English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Hra na klarinet in Es 1

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
106KRE1 Z 1 1/T česky zimní
Garant předmětu:
Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ, Jan MACH
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ, Jan MACH
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Es klarinet je nástroj mnoha hudebních uskupení. Předmět postupně vybaví studenta všemi schopnostmi a vědomostmi, které při hře na Es klarinet potřebuje. Studenti jsou rozděleni dle svých schopností . Seznámí se s technikou, jak správně na Es klarinet hrát. Vzhledem k tomu, že rozdíly ve hře na Es klarinet u studentů mohou být veliké, je vždy volena individuální cesta výuky. Také pohled studenta, proč chce na Es klarinet hrát, je určující pro metodiku předmětu. Studenti se seznámí s nástrojem a jeho možnostmi. Pro ty ,co jsou ve hře na Es klarinet dál, se pomocí snadnějších etud pojmenují jeho problémy s hrou na nástroj a je hledána cesta nejschůdnější nápravy.

Forma studia:

Soustavná pódiová praxe v rámci sólových kreací, komorních souborů a menších, či symfonických orchestrů. Pravidelná prezentace v rámci interpretačních seminářů a přehrávek jednotlivých nástrojových tříd.

Předpoklady a další požadavky:

Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Komorní literatura v obsazení dua, tria a dalších v kombinaci dechových, smyčcových, klávesových a bicích nástrojů

Obsah kurzu:

Es klarinet je nástroj mnoha hudebních uskupení. Tento nástroj je značně používán v orchestrech, sólově a dnes již i v jiných hudebních žánrech. Předmět postupně vybaví studenta všemi schopnostmi a vědomostmi, které při hře na Es klarinet potřebuje. Studenti jsou rozděleni dle svých schopností. Seznámí se s technikou, jak správně na Es klarinet hrát. Vzhledem k tomu, že rozdíly ve hře na Es klarinet u studentů mohou být veliké, je vždy volena individuální cesta výuky. Právě v individuálním přístupu a v akceptování různých schopností je cesta jak ty méně zdatné poměrně rychle dostat na dobrou úroveň hry. Také pohled studenta, proč chce na Es klarinet hrát, je určující pro metodiku předmětu. Sólová dráha hráče na Es klarinet je v podstatě nemožná. Mnozí chtějí hrát na tento nástroj z praktických důvodů, které jsou mnohdy výhodou při konkurzu o místo v orchestru. Studenti se seznámí s nástrojem a jeho možnostmi. Pro ty, co jsou ve hře na Es klarinet dál, se pomocí snadnějších etud pojmenují jejich problémy s hrou na nástroj a je hledána cesta nejschůdnější nápravy.

Doporučená nebo povinná literatura:

Cavallini, Ernesto: Carnavale di Venezia (CI mib 8 pne)

Corelli (Vexman) : Sarabande 8 gigue (Cl. Mib 8 pne)

Dere, Jean (VoXman): Andante 8 scherzo (Ci. Mib 8 pne)

Joplin (Walters, H. ) : The Entertainer (Cl. Mib 8 pne)

Hausl J. : Scherzo (cl mib 8 pne)

Haydn (Gonzales, J. F. ): Sérénade cl (eu saX) sib ou mib

Dvorak (Leonard, B .) : Slavonie dance (Cl. Alte 8 pne)

Ravel (Bettoney, H. ) : Pavane pour une infante defunte (Cl. Alte ou sax alte 8 pne)

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Průběžná účast studentů v soutěžích komorní hry a v konkurzních řízeních do symfonických a operních orchestrů.

Hodnoticí metody a kritéria:

Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.

Webová stránka předmětu:
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
Poznámka:

Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.

Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015