Analýza hudebně teoretického textu 6
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108AHT6 | Z | 2 | 1/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Návaznost na předmět Analýza hudebně teoretického textu 5. Studium literatury středního rozsahu a předmětné složitosti s konkrétním zaměřením na spisy o hudbě 20. století, jmenovitě texty o tónových a kompozičně technických systémech a nových prvcích hudební řeči (mikrointervaly, zvuky nehudební povahy). Postupný přechod k rozsáhlejším spisům teoretického zaměření. Od ročníkové práce se vyžaduje výraznější podíl samostatného řešení a kritického hodnocení dotyčné problematiky. Pokračování studia prací klasiků hudební teorie.
- Forma studia:
-
Seminář s výstupy jednotlivých posluchačů a následnou diskusí.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Absolvování předmětu Analýza hudebně teoretického textu 5. Další požadavky nejsou.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou.
- Obsah kurzu:
-
Povinný předmět pro studijní obor Hudební teorie. Vyučuje se 1 hodinu týdně v letním semestru 3. ročníku bakalářského stupně. Návaznost na přednášku Hudební teorie, dějiny a systematika. Studium hudebně teoretických textů středního rozsahu a předmětné složitosti se zaměřením na hudbu 20. století, konkrétně na nové tónové a kompozičně technické systémy a na nový hudební a zvukový materiál (mikrointervaly, zvuky nehudební povahy). Paralelní studium prací klasiků hudební teorie.
Semestrální písemná práce má souhrnnou kriticko-hodnotící povahu se zesíleným podílem vlastního osobitého přístupu posluchačů k látce. Dokončování textu bakalářské diplomní práce.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Dahlaus, Carl: Untersuchungen über die Entstehung der harmonischen Tonalität. -
Kassel 1968
Dahlhaus, Carl: Ästhetische Probleme der elektronischen Musik. - in: Experimentelle
Musik, ed. F. Winckel, Berlin 1971, s. 81 nn
Dahlhaus, Carl, (ed): Einführung in die systematische Musikwissenschaft. - Cologne
1971
Dahlhaus, Carl: Musiktheorie. - in: Einführung in die systematische
Musikwissenschaft, ed. C.Dahlhaus, Cologne 1971, s. 93-132
Dahlhaus, Carl: Schoenberg and Schenker. - in: Proceedings of the Royal Musical
Association C, 1973/74, s. 209 nn.
Dempster, Douglas-Brown, Matthew: Evaluating Musical Analyses and Theories:
Five Perspectives. - In: Journal of Music Theory 34, 1990, No 2, s. 247-279
Dunsby, Jonathan: Models of Musical Analysis: Early Twentieth-Century Music.-
Oxford, Alden Press 1993
Faltin, Peter: Semiotische Dimensionen des Instrumentalen und Vokalen im Wandel
der Symphonie. Archiv für Musikwissenschaft (AfMw) 32, 1975, s. 26-38
Filip, Miroslav: K problémom hudby a slova z experimentálného hľadiska. - Hudební
věda I, 1964, č.3, s.462-475
Georgiades, Thrasybulos: Der griechische Rhythmus: Musik, Reigen, Vers und
Sprache. - Hamburg 1949 (habilitační spis)
Georgiades, Thrasybulos: Zur Musiksprache der Wiener Klassiker. - Mozart-Jahrbuch
des Zentralinstituts für Mozartforschung 1951, s. 50 nn.
Hauer, Josef Matthias: Vom Melos zur Pauke. Eine Einführung in die Zwölftonmusik. -
Wien 1925, 21967
Kofroň, Petr: Třináct analýz. - Praha, H+H 1993
Kohoutek, Ctirad: Novodobé skladebné teorie západoevropské hudby. Praha, SHV
1962.
Kohoutek, Ctirad: Novodobé skladebné směry v hudbě. - Praha, SHV 1965
Kohoutek, Ctirad: Projektová hudební kompozice. - Praha SPN 1969
Kohoutek, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele. - Praha, Panton 1976
Kohoutek, Ctirad: Hudební kompozice. Praha, Ed. Supraphon 1989.
Lissa, Zofia: Geschichtliche Vorform der Zwölftontechnik. - Acta musicologica XVII,
1935, s.15 nn
Ludvová, Jitka: Matematické metody v hudební analýze. K muzikologické aplikaci
teorie informace a teorie množin - Praha, Editio Supraphon 1975
Marsden, Alan - Pople, Anthony (Ed.): Computer Representations and Models in
Music. - London, Academic Press 1992
Martináková, Zuzana: Modalita vo vzťahu k hudbe 20. storočia. - Bratislava, VŠMU
2000
Neue Wege der musikalischen Analyse. Berlin, Merseburger Verlag 1967.
Rahn, John: Basic Atonal Theory. - New York, Schirmer 1980
Reti, Rudolf: Tonality, Atonality, Pantonality. - London 1958
Rut, Josef Dvanáctitónová tonální teorie. - Praha, Panton 1969
Rut, Josef: Relativistická teorie hudebního pohybu. - Praha 1990
Šťastný, Jaroslav: Josef Berg a jeho snění. - Brno, JAMU 2002
Webern, Anton: Der Weg zur neuen Musik. Ed. Willi Reich. Wien 1960,
angl.překl.1963
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Seminář.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Aktivní účast v semináři se zadanými referáty, aktivní účast v diskusi. Vypracování ročníkové práce. Zápočet.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební teorie (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)