Didaktika/Vyučovatelská praxe hudební teorie 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108DPHT2 | ZK | 1 | 1/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Miloš HONS
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Miloš HONS
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Samostatný a tvůrčí přístup k metodice výuky hlavních hudebně teoretických disciplin.
1. problematika výuky harmonie
2. problematika výuky hudebních forem
3. problematika výuky kontrapunktu a rozboru skladeb
- Forma studia:
-
řízený dialog a vlastní pedagogický výstup
- Předpoklady a další požadavky:
-
1. Znalost nauky o harmonii na úrovni konzervatoře
2 Znalost nauky o hudebních formách na úrovni konzervatoře
3. Znalost nauky o kontrapunktu a rozboru skladeb na úrovni konzervatoře
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu"
- Obsah kurzu:
-
Didaktika se váže na všechny výukové postupy včetně specifikace metodických výstupů a kvality výstupů interpretačních oborů. Seznámení s hlavními didaktickými zásadami a specifikou výuky teoretických předmětů na hudebních středních školách. Metodika hlavních disciplin, náslechy a samostatné pedagogické výstupy.
1. Metodologická problematika výuky harmonie 20.století.
2. Metodologická problematika výuky kontrapunktu 20.století.
3. Metodologická problematika netradičních hudebních forem
4. Metodologická problematika vztahu hudebních forem a žánrů
5. Náslechy a samostatné pedagogické výstupy
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Literatura:
Hradecký, Emil: Úvod do studia tonální harmonie. Vyd. I., SHV, Praha 196O, vyd. II., Supraphon, Praha 1972
Hůla, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu I. Vokální polyfonie. SNKLHU, Praha 1958, II. Instrumentální polyfonie. SHV Praha 1965
Janeček, Karel: Hudební formy. SNKLHU, Praha 1955.
Janeček, Karel: Harmonie rozborem. SHV Praha l963.
Janeček, Karel: Základy moderní harmonie. Nakladatelství ČSAV, Praha 1965.
Janeček, Karel: Tektonika. Supraphon, Praha 1968.
Kohoutek, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele. Panton, Praha 1966
Risinger, Karel: Metodika výuky evropského kontrapunktu XX. století. Živá hudba 1976.
Šín, Otakar: Úplná nauka o harmonii na základě melodie a rytmu, vyd. II. HMUB, Praha 1933
Tichý, Vladimír: Harmonicky myslet a slyšet. HAMU, Praha 1996.
Zenkl, Luděk: ABC hudebních forem.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
seminář, náslechy a vlastní pedagogický výstup
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích a vypracování
metodických příprav na výuku harmonie, hudebních forem, rozboru skladeb a kontrapunktu
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební teorie (Mg) (volitelný předmět)