Trénink moderního tance 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107TMT2 | Z | 2 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Monika DIATTA-REBCOVÁ, Andrea OPAVSKÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Monika DIATTA-REBCOVÁ, Andrea OPAVSKÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Koncepce jednotlivých lekcí vede k postupnému osvojení si pohybových principů a metod technik současného tance, improvizace a dotykových technik, což zároveň přispívá k trénování pohybové paměti, vypracování svalového aparátu, posílení fyzické zdatnosti a technické úrovni pohybu. Obecnější a důležitou nadstavbou je rozvoj poznání a uvědomování si pohybových možností vlastního těla, které vychází z praktického výzkumu využívání fyzikálních zákonitostí a kinesiologie. Mezi další zásadní výstupy patří sebe-podpora studenta, respekt k vlastnímu tělu, spoluzodpovědnost za proces a rozvoj umělecké osobnosti studenta.
- Forma studia:
-
Jde o praktická cvičení vycházející z aktivního zapojení teoretických znalostí.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Absolvování předmětu Moderní tanec 1 a 2.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Doporučenou složkou je aktivní účast na tanečně - vzdělávacích seminářích a workshopech pořádaných jinými odbornými institucemi. Požaduje se aktivní zájem o současnou českou a světovou taneční tvorbu.
- Obsah kurzu:
-
Techniky současného tance představují otevřený systém tréninkových metod, který zdůrazňuje přirozené pohybové vyjádření a efektivní fungování těla v pohybu.
Warm up je zaměřen na uvědomění si základního postavení těla a vztahů mezi jeho jednotlivými částmi ve vertikální nebo horizontální poloze, jejich vzájemnou koordinaci, integraci periférií a centra těla. Pozvolně a citlivě aktivuje svalový a kloubní systém ve všech třech rovinách - spinální, laterální a kontralaterální. Následující pohybové vazby v rámci floor work, center work a work in space využívají a rozvíjí základní pohybové principy - pád těla ve vertikální ose i horizontální rovině, hledání okamžiku odrazu a suspence, zpracování impulsů a cítění spirál jako motivaci ke změnám polohy těla, posloupnost pohybu, uvědomění si váhy těla, její přenos a využití v pohybu, používání opěrných bodů, vnímání opozice, protitahů - nebo témata: chůze, běh, vnější a vnitřní prostor, zrychlování-zpomalování. Závěr hodiny je věnován protažení nebo posílení nejvíce zatěžovaných částí těla a reintegraci.
V průběhu každé hodiny je opakovaně zdůrazňována opora dechu, která zajišťuje plynulost a provázanost jednotlivých pohybových sekvencí, udržení lehkosti a uvolnění i v rychlém a dynamickém pohybu. Na dech navazuje aktivace hlubokého stabilizačního systému, který přispívá k efektivní organizaci jakéhokoli pohybu. Pozornost je rovněž zaměřena na přesnou lokalizaci iniciace pohybu a způsob jeho následné artikulace, jež dávají pohybu čitelný tvar. U každé pohybové sekvence se zdůrazňuje přesné určení prostorové orientace pohybu. Nepřímo s tím souvisí i následné rozšíření pozornosti z propriocepce na prostor, v němž se student pohybuje a jeho situovanost vůči kolegům. Důraz je kladen rovněž na proměnlivou dynamiku, odlišnost v pohybových kvalitách a muzikálnost.
Pohybové principy se v průběhu obou semestrů soustavně opakují a postupně propojují, čímž dochází k uvědomění si a zvnitřnění jejich podstaty a praktickému využití. Objevují se jako součást různých i složitějších pohybových vazeb, což předpokládá určitou nutnost fyzické a psychické koncentrace ze strany studentů.
Studenti jsou soustavně vedeni k tomu, aby si uvědomovali metodickou návaznost cvičení.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Feldenkrais, Moshé: Awarness through Movement (Pohybem k sebeuvěmomění), Praha 1996
Lewis, Daniel: The Illustrated Dance Technique of José Limón, New York 1984
Schurr, Gertrude; Yocom, R.D.: Modern Dance. Techniques a d Teaching.
Horosko, Marian: Martha Graham. The Evolution of her Dnce Theory and Training, Pennington 1991
Stewart, Virginia;comp: Modern Dance, New York 1991
Stodelle, Ernestine: The Dance Technique of Doris Humhrey, Princetown 1978
Warren, Larry: Lester Horton. Modern Dance Pioneer, New York 1991
Cohan, Robert: The Dance Workshop, London 1986
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Odborné cvičení.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:
a)80% aktivní účasti v hodinách
b)Písemná analýza dvou workshopů současného nebo moderního tance, které student absolvoval v průběhu letního semestru
c)Písemná reflexe dvou představení současného tance, které student navštívil v letním semestru (Písemná reflexe a analytické srovnání dvou večerů/ koncertů tanečních konzervatoří.)
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Není žádná poznámka
- Další informace:
- Předmět lze absolvovat opakovaně
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Pedagogika tance (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Choreografie (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Choreografie (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Taneční věda (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Taneční věda (Mg) (volitelný předmět)