Hra na hoboj 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106HO3 | Z | 8 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jiří MIHULE, Jana BROŽKOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jiří MIHULE, Jana BROŽKOVÁ, Liběna SEQUARDTOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Všechny nově nabyté poznatky o technické stránce hry, o intonaci, rytmu, správném dýchání, interpretaci jsou upevňovány pomocí etud náročnějšího charakteru i skladeb pozdějšího klasicismu.
1a Správná práce jazyka
b Pozornost se věnuje rychlosti staccata
c Výuka jemnosti a snadnosti nasazení. Při nedostatečné úrovni je hledána cesta k nápravě.
2.Etudy mírně náročnějšího charakteru - K. Mille, H . Brod
3. Přednesové skladby se dotýkají po hudební stránce i méně snadných - R. Schumann, B. Britten, J. S. Bach, F. Poulenc, G.Ph.Telemann
- Forma studia:
-
Průběžná účast studentů v konkurzních řízeních do symfonických a operních orchestrů.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Komorní literatura v obsazení dua, tria a dalších v kombinaci dechových, smyčcových, klávesových a bicích nástrojů
- Obsah kurzu:
-
Předmět vybaví studenta všemi schopnostmi, které při hře na hoboj potřebuje. Hledá cesty, jak studentům umožnit zvládnout hru na hoboj na té nejvyšší úrovni po technické stránce hry, intonaci, nátiskové a tónové kultuře i po stránce interpretační. Všechny nároky, které jsou kladeny na hráče a které byly objasněny v předmětech hra na hoboj 1 a 2 jsou v tomto předmětu pomocí vhodně volených etud a přednesů zdokonalovány. Zároveň se obrací pozornost k jazyku, jako velmi důležitému fenoménu jemného nasazení tónu či rychlého staccata. Při potížích se hledají / to samozřejmě již od předmětu hra na hoboj 1/ možnosti nápravy. Nyní se učí, co vše nám tato práce s jazykovou technikou nabízí. Jednotlivé druhy nasazení od nejjemnějších až po akcentované či přeforsírované a ve staccatu nejenom rychlost, ale také délka jednotlivých staccatovaných not. Je možno hrát od detaché až po staccatissimo. Nejenom na etudách se procvičují nové poznatky, ale i přednesové skladby jsou voleny tak, aby se tyto poznatky využily i v koncertní činnosti. Ve výběru etud se nacházejí již charakterově náročnější - K. Mille, H. Brod. V přednesových skladbách se dává přednost autorům - R. Schumann, B. Britten, J. S. Bach, F. Poulenc, G. Ph. Telemann.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
K.Mille: Etudy
H.Brod: Etudy
R.Schumann: Tři romance
B.Britten: Metamorfosy pro solový hoboj
B.Britten: Dva hmyzí kusy
F.Poulenc: Sonata
G.Ph.Telemann: Sonata a-moll
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Průběžná účast studentů v konkurzních řízeních do symfonických a operních orchestrů.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Vyhodnocení nástrojové a orchestrální specifiky hry, splnění stanoveného rozsahu repertoáru, praktická ověření v rámci AKS, vše uzavřeno přidělením kreditů.
- Webová stránka předmětu:
- http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
- Poznámka:
-
Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých orchestrálních partů dle zápisu skladatele.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hoboj (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)