Metodika lidového tance 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107ML3 | Z | 4 | 2+2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Marie FRIČOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Marie FRIČOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Různé taneční verze a varianty Českých, Moravských a Slezských tanců. Výuka párového tance a práce na koordinaci a vztahu partnerů v tanci.
- Forma studia:
-
Praktické vytváření jednoduchých variací a jejich další úprava pro nižší ročníky tanečních oborů. Rekonstrukce tanců zapsaných ve sbírkách J. Vycpálka.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Pro absolvování tohoto předmětu je třeba úzpěšně projít předmětem - metodika lidového tance 2.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nepovinnou složkou je návštěva alespoň jednoho folklorního představení či festivalu během bakalářského studia.
- Obsah kurzu:
-
Spojení kroků ve vazby u tyče: Taneční kroky se spojují do větších celků a jednou kombinací se spojí více kroků v jeden celek. Posluchači tvoří kombinace z prvků a kroků jednoho tanečního regionu, snaží se vidět a rozeznat u žáků chyby, ty pak vysvětlit a opravit. Přidávají se další taneční pohyby a kroky: ostré pérování (průprava pro natřásanou polku), ?Vetvičky? naskočením do podřepu s výsunem a zavřením do výchozího postavení, švihy do pokrčení a z pokrčení, valašský krok na místě (s přinožením, křížený vpředu a vzadu)
Taneční vazby na volnosti a změny směru pohybu: Taneční kroky v pohybu v prostoru a krokové vazby jsou vybírány z tanců které žáci znají nebo se jim teprve budou učit. Taneční kroky a jejich motivické celky jsou probírány v různých možnostech směru pohybu (kruh, diagonála, S, oblouk). Dále se posluchači seznámí s postupem pohybu do tak zvaného lehčího a těžšího směru (po směru tance doprava, proti směru tance do leva = lehčí směr a po směru doleva, protisměru doprava = těžší směr). Posluchači se seznamují s rytmickou přípravou žáků pro tance s proměnlivým taktem (mateníky).
Partnerská práce a otáčení v lidovém tanci: Otáčení jednotlivě, a pak i v páru má svá úskalí, proto se posluchači seznamují s jednoduchými pomůckami pro tuto práci. Je jím například směrování (špičkou a patou do směru pohybu), vzájemné vyvážení dvojice (opření do partnerových dlaní, zavěšení za lokty), prostorový vztah dvojice, trojice i skupiny.
Taneční repertoár: Šotyš polka, Dupák, Hulán 2/4 a 3/4, Kalamajka s Maděrou, Kohut, Podšable (dětská varianta), Rokycanská, Talián, Jidáš, Sýkorka.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Jelínková, Zdenka: Valašské tance, Praha 1954
Bonuš, František; Kos, Bohumil; Mišurec, Zdenek: Zbojnické písně a tance, Praha 1953
Janáček, Leoš: Národní tance na Moravě, Praha 1987
Drdácký, František: Lidové tance, Praha 1983
Vycpálek, Josef: České tance, Praha 1921
Seidl, Jan; Špičák, Josef: Zahrajte mi do kola Praha 1945
Kos, Bohumil: Lidové tance ve školní tělesné výchově, SPN Praha 1983
Plicka, Karel; Volf, František; Svolinský Karel: Český rok (jaro, léto, podzim, zima), Praha 1947 ? 1960
Binderová, Eva: České lidové tance pro I.-VIII. roč. hudební a taneční školy, SPN Praha 1990
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Metodická příprava exercicie u tyče a na volnosti ve složitější a náročnější formě. Různé taneční verze a varianty Českých, Moravských a Slezských tanců. Výuka párového tance a práce na koordinaci a vztahu partnerů v tanci. Příprava výuky lidového tance pro 4. ročník, vytvoření modelové vyučovací lekce.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Příprava výuky lidového tance pro 4. ročník, vytvoření modelové vyučovací lekce. Příprava variací k tancům s pevnou vazbou na hudební doprovod.
- Webová stránka předmětu:
- Výuka
předmětu
je
podporována
e-learningovou
formou.
http://moodle.amu.cz/course/view.php?id=309 - Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)