Balet v Rusku 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107BVR1 | Z | 2 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Předmět se řadí mezi historicky koncipované přednášky, cílem je detailní poznání určité vývojové fáze evrospkého tanečního umění. Předmět doplňuje poznatky získané v přehledových historických přednáškách.
- Forma studia:
-
Přednáška
- Předpoklady a další požadavky:
-
Předpokládá se absolvování přehledových historických přednášek Přehled dějin tance a baletu a Přehled dějin baletu v Čechách.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování předmětu.
- Obsah kurzu:
-
V prvním semestru se výklad zabývá formováním divadelního tance v ruském prostředí, jeho specifickými rysy, hlavními představiteli v období od počátku do poloviny 19. století. V první fázi se jedná o ohlasy západoevropských forem aristokratického tance a speciálně ballet de cour kolem roku 1600 (balet Orfeus, 1673) v řadách ruské aristokracie, zejména v prostředí carského dvora. Následující období sleduje pronikání vlivu italské opery a commedie dell arte a snimi spojené taneční divadelní kultrury prostřednictvím kočovných italských společností v průběhu 18. století. Významný mezník tvoří založení carské baletní školy a její vývoj v průběhu 18. a 19. století jako nejpropracovanější školské taneční isntituce v Evropě. Pozornost je věnována jednotlivým osobnostem interpretů i choreografů, domácích i zahraničních. Speciálně je pojednáno působení významných evropských tvůrců v Rusku jako byl Franz Hilferding, Gasparo Angiolini, Charles Le Picq. Na počátku 19. století reprezentovaly ruské baletní dění osobnosti Ivana Valberga, Avdoťji Istominové, Adama Gluškovského a Charles Louise Didelota. Zvláště významnou éru tvoří ruský baletní romantismus, ovlivněný hostováním a dlouhodobým působením nejvýznamnějších evrospkých představitelů tohoto směru jako byl Filippo Taglioni a jeho dcera Marie, Jules Perrot, Fanny Elssler, Carlotta Grisi a Arthur saint-Leon. V tomto období se také významně rozvíjela místní taneční obec.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Eljaš, Nikolaj: Puškin i baletnyj těatr, Moskva 1970.
Gluškovskij, Adam: Vospominanija baletmejstěra, Leningrad 1940.
Krasovskaja, Věra: Russkij baletnyj těatr: ot vozniknověnija do serediny XIX. věka, Leningrad 1958.
Roslavleva, Natalija: Era of the Russian Ballet, 1770-1965, New York 1979.
Slonimskij, Jurij: Mastěra russkogo baleta, Leningrad 1937.
Valberg, Ivan: Iz archiva baletmejstěra, Moskva 1948.
Brodská, Božena: Balet v Rusku, Praha 1984.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednáška.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:
aktivity na přednáškách
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: