English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Pedagogický proseminář 1

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PP1 Z 4 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Marie FRIČOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Marie FRIČOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Předmět poskytuje přípravu pro práci s dětmi ve věku 4 do 8 let. Základem předmětu je vytváření modelových situací, které pak mohou ve své pedagogické praxi využít.

Forma studia:

Výuka je uskutečněna formou semináře a praktického cvičení.

Předpoklady a další požadavky:

Vytváření drobných metodicky motivovaných cvičení pro žáky mladšího školního věku.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Obsah kurzu:

Motivace dětí a citlivý přístup k nim: vysvětlení základu motivace dětí pro určitou činnost. Pochopení dětského světa a snaha o přiblížení se mentalitě dětí. Rozpoznávání jednotlivých povahových typů (sangvinik, cholerik, melancholik, flegmatik), snaha o pochopení zvláštností jednotlivých povahových typů a jejich specifik. Vnímání potřeb dětí, způsob práce s nimi v hodinách pohybové a taneční výchovy. Navození modelového příkladu hodiny, snaha o nalezení případné motivace pro danou činnost.

Jemná a hrubá motorika: způsoby rozvoje motoriky hrou. Další možné způsoby rozvíjení koordinace pohybů, plynulost pohybů a jejich následné zdokonalování. U jemné motoriky je kladen důraz především na rozvoj jemné motoriky ruky.

Pohybová průprava, improvizace a taneční hry: Zvládnutí vytváření cvičení pro jednotlivé svalové skupiny, klouby a šlachy na základní, elementární úrovni odpovídající věku a vyspělosti dětí. Vysvětlení základních pojmů (tvar, rytmus a dynamika pohybu) a práce s těmito pojmy v hodině. Úzká spolupráce s korepetitorem v hodině, přesné zadávání tempa a rytmu, případné vysvětlení dalších požadavků na hudební doprovod. Improvizace je nedílnou součástí výuky, proto je nezbytné posluchače naučit hledat vhodné motivy (blízké dětskému světu ? pohádkové postavy, zvířátka, počasí, příroda..) a dále s nimi pracovat. Umět improvizaci dětem zadat a následně ji citlivě vyhodnotit, pro sebe jako pedagoga využít náměty dětí pro další práci v hodinách. Taneční hry jsou pro děti zdrojem pohybových, prostorových i hudebních zkušeností. Posluchači se proto v hodinách učí s nimi pracovat a využívat tvořivě hry pro další práci s dětmi.

Organizace hodiny: Výuka modelových částí hodin taneční výchovy pro různé věkové kategorie. Vzájemná spolupráce studentů při praktickém vytváření jednotlivých cvičení i větších celků hodiny taneční výchovy. Organizace a uspořádání hodin taneční výchovy v souvislosti s věkem a vyspělostí dětí.

Doporučená nebo povinná literatura:

Mišurcová, V.: Hry se zpěvem, SPN Praha 1969

Kurková, Libuše: Dětská tvořivost v hudbě a pohybu, SPN Praha 1981

Jeřábková, Jarmila; Lazarová, Jasana; Ruml, Jiří: Od jara do zimy, 1951

Jeřábková, Jarmila: Taneční průprava, SPN Praha 1979

Osnovy pro ZUŠ: MŠMT

Lossl, Jiří: Estetický pohyb, Praha 1996

Šimanovský, Zdeněk; Tichá, Alena: Lidové písničky a hry s nimi, Praha 1999

Littauerová, Florence: Osobnosti plus, MEDIUM 1997

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Předmět poskytuje přípravu pro práci s dětmi ve věku 4 do 8 let. Základem předmětu je vytváření modelových situací, které pak mohou ve své pedagogické praxi využít. Důležitá je vzájemná spolupráce studentů, výměna názorů i nápadů jimiž se vzájemně obohacují a doplňují.

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:

aktivity na seminářích

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015