Analýza hudebně teoretického textu 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108AHT4 | Z | 2 | 1/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Iva OPLIŠTILOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Iva OPLIŠTILOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Návaznost na předmět Analýza hudebně teoretického textu 3. Studují se texty středního rozsahu a předmětné složitosti. Zaměření na literaturu o hudbě 19. století. Paralelní studium prací klasiků hudební teorie. Příprava tématu a osnovy bakalářské diplomní práce.
- Forma studia:
-
Seminář s výstupy jednotlivých posluchačů a následnou diskusí.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Absolvování předmětu Analýza hudebně teoretického textu 3. Další požadavky nejsou.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou.
- Obsah kurzu:
-
Povinný předmět pro studijní obor Hudební teorie. Vyučuje se 1 hodinu týdně v letním semestru 2. ročníku bakalářského stupně. Návaznost na přednášku Hudební teorie, dějiny a systematika. Ukončeno zápočtem na konci semestru na základě ročníkové písemné práce.
Obsahově navazuje na předmět Analýza hudebně teoretického textu 3. Posluchači studují
hudebně teoretické texty středního rozsahu a předmětné složitosti. Konkrétní zaměření na hudbu 19. století. Současně se pokračuje ve studiu základních spisů klasiků hudební teorie. Příprava tématu a osnovy bakalářské diplomní práce.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Eggebrecht, Hans Heinrich: Zur Methode der musikalischen Analyse. - in: Festschrift
Erich Doflein, Mainz 1971, s. 67 nn.
Fellerer, Karl Gustav: Die Monodie. - Das Musikwerk XXXI, 1968
Flolos, Constantin - Marx, Hans Joachim - Petersen, Peter - Dömling, Wolfgang -
Kreutzinger, Anette (Ed.): Theorie der Musik. Analyse und Deutung. - Laaber, Laaber
Verlag 1995
Helmholtz, Hermann von: Die Lehre von den Tonempfindungen als physiologische
Grundlage für die Theorie der Musik. - Braunschweig 1863, 61913; angl.
překl.A.J.Ellis 1875, reprint 1954
Hradecký, Emil: Úvod do studia tonální harmonie. - Praha, SHV 1960, 2Praha,
Supraphon 1972.
Hradecký, Emil: Paul Hindemith, svár teorie s praxí. - Praha, Supraphon 1974.
Ištvan, Miloslav: Montáž izolovaných prvků v hudbě. Praha, Panton 1973.
Ištvan, Miloslav: Jednohlas v soudobé hudbě. Brno, JAMU 1989.
Janeček, Karel: Tektonika. Praha, Supraphon 1968.
1973.
Kapr, Jan: Konstanty. - Praha, Panton 1967
Kaufmann, Harald: Spurlinien. Analytische Aufsätze über Sprache und Musik.- Wien
1969
Ludvová, Jitka: Česká hudební teorie 1750-1850. - Praha, Academia 1985
Motte, Diether de la: Musikalische Analyse. Bärenreiter, Kassel-Basel
Mühe, Hansgeorg: Musikanalyse. Leipzig 1978.
Nové cesty hudby [I]. Sborník studií o novodobých skladebných směrech a vědeckých
pohledech na hudbu. - Praha, SHV 1964
Nové cesty hudby [II]. Sborník studií o novodobých skladebných směrech a vědeckých
pohledech na hudbu. - Praha-Bratislava, Editio Supraphon 1970
Piňos, Alois: Tónové skupiny. - Praha, Editio Supraphon 1971
Podešva, Jaromír: Současná hudba na Západě. - Praha, Panton 1963
Poledňák, Ivan: Invence Jana Klusáka.- Hudební věda XXXII, 1995, č.3, s. 257-278
Sádecký, Zdeněk: Lyrismus v tvorbě Josefa Suka. Praha 1966
Smolka, Jaroslav: Bitonalita. Živá hudba VII, 1980
Smolka, Jaroslav: Karel Janeček, český skladatel a teoretik
Steinmetz, Karel: Prostředky časové artikulace hudby.- Hudební věda XXV, 1988,
č.2, s.150-172
Steinmetz, Karel: Janáčkův názor o sčasování (rytmu). - Hudební věda XXXIV, 1997,
č.1, s.100-115
Stumpf, Carl: Geschichte des Konsonanzbegriffes. München 1901
1918, reprint 1973
Sychra, Antonín: Estetika Dvořákovy symfonické tvorby. Praha 1959
Syrový, Václav: Hudební signál a jeho analýza. Živá hudba VIII, Praha 1983.
Syrový, Václav: Hudební signál a jeho syntéza. Živá hudba IX, Praha 1986.
Tichý, Vladimír: Modalita. Živá hudba VIII, Praha SPN1983.
Tichý, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. Praha, HAMU 1992
Tichý, Vladimír: Harmonicky myslet a slyšet. Praha, HAMU 1996.
Volek, Jaroslav: Modalita a její formy z hlediska hudební teorie. Praha, SČSKU 1980.
Zich, Otakar: České lidové tance s proměnlivým taktem. Praha 1917
Zich, Otakar: Symfonické básně Smetanovy. Praha 1924, 21949
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Seminář.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Aktivní účast v semináři se zadanými referáty, aktivní účast v diskusi, vypracování ročníkové písemné práce. Zápočet.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky St 12:00–12:45 OPLIŠTILOVÁ I. různé přednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební teorie (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)