English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Balet v Rusku 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107BVR1 Z 2 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Předmět se řadí mezi historicky koncipované přednášky, cílem je detailní poznání určité vývojové fáze evrospkého tanečního umění. Předmět doplňuje poznatky získané v přehledových historických přednáškách.

Forma studia:

Přednáška

Předpoklady a další požadavky:

Předpokládá se absolvování přehledových historických přednášek Přehled dějin tance a baletu a Přehled dějin baletu v Čechách.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování předmětu.

Obsah kurzu:

V prvním semestru se výklad zabývá formováním divadelního tance v ruském prostředí, jeho specifickými rysy, hlavními představiteli v období od počátku do poloviny 19. století. V první fázi se jedná o ohlasy západoevropských forem aristokratického tance a speciálně ballet de cour kolem roku 1600 (balet Orfeus, 1673) v řadách ruské aristokracie, zejména v prostředí carského dvora. Následující období sleduje pronikání vlivu italské opery a commedie dell arte a snimi spojené taneční divadelní kultrury prostřednictvím kočovných italských společností v průběhu 18. století. Významný mezník tvoří založení carské baletní školy a její vývoj v průběhu 18. a 19. století jako nejpropracovanější školské taneční isntituce v Evropě. Pozornost je věnována jednotlivým osobnostem interpretů i choreografů, domácích i zahraničních. Speciálně je pojednáno působení významných evropských tvůrců v Rusku jako byl Franz Hilferding, Gasparo Angiolini, Charles Le Picq. Na počátku 19. století reprezentovaly ruské baletní dění osobnosti Ivana Valberga, Avdoťji Istominové, Adama Gluškovského a Charles Louise Didelota. Zvláště významnou éru tvoří ruský baletní romantismus, ovlivněný hostováním a dlouhodobým působením nejvýznamnějších evrospkých představitelů tohoto směru jako byl Filippo Taglioni a jeho dcera Marie, Jules Perrot, Fanny Elssler, Carlotta Grisi a Arthur saint-Leon. V tomto období se také významně rozvíjela místní taneční obec.

Doporučená nebo povinná literatura:

Eljaš, Nikolaj: Puškin i baletnyj těatr, Moskva 1970.

Gluškovskij, Adam: Vospominanija baletmejstěra, Leningrad 1940.

Krasovskaja, Věra: Russkij baletnyj těatr: ot vozniknověnija do serediny XIX. věka, Leningrad 1958.

Roslavleva, Natalija: Era of the Russian Ballet, 1770-1965, New York 1979.

Slonimskij, Jurij: Mastěra russkogo baleta, Leningrad 1937.

Valberg, Ivan: Iz archiva baletmejstěra, Moskva 1948.

Brodská, Božena: Balet v Rusku, Praha 1984.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Přednáška.

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:

aktivity na přednáškách

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Nejsou.

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015