Metodika lidového tance 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107ML5 | Z | 4 | 1+1/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Marie FRIČOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Marie FRIČOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Prohloubení stylových zvláštností tanců folklorních oblastí. Taneční styl českého národního obrození. Metodická výuka vysoké české zvedačky.
- Forma studia:
-
Metodická příprava výuky lidového tance pro 6. ročník, vytvoření modelové vyučovací lekce. Dle osnov tanečních konzervatoří.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Pro absolvování tohoto předmětu je třeba úzpěšně projít předmětem - metodika lidového tance 4.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nepovinnou složkou je návštěva alespoň jednoho folklorního představení či festivalu během studia. Doporučen je Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici.
- Obsah kurzu:
-
Cílená práce u tyče: Ve vyšších ročnících se snižuje frekvence práce u tyče. Posluchači se učí využívat tuto práci cíleně, a to pro technické zvládnutí složitějších tanečních kroků. Jsou to například složitější kombinace sunů, dupáky patou, poloopičkou a celým chodidlem. Jednotlivé pohybové motivy slováckého Verbuňku.
Složitější motivy lidových tanců: Česká národní polka (z doby národního obrození) v různém párovém držení a způsobu provedení. Kroky a motivy tance Furiant (z různých regionů ? Hradecký, Polabský, Horácký), hanácká chůze, polka a běh, kroky tance Starodávného z Valašska a Lašska, Lašské mazurky (běhová, zdupavá, na dva kroky, s holubcem), speciální kroky tance Špicpolka (poskočný, podskočný, přísunný), odzemkové kroky (kombinace sunů, chůze s přidupáváním, krok podskočný, holubce poskočné, skoky s obraty, hajduchy). Metodická a technická příprava vysoké české zvedačky.
Taneční repertoár: Polka skočná a natřásaná, Jihočeská kolečka, Sousedská se zvedačkami, Špicpolka z Lipenského Záhoří, tance s proměnlivým taktem (Latovák, Pětičtvrteční, Pádavec),Esmeralda (polka národního obrození), Beseda (český salonní tanec), Starodávný, Trojke, Cófavá, Odzemek, Ondraš, Karičky (jiné taneční motivy, složitější rytmické a prostorové ozdoby).
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Jelínková, Zdenka: Lidové tance z Kopanic, Brno 1957
Jelínková, Zdenka: Valašské tance, Praha 1954
Karel, Link: Beseda, Český salonní tanec, Praha 1944
Bonuš, František: Společenské tance z doby národního obrození, Plzeň 1966
Bonuš, František; Kos, Bohumil; Mišurec, Zdenek: Zbojnické písně a tance, Praha 1953
Socha, Vincenc: Lašské tance, vlastní náklad 1950
Janáček, Leoš: Národní tance na Moravě, Praha 1987
Vycpálek, Josef: České tance, Praha 1921
Seidl, Jan; Špičák, Josef: Zahrajte mi do kola Praha 1945
Kos, Bohumil: Lidové tance ve školní tělesné výchově, SPN Praha 1983
Plicka, Karel; Volf, František; Svolinský Karel: Český rok (jaro, léto, podzim, zima), Praha 1947 ? 1960
Binderová, Eva: České lidové tance pro I.-VIII. roč. hudební a taneční školy, SPN Praha 1990
Mázorová, Mária; Ondrejka, Kliment a kol.: Slovenské ludové tance, Bratislava 1991
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Pokračování metodické přípravy výuky lidového tance pro 6. ročník, vytvoření modelové vyučovací lekce. Další zdokonalování taneční techniky. Obtížnější taneční varianty k rozvíjení koordinace. Prohloubení stylových zvláštností tanců folklorních oblastí. Taneční styl českého národního obrození. Metodická výuka vysoké české zvedačky.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Příprava výuky lidového tance pro 6. ročník, vytvoření modelové vyučovací lekce. Příprava variací k tancům s pevnou i nepevnou vazbou na hudební doprovod. Zjednodušování variací a další úprava připravených figur.
- Webová stránka předmětu:
- Výuka
předmětu
je
podporována
e-learningovou
formou.
http://moodle.amu.cz/course/view.php?id=309 - Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Mg) (povinný předmět hlavního oboru)