Hra na trubku 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106TR4 | ZK | 7 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Vladimír REJLEK, Jaroslav ROUČEK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Vladimír REJLEK, Jaroslav ROUČEK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Veškerá problematika týkající se hry na trubku- prstová technika, intonace, správné dýchání a interpretace, je zdokonalována na náročnějších etudách s důrazem na ty nedostatečnosti, které ještě nejsou úplně zvládnuty. Při velmi dobrém jednoduchém staccatu se začne vyučovat dvojité staccato.
1. Náročnější etudy pro prstovou a rytmickou přesnost- W. M. Smith , J. Kolář.
2. Vyučuje se dvojité staccato . Pokud není jednoduché v pořádku, je dvojité staccato vyučováno až v dalším předmětu.
3. Fantazijnější přednesové skladby - student zapojí vlastní hudební představy- J. Francaix, P. Eben.
- Forma studia:
-
Soustavná pódiová praxe v rámci sólových kreací, komorních souborů a menších, či symfonických orchestrů. Pravidelná prezentace v rámci interpretačních seminářů a přehrávek jednotlivých nástrojových tříd.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Komorní literatura v obsazení dua, tria a dalších v kombinaci dechových, smyčcových, klávesových a bicích nástrojů
- Obsah kurzu:
-
Předmět vybaví studenty technikou, tónovou kulturou, intonací a interpretačními schopnostmi tak, aby velmi dobře obstáli v konkurenci jak na poli sólistickém, komorním, tak i orchestrálním. Vede budoucího umělce k samostatnosti, k realizacím vlastních představ a k obhájení svých myšlenek. To je v tomto předmětu základem výuky. Rozvíjení vlastní osobnosti je zde prioritou. Veškerá problematika týkající se hry na trubku je zdokonalována na etudách W. M. Smith, J. Kolář s důrazem na ty nedostatečnosti, které ještě nejsou úplně zvládnuty. Je třeba opět obrátit pozornost k výuce dvojitého staccata. Vyrovnanost a znělost všech tónů by se měla stát samozřejmostí. Také pokud není jednoduché staccato zcela v pořádku, je třeba mu věnovat větší pozornost v delším časovém sledu. Přednesové skladby se obracejí i k dílům s větším obsahem fantazie, kde musí student zapojit vlastní myšlenky a představy- J. Francaix, P. Eben.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
W. M. Smith 30 moderních charakteristických studií, J. Kolář Virtuózní etudy
J. Francaix Sonatina, P. Eben Okna
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Průběžná účast studentů v soutěžích komorní hry a v konkurzních řízeních do symfonických a operních orchestrů.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.
- Webová stránka předmětu:
- http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
- Poznámka:
-
Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Trubka (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)