English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Trénink moderního tance 1

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107TMT1 Z 2 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Andrea OPAVSKÁ, Monika DIATTA-REBCOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Andrea OPAVSKÁ, Monika DIATTA-REBCOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Koncepce jednotlivých lekcí vede k postupnému osvojení si pohybových principů a metod technik současného tance, improvizace a dotykových technik, což zároveň přispívá k trénování pohybové paměti, vypracování svalového aparátu, posílení fyzické zdatnosti a technické úrovni pohybu. Obecnější a důležitou nadstavbou je rozvoj poznání a uvědomování si pohybových možností vlastního těla, které vychází z praktického výzkumu využívání fyzikálních zákonitostí a kinesiologie. Mezi další zásadní výstupy patří sebe-podpora studenta, respekt k vlastnímu tělu, spoluzodpovědnost za proces a rozvoj umělecké osobnosti studenta.

Cílem předmětu je seznámení posluchačů s technikou moderního tance na bázi kontaktní improvizace a s možnostmi jejího využití v oblasti tance při výchově budoucích tanečních umělců.

Osvojení pohybu studentů v sólové improvizaci a rozvoj jejich fyzických a duševních schopností. Partnerem tanečníkova těla bude zatím pouze podlaha.

Později začneme pracovat v taneční technice kontaktní improvizace s partnerem. Osvojujeme si základní techniky vzájemného předávání váhy s partnerem. Učíme

komunikovat s partnerem nonverbálně a reagovat na pohyb partnera. Po zvládnutí těchto požadavků vytváříme pohybové variace pro duet s partnerem, které můžeme fixovat v pevné choreografii. Do tance mohou vstupovat i příběhy a různá témata. Dále pracujeme se skupinou tanečníků a rozvíjíme techniky skupinové improvizace.

Forma studia:

Jedná se o praktický vhled do techniky současného tance kontaktní improvizace spojený s praktickým fyzickým cvičením vycházejícím z teoretických znalostí této techniky.

Předpoklady a další požadavky:

Praktické zvládnutí základů této techniky, která je založena na pohybu těla tanečníka na místě i do prostoru bez předchozí racionální přípravy jeho pohybu.

Aktivní absolvování předmětu současný tanec kontaktní improvizace.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Doporučenou složkou je aktivní účast na tanečně - vzdělávacích seminářích a workshopech pořádaných jinými odbornými institucemi. Požaduje se aktivní zájem o současnou českou a světovou taneční tvorbu.

Sledovat záznamy tréninků s principy současného tance na bázi techniky kontaktní improvizace na DVD, sledovat vývoj kontaktní improvizace z internetových zdrojů.

Obsah kurzu:

Techniky současného tance představují otevřený systém tréninkových metod, který zdůrazňuje přirozené pohybové vyjádření a efektivní fungování těla v pohybu.

Warm up je zaměřen na uvědomění si základního postavení těla a vztahů mezi jeho jednotlivými částmi ve vertikální nebo horizontální poloze, jejich vzájemnou koordinaci, integraci periférií a centra těla. Pozvolně a citlivě aktivuje svalový a kloubní systém ve všech třech rovinách - spinální, laterální a kontralaterální. Následující pohybové vazby v rámci floor work, center work a work in space využívají a rozvíjí základní pohybové principy - pád těla ve vertikální ose i horizontální rovině, hledání okamžiku odrazu a suspence, zpracování impulsů a cítění spirál jako motivaci ke změnám polohy těla, posloupnost pohybu, uvědomění si váhy těla, její přenos a využití v pohybu, používání opěrných bodů, vnímání opozice, protitahů - nebo témata: chůze, běh, vnější a vnitřní prostor, zrychlování-zpomalování. Závěr hodiny je věnován protažení nebo posílení nejvíce zatěžovaných částí těla a reintegraci.

V průběhu každé hodiny je opakovaně zdůrazňována opora dechu, která zajišťuje plynulost a provázanost jednotlivých pohybových sekvencí, udržení lehkosti a uvolnění i v rychlém a dynamickém pohybu. Na dech navazuje aktivace hlubokého stabilizačního systému, který přispívá k efektivní organizaci jakéhokoli pohybu. Pozornost je rovněž zaměřena na přesnou lokalizaci iniciace pohybu a způsob jeho následné artikulace, jež dávají pohybu čitelný tvar. U každé pohybové sekvence se zdůrazňuje přesné určení prostorové orientace pohybu. Nepřímo s tím souvisí i následné rozšíření pozornosti z propriocepce na prostor, v němž se student pohybuje a jeho situovanost vůči kolegům. Důraz je kladen rovněž na proměnlivou dynamiku, odlišnost v pohybových kvalitách a muzikálnost.

Pohybové principy se v průběhu obou semestrů soustavně opakují a postupně propojují, čímž dochází k uvědomění si a zvnitřnění jejich podstaty a praktickému využití. Objevují se jako součást různých i složitějších pohybových vazeb, což předpokládá určitou nutnost fyzické a psychické koncentrace ze strany studentů.

Studenti jsou soustavně vedeni k tomu, aby si uvědomovali metodickou návaznost cvičení.

Procvičováním pohybových principů kontaktní improvizace dochází k lepší poznání a porozumění vlastnímu tělu a jeho pohybovým možnostem. Učíme se citlivému vnímání vlastního pohybu a svého těla jako nástroje k sebevyjádření. V technice kontaktní improvizace se pracuje s vědomým i nevědomým pohybem tanečníka, pracujeme i s představami, emocemi a kontaktem s podlahou a s partnerem. Práce s centrem těla hraje v této technice zásadní roli. Improvizace napomáhá osobité bezprostřednosti, akceptování sebe samého, vede ke spontánnosti a autentičnosti pohybu i k pohybové expresi. Skrze improvizaci můžeme, (ale nemusíme) řešit i vnitřní konflikty, vyprávět příběhy nebo sledovat připravený pohybový scénář.

Osvojení technicky kontaktní improvizace prostřednictvím fyzických cvičení, která se učíme praxí při procvičování pohybových principů kontaktní improvizace. Studenti získávají nové pohybové schopnosti, které lze uplatnit při mnoha tvůrčích činnostech, při kterých pracujeme s tělem.

Doporučená nebo povinná literatura:

Feldenkrais, Moshé: Awarness through Movement (Pohybem k sebeuvěmomění), Praha 1996

Lewis, Daniel: The Illustrated Dance Technique of José Limón, New York 1984

Schurr, Gertrude; Yocom, R.D.: Modern Dance. Techniques a d Teaching.

Horosko, Marian: Martha Graham. The Evolution of her Dnce Theory and Training, Pennington 1991

Stewart, Virginia;comp: Modern Dance, New York 1991

Stodelle, Ernestine: The Dance Technique of Doris Humhrey, Princetown 1978

Warren, Larry: Lester Horton. Modern Dance Pioneer, New York 1991

Cohan, Robert: The Dance Workshop, London 1986

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Odborné cvičení.

Procvičujeme sólovou improvizaci a tvorbu sólové choreografie.

Partnerem pro tanečníkovo tělo je zatím jen podlaha. Sólová improvizace zahrnuje technická cvičení jako např. reaching, resisting, rolling, muscle relaxation, directions into space, game with bead, seaweed, massage muscless, center weight transfer, backwards a reverse movement, up-side-down techniques a další pohybové techniky kontaktní improvizace. Tanečník provádí tato cvičení zároveň s důrazem na uvolnění váhy těla do podlahy, s důrazem na sledování počátku (příčiny) pohybu a pokračování (následek) pohybu a ukládá si tyto techniky do tzv.„ svalové paměti“.

Tvorba choreografie na základě sólové improvizace: Fixujeme pohybové variace do pevné choreografie z důvodu procvičování pohybové paměti, vnímání pohybových detailů a osvojení přesnosti pohybu.

Později procvičujeme kontaktní improvizaci s partnerem v duetu, dále skupinovou improvizaci a tvorbu choreografie na základě improvizace v duetu nebo ve skupině.

1 Duet

Dva tanečníci společně procvičují techniky pohybu kontaktní improvizace: copy movement, opposite movement, delaydet movement, searching movement, liffting movement, oční kontakt s partnerem v pohybu, výměna pohybových rolí s partnerem, rolling s partnerem, předání váhy s partnerem s důrazem na postavení těžiště obou partnerů, supporting places, spoon movement s partnerem, skiing s partnerem, lead partner for wrist, zavěšení mimo osu s partnerem, předávaní impulzů na tělo partnera atd. Tyto techniky opět tanečníci ukládají do svalové paměti, aby je později mohli použít ve volné improvizaci s partnerem.

2 Skupinová improvizace zahrnuje cvičení ve skupině tanečníků: chůze, běh a další jiný pohyb skupiny tanečníků ve velkém i malém prostoru, v kruhu po obvodu sálu, ve středovém kruhu, v úplném středu sálu, vedení skupiny jedním tanečníkem v chůzi i v jiném pohybu do prostoru, skupinová improvizace, která vychází ze sólové a párové improvizace s důrazem na vnímavost k situaci postavení tanečníků v prostoru a k pohybu celé skupiny, která se stále mění, vstupování a vystupování ze skupinové improvizace dle chuti a pocitu jednotlivých tanečníků.

3 Tvorba choreografie na základě improvizace

Pohyb v duetu nebo ve skupině můžeme fixovat do pevné choreografie na základě stejných principů a z podobných důvodů jako v případě tvorby choreografie na základě sólové improvizace v 5. semestru. Učíme se osvojit si pohybové variace různých partnerů, dále s nimi pracujeme a fixujeme choreografii skupiny do pevného tvaru.

V kontaktní improvizaci pracujeme na ticho nebo používáme hudbu jako kulisu nebo jako partnera pro tanečníky. Hudbou se mohou inspirovat a na ni reagovat. Na závěr každé lekce postupně tanečníci improvizují na zadané téma, zatímco jiní se dívají. Formou ústní nebo písemné reflexe studenti hodnotí výsledky své práce jako diváci i jako aktéři.

Hodnoticí metody a kritéria:

100% aktivní účast na lekcích.

V zimním semestru: zadání, vysvětlení a naučení minimálně jednoho vlastního metodicky

správného cvičení kontaktní improvizace. Předvedení volné sólové improvizace.

V letním semestru: vytvoření delší vlastní osobité pohybové variace fixované v pevnou pohybovou vazbu inspirovanou vlastní zkušeností ze studia kontaktní improvizace s vlastním výběrem zvukového doprovodu. Předvedení volné improvizace s partnerem nebo se skupinou tanečníků.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Není žádná poznámka

Další informace:
Předmět lze absolvovat opakovaně
Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost H1041
taneční sál

(Hartigovský palác)
DIATTA-REBCOVÁ M.
09:00–10:30
SUDÝ TÝDEN

(paralelka 1)
místnost H1041
taneční sál

(Hartigovský palác)
OPAVSKÁ A.
09:00–10:30
LICHÝ TÝDEN

(paralelka 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 09:00–10:30 DIATTA-REBCOVÁ M. taneční sál
Hartigovský palác
paralelka 1
Po 09:00–10:30 OPAVSKÁ A. taneční sál
Hartigovský palác
paralelka 1
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015