni Battista : Koncert G dur
Fils ,Antonín: Koncert D dur
Burian, E. F. : Ztracené serenády pro fl. a kl.
Mozart, W. A. Andante C d
Ibert, Jacques : Piece pour Flute seule
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Průběžná účast studentů v konkurzních řízeních do symfonických a operních orchestrů.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Vyhodnocení nástrojové a orchestrální specifiky hry, splnění stanoveného rozsahu repertoáru. Zápočet.
- Webová stránka předmětu:
- http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
- Poznámka:
-
Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých orchestrálních partů dle zápisu skladatele.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Flétna (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)