Analýza hudebně teoretického textu 8
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108AHT8 | Z | 2 | 1/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Návaznost na předmět Analýza hudebně teoretického textu7. Studium literatury většího rozsahu i předmětné složitosti s konkrétním zaměřením na spisy analytické, přehledové i syntetické. Konkrétní důraz na spisy syntetické a lexikografické povahy. Specifická struktura lexikografického hesla, cvičné vypracování modelových hesel různého rozsahu. Paralelní studium náročnějších textů klasiků hudební teorie. Možnost publikování zdařilých kratších textů v odborných periodikách. Od ročníkové práce se vyžaduje výraznější podíl samostatného řešení a kritického hodnocení dotyčné problematiky.
- Forma studia:
-
Seminář s výstupy jednotlivých posluchačů a následnou diskusí.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Absolvování předmětu Analýza hudebně teoretického textu 7. Další požadavky nejsou.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou.
- Obsah kurzu:
-
Povinný předmět pro studijní obor Hudební teorie. Vyučuje se 1 hodinu týdně v letním semestru 1.ročníku navazujícího magisterského stupně studia. Návaznost na přednášku Hudební teorie, dějiny a systematika. Studium hudebně teoretických textů většího rozsahu a předmětné složitosti se zaměřením na hudbu 20. století, konkrétně na práce syntetické povahy s kolektivním autorstvím a texty teoreticko-estetické. Kritické čtení textů ideologicky podmíněných. Paralelní studium prací klasiků hudební teorie.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Caraci Vela, Maria/český překlad Jakubcová, Alena-Romagnoli, Angela-Kroupa, Jiří
K.: Kritika hudebního textu. Metody a problémy hudební filologie.-
Praha, KLP 2001
Černý, Mirolav K.: Předpoklady interpretace sémantických aspektů hudebních forem,
jmenovitě formy sonátové. - Estetika XIII, 1976, č.4, s. 254-271
Dějiny české hudební kultury, 1890-1945, díl I. 1890-1918. Academia, Praha 1972, díl
II. 1918-1945, Praha, Academia 1981
Dykast, Roman: Hudba věku melancholie.- Praha, Togga 2005
Eggebrecht, Hans Heinrich: Musikalisches Denken. - Archiv für Musikwissenschaft
XXXII, 1975, s.228 nn.
Fukač Jiří, Poledňák Ivan, Volek Jaroslav: Základy hudební sémiotiky I-III. - Brno,
Masarykova univerzita 1992.
Janáček, Leoš: Úplná nauka o harmonii. 2Brno 1920
Janeček, Karel: Smetanova komorní hudba. Kompoziční výklad. Praha, Supraphon
1978
Jiránek, Jaroslav: Smetanova operní tvorba. Sv. I, Praha, Supraphon 1984, sv. II,
Praha, Supraphon 1989 (Edice: Dílo a život BS)
Jiránek, Jaroslav: Socialistický realismus jako vůdčí ideově estetický princip naší
současné hudební tvorby. Praha, Divadelní ústav 1980
Jůzl, Miloš: K otázce lidovosti a srozumitelnosti hudby. Hudební věda 1976, s. 75 nn.
Jůzl, Miloš: Předpoklady socialistického realismu v hudbě. Hudební rozhledy 1978, s.
502 nn
Lissa, Zofia: Hegel und das Problem der Formintegration in der Musik. - in:
Festschrift für Walter Wiora, Kassel 1967, s.112 nn.
Lissa, Zofia: Zur Theorie der musikalischen Rezeption. - Archiv für
Musikwissenschaft XXXI, 1974, s. 157 nn.
Motte-Haber Helga de la: Handbuch der Musikpsychologie. - 2Laaber, Laaber Verlag
1995
Müller-Blattau, Joseph: Das Verhältnis von Wort und Ton in der Geschichte der
Musik: Grundzüge und Probleme. - Stuttgart 1952
Poledňák, Ivan-Volek,Jaroslav- Fukač, Jiří-Jiránek, Jaroslav a kol.: Základy hudební
sémiotiky I-III. - Brno, Masarykova univerzita 1992
Suppan, Wolfgang: Musica Humana. Eine Anthropologische und kulturethnologische
Dimension der Musikwissenschaft. - Wien, Hermann Böhlaus Nachf. 1986
(a další nakladatelé)
Ujfalussy, József: Hudební obraz skutečnosti. Nástin logiky hudebního významu. -
Praha, Supraphon 1967
Vojtěch, Ivan: Komentáře. - Praha, Panton 1988
Vojtěch, Ivan: Rozpravy /sborník studií a statí/. - Praha, Dauphin 1998
Vysloužil, Jiří: Muzikologické rozpravy. /sborník studií statí/. - Praha, Panton 1986
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Seminář.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Aktivní účast v semináři se zadanými referáty, aktivní účast v diskusi. Vypracování ročníkové písemné práce. Zápočet.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební teorie (Mg) (povinný předmět hlavního oboru)