Dějiny baletu 20. století 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DXX1 | Z | 2 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Helena KAZÁROVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Helena KAZÁROVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Získat přehled a dostatečné vědomosti o úsilí překonat tvz. krizi baletu z konce 19. století. Pochopit přínos osobností, které k překonání této krize přispěly, poznat jejich stručnou uměleckou biografii a nejvyznačnější díla pro rozvoj baletu jakožto svébytného divadelního druhu v chronologickém pořadí.
- Forma studia:
-
Výklad spojený se studiem ikonografie, vybraných autorských textů a ukázek choreografických děl zaznamenaných na médiích.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Znalosti z předmětů Přehled dějin tance a baletu 1 a 2, Úvodu do teorie tance, Videosemináře a historických přednášek z 3. a 4. semestru.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Náslech hudby a návštěva výstav výtvarníků probíraného období, tj. 1. poloviny 20. století.
- Obsah kurzu:
-
Krize baletu na konci 19. století, příčiny ztráty uměleckého kreditu baletní tvorby, balet-féerie jako problematický žánr. Impulsy z jiných uměleckých oborů, které pomohly v konečném důsledku učinit z baletu moderní divadelní žánr:
F. Delsarte a jeho analýza výrazových schopností lidského těla. Vliv „delsartismu“ na taneční umělce. Jaques-Dalcroze a jeho práce na poli rytmické a dynamické citlivosti skrze taneční pohyb. Jaques-Dalcrozeho Eurytmika, dopad do sféry uměleckého tance. R. Laban, geniální osobnost na poli pohybové analýzy, vynálezce nového způsobu pohybového myšlení, jeho experimentální představení a pedagogická činnost. Kurt Jooss a jeho balety. Zelený stůl jako vzor nových tématických možností pro balet.
I. Duncanová a její vliv na taneční umělce té doby. Objev tance na tzv. nebaletní hudbu. Idea koncertního tance, vztah k žánru baletu. Michail Fokin, Václav Nižinskij - tvůrci prvních sezón Les ballets russes de Serge de Diaghilev. Fokinovy taneční básně v duchu neoromantismu: Les Sylphides, Le Spectre de la rose atd. Nižinského nová pohybová estetika ve Faunově odpoledni. Spolupráce se Stravinským: Svěcení jara jako budoucí symbol baletu 20.století. Jeux - první balet těžící téma ze světa sportu. Václav Nižinskij jako ideální interpret pro 20. století - spojení atletických pohybových schopností s niterným hereckým projevem.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Vrchlický, Jaroslav: Excelsior. Politika Praha 1885
Brodská, Božena: Les Ballets russes. AMU Praha 2001
Brodská, Božena: Dějiny ruského baletu, SPN Praha 1984
Brown, Jean Morrison, ed.: The Vision of Modern Dance. Princeton Book Co.,
Princeton 1979
Siblík, Emanuel: Isadora. Aventinum Praha 1929
Duncanová, Isadora: Můj život. Praha 1932
Jacques-Dalcroze, Emile:: Rhytmus, Musik und Erziehung. Verlag Benno
Schwabe Basel bez data
Nižinská, Romola: Nižinskij. Praha 1940
Tichonova, Nina: Ballets russes. Děvuška v siněm. Art Moskva 1992
Kolektiv: Repertoár Ruského baletu S. Ďagileva (strojopis, knihovna katedry
tance sub TK/390
Fokin, Michail: Je modernismus moderní? In: Taneční listy 4/1966
Fokin, Michail: Memoirs of a Ballet Master. Boston and Toronto 1961
Beaumont, Cyril: Michel Fokin and his Ballets. Reedice Dance Books Londýn
1996
Lifar, Serge: Histoire du Ballet Russe. Nagel Paris 1950
Buckle, Robert: Diaghilev. Paris 1980
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednáška
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Zápočet je udělen na základě aktivního postoje k přednášené látce a absolvování jednoho průběžného testu.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) (povinně volitelný předmět)