English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Výběrový trénink - moderní tanec 1

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107VTM1 Z 1 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Libuše OVSOVÁ, Andrea OPAVSKÁ, Monika DIATTA-REBCOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Libuše OVSOVÁ, Andrea OPAVSKÁ, Monika DIATTA-REBCOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Rozvíjení fyzických schopností studentů, vypracovávání svalového aparátu, pohybové paměti a aktivní zapojení teoretických znalostí do praktických cvičení.

Cílem předmětu je seznámení posluchačů s technikou moderního tance na bázi kontaktní improvizace a s možnostmi jejího využití v oblasti tance při výchově budoucích tanečních umělců.

Osvojení pohybu studentů v sólové improvizaci a rozvoj jejich fyzických a duševních schopností. Partnerem tanečníkova těla bude zatím pouze podlaha.

Později začínáme pracovat v taneční technice kontaktní improvizace s partnerem. Osvojujeme si základní techniky vzájemného předávání váhy s partnerem. Učíme

komunikovat s partnerem nonverbálně a reagovat na pohyb partnera. Později vytváříme pohybové variace pro duet s partnerem, které můžeme fixovat v pevné choreografii. Do tance mohou vstupovat i příběhy a různá témata. Dále pracujeme se skupinou tanečníků a rozvíjíme techniky skupinové improvizace.

Forma studia:

Praktické cvičení:

Jedná se o praktický vhled do techniky současného tance kontaktní improvizace spojený s praktickým fyzickým cvičením vycházejícím z teoretických znalostí této techniky.

Předpoklady a další požadavky:

Praktické zvládnutí základů této techniky, která je založena na pohybu těla tanečníka na místě i do prostoru bez předchozí racionální přípravy jeho pohybu.

Aktivní absolvování předmětu současný tanec kontaktní improvizace.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Sledovat záznamy tréninků s principy moderního tance na bázi techniky kontaktní improvizace na DVD, sledovat internetové zdroje zohledňující vývoj kontaktní improvizace v současné době.

Obsah kurzu:

Procvičováním pohybových principů kontaktní improvizace dochází k lepší poznání a porozumění vlastnímu tělu a jeho pohybovým možnostem. Učíme se citlivému vnímání vlastního pohybu a svého těla jako nástroje k sebevyjádření. V technice kontaktní improvizace se pracuje s vědomým i nevědomým pohybem tanečníka, pracujeme i s představami, emocemi a kontaktem s podlahou a s partnerem. Práce s centrem těla hraje v této technice zásadní roli. Improvizace napomáhá osobité bezprostřednosti, akceptování sebe samého, vede ke spontánnosti a autentičnosti pohybu i k pohybové expresi. Skrze improvizaci můžeme, (ale nemusíme) řešit i vnitřní konflikty, vyprávět příběhy nebo sledovat připravený pohybový scénář.

Osvojení technicky kontaktní improvizace prostřednictvím fyzických cvičení, která se učíme praxí při procvičování pohybových principů kontaktní improvizace. Studenti získávají nové pohybové schopnosti, které lze uplatnit při mnoha tvůrčích činnostech, při kterých pracujeme s tělem.

Doporučená nebo povinná literatura:

M.Feldenkrais. Pohybem k sebeuvědomění

R. Cohan:The dance workshop

Sledovat záznamy tréninků s principy moderního tance na bázi techniky kontaktní improvizace na DVD,sledovat vývoj kontaktní improvizace na internetových zdrojích.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Procvičujeme sólovou improvizaci a tvorbu sólové choreografie.

Partnerem pro tanečníkovo tělo je zatím jen podlaha. Sólová improvizace zahrnuje technická cvičení jako např. reaching, resisting, rolling, muscle relaxation, directions into space, game with bead, seaweed, massage muscless, center weight transfer, backwards a reverse movement, up-side-down techniques a další pohybové techniky kontaktní improvizace. Tanečník provádí tato cvičení zároveň s důrazem na uvolnění váhy těla do podlahy, s důrazem na sledování počátku (příčiny) pohybu a pokračování (následek) pohybu a ukládá si tyto techniky do tzv.„ svalové paměti“.

Tvorba choreografie na základě sólové improvizace: Fixujeme pohybové variace do pevné choreografie z důvodu procvičování pohybové paměti, vnímání pohybových detailů a osvojení přesnosti pohybu.

Později procvičujeme kontaktní improvizaci s partnerem v duetu, dále skupinovou improvizaci a tvorbu choreografie na základě improvizace v duetu nebo ve skupině.

1) Duet

Dva tanečníci společně procvičují techniky pohybu kontaktní improvizace: copy movement, opposite movement, delaydet movement, searching movement, liffting movement, oční kontakt s partnerem v pohybu, výměna pohybových rolí s partnerem, rolling s partnerem, předání váhy s partnerem s důrazem na postavení těžiště obou partnerů, supporting places, spoon movement s partnerem, skiing s partnerem, lead partner for wrist, zavěšení mimo osu s partnerem, předávaní impulzů na tělo partnera atd. Tyto techniky opět tanečníci ukládají do svalové paměti, aby je později mohli použít ve volné improvizaci s partnerem.

2) Skupinová improvizace zahrnuje cvičení ve skupině tanečníků: chůze, běh a další jiný pohyb skupiny tanečníků ve velkém i malém prostoru, v kruhu po obvodu sálu, ve středovém kruhu, v úplném středu sálu, vedení skupiny jedním tanečníkem v chůzi i v jiném pohybu do prostoru, skupinová improvizace, která vychází ze sólové a párové improvizace s důrazem na vnímavost k situaci postavení tanečníků v prostoru a k pohybu celé skupiny, která se stále mění, vstupování a vystupování ze skupinové improvizace dle chuti a pocitu jednotlivých tanečníků.

3) Tvorba choreografie na základě improvizace

Pohyb v duetu nebo ve skupině můžeme fixovat do pevné choreografie na základě stejných principů a z podobných důvodů jako v případě tvorby choreografie na základě sólové improvizace v 5. semestru. Učíme se osvojit si pohybové variace různých partnerů, dále s nimi pracujeme a fixujeme choreografii skupiny do pevného tvaru.

V kontaktní improvizaci pracujeme na ticho nebo používáme hudbu jako kulisu nebo jako partnera pro tanečníky. Hudbou se mohou inspirovat a na ni reagovat. Na závěr každé lekce postupně tanečníci improvizují na zadané téma, zatímco jiní se dívají. Formou ústní nebo písemné reflexe studenti hodnotí výsledky své práce jako diváci i jako aktéři.

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:

100% aktivní účast na lekcích.

Požadavky: zadání, vysvětlení a naučení minimálně jednoho vlastního metodicky

správného cvičení kontaktní improvizace. Předvedení volné sólové improvizace.

Vytvoření delší vlastní osobité pohybové variace fixované v pevnou pohybovou vazbu inspirovanou vlastní zkušeností ze studia kontaktní improvizace s vlastním výběrem zvukového doprovodu. Předvedení volné improvizace s partnerem nebo se skupinou tanečníků

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

nejsou

Další informace:
Předmět lze absolvovat opakovaně
Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015