English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Metodika lidového tance 5

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107ML5 Z 4 1+1/T česky zimní
Garant předmětu:
Marie FRIČOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Marie FRIČOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Prohloubení stylových zvláštností tanců folklorních oblastí. Taneční styl českého národního obrození. Metodická výuka vysoké české zvedačky.

Forma studia:

Metodická příprava výuky lidového tance pro 6. ročník, vytvoření modelové vyučovací lekce. Dle osnov tanečních konzervatoří.

Předpoklady a další požadavky:

Pro absolvování tohoto předmětu je třeba úzpěšně projít předmětem - metodika lidového tance 4.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nepovinnou složkou je návštěva alespoň jednoho folklorního představení či festivalu během studia. Doporučen je Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici.

Obsah kurzu:

Cílená práce u tyče: Ve vyšších ročnících se snižuje frekvence práce u tyče. Posluchači se učí využívat tuto práci cíleně, a to pro technické zvládnutí složitějších tanečních kroků. Jsou to například složitější kombinace sunů, dupáky patou, poloopičkou a celým chodidlem. Jednotlivé pohybové motivy slováckého Verbuňku.

Složitější motivy lidových tanců: Česká národní polka (z doby národního obrození) v různém párovém držení a způsobu provedení. Kroky a motivy tance Furiant (z různých regionů ? Hradecký, Polabský, Horácký), hanácká chůze, polka a běh, kroky tance Starodávného z Valašska a Lašska, Lašské mazurky (běhová, zdupavá, na dva kroky, s holubcem), speciální kroky tance Špicpolka (poskočný, podskočný, přísunný), odzemkové kroky (kombinace sunů, chůze s přidupáváním, krok podskočný, holubce poskočné, skoky s obraty, hajduchy). Metodická a technická příprava vysoké české zvedačky.

Taneční repertoár: Polka skočná a natřásaná, Jihočeská kolečka, Sousedská se zvedačkami, Špicpolka z Lipenského Záhoří, tance s proměnlivým taktem (Latovák, Pětičtvrteční, Pádavec),Esmeralda (polka národního obrození), Beseda (český salonní tanec), Starodávný, Trojke, Cófavá, Odzemek, Ondraš, Karičky (jiné taneční motivy, složitější rytmické a prostorové ozdoby).

Doporučená nebo povinná literatura:

Jelínková, Zdenka: Lidové tance z Kopanic, Brno 1957

Jelínková, Zdenka: Valašské tance, Praha 1954

Karel, Link: Beseda, Český salonní tanec, Praha 1944

Bonuš, František: Společenské tance z doby národního obrození, Plzeň 1966

Bonuš, František; Kos, Bohumil; Mišurec, Zdenek: Zbojnické písně a tance, Praha 1953

Socha, Vincenc: Lašské tance, vlastní náklad 1950

Janáček, Leoš: Národní tance na Moravě, Praha 1987

Vycpálek, Josef: České tance, Praha 1921

Seidl, Jan; Špičák, Josef: Zahrajte mi do kola Praha 1945

Kos, Bohumil: Lidové tance ve školní tělesné výchově, SPN Praha 1983

Plicka, Karel; Volf, František; Svolinský Karel: Český rok (jaro, léto, podzim, zima), Praha 1947 ? 1960

Binderová, Eva: České lidové tance pro I.-VIII. roč. hudební a taneční školy, SPN Praha 1990

Mázorová, Mária; Ondrejka, Kliment a kol.: Slovenské ludové tance, Bratislava 1991

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Pokračování metodické přípravy výuky lidového tance pro 6. ročník, vytvoření modelové vyučovací lekce. Další zdokonalování taneční techniky. Obtížnější taneční varianty k rozvíjení koordinace. Prohloubení stylových zvláštností tanců folklorních oblastí. Taneční styl českého národního obrození. Metodická výuka vysoké české zvedačky.

Hodnoticí metody a kritéria:

Příprava výuky lidového tance pro 6. ročník, vytvoření modelové vyučovací lekce. Příprava variací k tancům s pevnou i nepevnou vazbou na hudební doprovod. Zjednodušování variací a další úprava připravených figur.

Webová stránka předmětu:
Výuka
předmětu
je
podporována
e-learningovou
formou.
http://moodle.amu.cz/course/view.php?id=309
Poznámka:

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015