Dějiny umění 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108DU3 | Z | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Roman DYKAST
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Roman DYKAST
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Hlavním cílem předmětu je systematické seznamování posluchačů HAMU s průniky mezi kulturou a uměním.
- Forma studia:
-
Přednášky doplněné projekcí uměleckých děl a dokumentů o umění a kultuře.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Student musí mít zápočet z předmětu Dějiny umění 1 a zkoušku z předmětu Dějiny umění 2.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah kurzu:
-
Hlavním cílem předmětu je systematické seznamování posluchačů HAMU s průniky mezi kulturou a uměním. Předmět je koncipován jako čtyřsemestrální kurs rozdělený do následujících hlavních bloků:
1. Starověké civilizace.
2. Umění a kultura v evropské tradici od antiky po 19. století.
3. Kultury a umění ve 20. století a aktuální přítomnosti.
4. Mimoevropské kultury.
Jednotlivá témata přednášejí odborníci a specialisté z různých kateder a ústavů Univerzity Karlovy a Akademie věd ČR. Příležitostně přednášejí také vysokoškolští pedagogové z mimopražských vysokých škol a ze Slovenska.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Doporučená studijní literatura je posluchačům zadávána jednotlivými přednášejícími v průběhu přednáškového cyklu. Základní literatura ke všem tematickým okruhům je umístěna v příručce Knihovny HAMU a je určena pouze k prezenčnímu studiu.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednášky.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Pro dosažení zápočtu musí posluchač splnit požadovaný počet bodů v rámci písemného zápočtového testu.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
ZS 2014/2015
Anotace předmětu pro ZS 2014 a způsob zakončení předmětu zápočtem
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D.
Témata přednášek:
9.10. Subjektivní deformace světa v hudebním a výtvarném expresionismu na
přelomu 19. a 20. století
16.10. Muzikální fáze malířství. Kandinskij - Schönberg, Kupka - Janáček, Stravinskij
23.10. John Cage a neodada. Cage - Rauschenberg - Arman
30.10. Minimální konfrontace. LeWitt - Morris - Reinhardt - Reich - Riley - Glass
Sylabus přednášek:
I.
9.10. Subjektivní deformace světa v hudebním a výtvarném expresionismu na přelomu 19. a 20. století
BLOK I Deformace a spontánnost jako dvě podoby subjektivního prožitku světa
BLOK II Dekadence a expresionismus jako polarita subjektivní deformace světa na přelomu 19. a 20. století
Edvard Munch a pocit tísně (Vídeň 2009 - 2010)
Utrpení světa a vykoupení - názorová základna dekadence a symbolismu
Deformace a spontánnost jako dvě varianty vyjádření emocí
Deformace jako klíčový znak figurativního a tonálního expresionismu
Uvolňování výrazových prostředků jako cesta k abstrakci a atonalitě
II.
16.10. Muzikální fáze malířství. Kandinskij - Schönberg, Kupka - Janáček, Stravinskij
Spory a nejistoty kolem Kupkova vztahu k hudbě
Problémy a nejistoty v interpretaci Kupkovy koncepce abstrakce
Názorová polarita na vztah Kupkových obrazů a hudby
Muzikální fáze malířství jako dobový kontext
Gauguin jako prorok a průkopník muzikální fáze malířství
Gauguinovi dědicové
Dovršení procesu v abstraktním expresionismu V. Kandinského
Druhý proud muzikální fáze malířství
Proměna výtvarného myšlení pod vlivem hudebního myšlení
Odlišnost hudebního principu Kandinského a Kupkovy abstrakce
Organický princip řádu a jeho korekce u Kandinského
Variace jako hudební princip Kupkovy abstrakce
III.
23.10. John Cage a neodada. Cage - Rauschenberg - Arman
Ready-mades v tvorbě R.Rauschenberga aj.Cagea
Rauschenbergova spolupráce s Cageem
Kombinované obrazy a „kombinovaná hudba“
Neodada nebo pop-art? (Rauschenberg)
Neodada nebo music for tape? (Cage)
Cage a Rauschenberg jako průkopníci umění akce (počátky happeningu)
IV.
30.10. Minimální konfrontace. LeWitt - Morris - Reinhardt - Reich - Riley - Glass
Role minimalismu v emancipaci amerického umění po 2.světové válce
Srovnání evropského op-artu a neokonstruktivismu s americkým minimal artem
Srovnání Vasarely a Reinhardt
Srovnání evropských a amerických minimalistických tendencí v hudbě
Srovnání Górecki a Reich
Vztah identity a kontrastu jako klíčový rozdíl mezi evropským a americkým racionálním proudem po 2.světové válce
Osobnosti amerického minimal artu a minimal music
Ad Reinhardt a LaMonte Young
Carl André a LaMonte Young
Sol LeWitt a Steve Reich
Robert Morris a Terry Riley
Robert Morris a Philip Glass
Hlavní tematický blok přednášek Doc. Jaroslava Bláhy bude v dalších termínech doplněn o přednášky dalších odborníků z Univerzity Karlovy a Akademie věd ČR.
Povinná literatura:
Bláha, Jaroslav: Výtvarné umění a hudba: Tvar, prostor a čas I/2. Praha: Togga, 2013, ISBN 978-80-7476-019-8
Hodnocení zimního semestru:
Přednášky zimního semestru posluchači ukončují zápočtem, který proběhne formou písemného zápočtového testu z otázek, které budou pokládány z látky, která bude odpřednášena na přednáškách a z povinné literatury.
Termíny konání písemného zápočtového testu:
čtvrtek 11. 12. 2014 od 10:30 v uč. č. 2017
čtvrtek 18. 12. 2014 od 10:30 v uč. č. 2017
čtvrtek 15. 1. 2015 od 9:00 v uč. č. 2017
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 10:20–11:50 DYKAST R. Učebna KTDH 2017
Lichenštejnský palácpřednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Flétna (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Housle (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klarinet (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hoboj (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Fagot (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Lesní roh (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Trubka (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pozoun (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Tuba (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klavír (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Varhany (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Cembalo (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Viola (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Violoncello (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kontrabas (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Harfa (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kytara (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Zpěv (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Operní režie (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hudební teorie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Skladba (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Dirigování (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Bicí nástroje-jazz (Bc) (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Obor Saxofon-jazz (Bc) (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Obor Klavír-jazz (Bc) (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Obor Kontrabas-jazz (Bc) (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Obor Hudební produkce (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Kytara-jazz (Bc) (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)