Sociologie tance 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107STA2 | ZK | 3 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Dorota GREMLICOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Dorota GREMLICOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem předmětu je na základě dříve získaných informací z obecné sociologie pokračovat ve výkladu témat tanečně sociologických. V tomto směru poskytuje předmět osobitý úhel pohledu na studium tance, zdůrazňující jeho fungování ve společnosti a společenské interakci, sledující procesy institucionalizace a profesionalizace tance apod.
- Forma studia:
-
výklad, diskuse, analýza textů, výzkum
- Předpoklady a další požadavky:
-
Je nutné absolvování předmětu Sociologie tance 1.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování předmětu
- Obsah kurzu:
-
Ve druhém semestru zahajuje výklad přehledem současného stavu sociologie tance, seznámením s vůdčími osobnostmi sociologického studia tance a jejich výzkumy a díly, především osobností Helen Thomas. Jsou probírána vybraná témata, na nichž je demonstrováno použití různých sociologických metod a výkladových rámců. Jsou to např. srovnání tance a hudby z hlediska sociologie, společenské funkce tance, tanec v rámci reprezentativní veřejnosti, ballet de cour jako sociologické téma, tanec a zdraví, tanec a sport, sociologický kontext prostoru pro tanec, společenský prostor ustavený v tanci, sociogeneze valčíku, taneční instituce, měšťanský versus šlechtický bál, tanec a věkové kategorie, tanec jako profese.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Arcangeli, Alessandro: Dance and Health: The Renaissance Physicians´View. In Dance Research, Vol. 18, 2000, s. 3-30.
Baron, John H. ed.: Les Fées des Forests de S.Germain, ballet de cour, 1625. In Dance Perspectives 62, Vol. 16, Summer 1975.
Baxmann, Inge: Mythos: Gemeinschft. Körper-und Tanzkulturen ind der Moderne, München 2000.
Burt, Ramsay: Alien Bodies. Representations of modernity, race and nation in early modern dance, London, New York 1998.
Gremlicová, Dorota: Tanec a český národní program. In Národopisná revue, 11, 2001, č. 2, s. 93-96.
McGowan, Margaret M.: Ballets for the Bourgeois. In Dance Research, 19, 2001, č. 2, s. 106-126.
Panova, Gergana: The Bulgarian Folk Dance at Home and Abroad. In Studia choreologica, Vol IV., Poznań 2002, s. 101-117.
Skiles, Howard: The Politics of Courtly Dancing in Early Modern England, University of Massachusetts Press 1998.
Thomas, Helen; Cooper, Lesley: Dancing into the Third Age: Social Dance As Cultural Text ? Research in Progress. In Dance Research.
Wegner, Kurt: Der Tanzlehrer. Strukturanalyse eines Berufes als Beitrag zur Soziologie des Tanzes, Universitäts zu Köln 1962.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
přednáška
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivity na přednáškách
četby zadané literatury
ústní zkoušky
případně podílu na výzkumu
Během semestru se vyžaduje aktivita při přednáškách, samostatné studium textů, případně podíl na výzkumu. Zkouška ústní, tvoří 90% hodnocení.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na přednáškách, studium literatury, složení ústní zkoušky
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
V ak. roce 2010/2011 předmět není vyučován.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Choreografie (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Taneční věda (Mg) (povinný předmět hlavního oboru)