Hudební estetika 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108HE2 | ZK | 2 | 1/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jan VIČAR, Roman DYKAST
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jan VIČAR, Roman DYKAST
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Uvedení do problematiky vývoje hudebněestetických názorů od antiky do současnosti.
- Forma studia:
-
Přednáška doplněná o praktické příklady probíraných tematických okruhů.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Student musí mít absolvovaný předmět Hudební estetika 1.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah kurzu:
-
Ve druhém semestru tvoří obsah přednášek dějiny evropské hudební estetiky.
Hudba jako výrazně komplexní a současně různorodý fenomén upoutávala pozornost jak fyzikálně-matematickými elementy zvuku, tak řečovými, technickými, sociálními, uměleckými a dalšími funkcemi. Hudební estetika je tak v různých obdobích získávána ze spisů matematiků, hudebních teoretiků, literátů, filozofů. V historické části se proto přednášky zaměřují na tyto různé aspekty hudby a snaží se na základě pramenů doložit, jaká témata tvořila dobové hudební estetiky a jaký konkrétní vliv měly na produkci hudebních výrazových prostředků. Pro představení témat současné hudební estetiky je zvolena metoda konfrontace koncepcí hudebních estetiků (H. H. Eggebrecht, C. Dahlhaus, R. Scruton) a hudebních poetik (F. Busoni, I. Stravinskij, A. Schönberg, L. Bernstein, J. Cage ad.). Oddělené přednášky jsou věnovány vývoji české hudební estetiky (O. Hostinský, O. Zich, J. Zich, A. Sychra, J. Volek, M. Jůzl).
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Adorno, Theodor Wiesengrund: Philosophie der Neuen Musik. Tübingen 1949, Frankfurt am Main 1969.
Bartel, Dietrich: Handbuch der musikalischen Figurenlehre. Laaber-Verlag, Freiburg 19873.
Bimberg, Siegfried: Handbuch der Musikästhetik. VEB Deutsche Verlag für Musik, Leipzig 1979.
Branberger, Jan: René Descartes, filosof hudby. Nákladem vlastním, Praha 1933.
Busoni, F.: Entwurf einer neuen Ästhetik der Tonkunst. Triest 1907.
Černý, Miroslav K.: Hudba antických kultur. Univerzita Palackého, Olomouc 1995.
Dahlhaus, Carl: Musikästhetik. Köln 1967.
Dykast, Roman: Hudba věku melancholie. Togga, Praha 2005.
Eggebrecht, Hans Heinrich: Musikalisches Denken. Aufsätze zur Theorie und Ästhetik der Musik. Wilhelmshaven 1977.
Eggebrecht, Hans Heinrich: Musik verstehen. München-Zürich 1995.
Eggebrecht, Hans Heinrich: Heinrich Schütz: musicus poeticus. Heinrichshofen?s Verlag, Wilhelmshaven 19842.
Eggebrecht, Hans Heinrich /ed./: Handwörterbuch der musikalischen Terminologie. I., II., III., IV, Stuttgart 1994.
Eggebrecht, Hans Heinrich: Hudba a krásno. Nakl. Lidové noviny, Praha 2001.
Einstein, Alfred: Od renesance k hudbě dneška. Editio Supraphon, Praha 1968.
Fubini, Enrico: Geschichte der Musikästhetik. Verlag J. B. Metzler, Stuttgart-Weimar 1997.
Fukač, Jiří: Hudební estetika jako konkretizace obecné estetiky a muzikologická disciplína. Masarykova univerzita, Brno 1998.
Fukač, Jiří: Mýtus a skutečnost hudby. Panton, Praha 1989.
Fukač, Jiří - Poledňák, Ivan: Hudba a její pojmoslovný systém. Academia, Praha 1981.
Fukač, Jiří - Jiránek, Jaroslav - Poledňák, Ivan - Volek, Jaroslav a kolektiv: Základy hudební sémiotiky I, II, III. Filozofická fakulta Masarykovy Univerzity, Brno 1992.
Godár, Vladimír: Kacírske quodlibety. Music Forum, Bratislava 1998.
Goldschmidt, Harry: Die Musik-Ästhetik des 18. Jahrhunderts. Zürich 1915.
Haar, James: The Science and Art of renaissance Music. Princeton University Press, New Jersey 1998.
Hanslick, Eduard: O hudebním krásnu. Editio Supraphon, Praha 1973.
Hostinský, Otakar: O hudbě. Editio Supraphon, Praha 1961.
Hutter, Josef: Hudební myšlení. Václav Tomsa, Praha 1943.
Chailley, Jacques: 40 000 let hudby. Státní hudební vydavatelství, Praha 1965.
Jiránek, Jaroslav: Hudební sémantika a sémiotika. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc 1996.
Lippman, Edward: A history of Western Musical Aesthetics. University of Nebraska Press, Lincoln and London 1992.
Lissa, Zofia: Nové studie z hudební estetiky. Editio Supraphon, Praha 1982.
Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby. Nakl. Lidové noviny, Praha 2000.
Palisca, V. Claude: Humanism in Italian Renaissance musical thought. New Haven, Yale University 1985.
Polák, Pavol: Hudobno-estetické náhľady v 18. storočí. Od baroka ku klasicizmu. Veda, Bratislava 1974.
Poledňák, Ivan: Hudba jako problém estetiky. Karolinum, Praha 2006.
Racek, Jan: Hudební estetika v Descartově Compendiu musicae. Hudební matice Umělecké Besedy, Brno 1943.
Scruton, Roger: The Aesthetics of Music. Clarendon Press, Oxford 1997.
Sychra, Antonín: Hudba očima vědy. Čs. spisovatel, Praha 1965.
Sychra, Antonín: Impresionismus a exprese v hudbě. Editio Supraphon, Praha 1990.
Vičar, Jan-Dykast, Roman: Hudební estetika. HAMU, Praha 1998, 2002.
Vít, Petr: Estetické myšlení o hudbě. České země 1760-1860. Academia, Praha 1987.
Volek, Jaroslav: Hudební struktura jako znak a hudba jako znakový systém. In: Opus musicum 1985, č. 5, 6 a 10.
Walker, Daniel Pickering: Der musikalische Humanismus im 16. und 17. Jahrhundert. Kassel 1949.
Yates, A. Frances: The French Academies of the Sixteenth Century. London 1947; francouzský překlad: Les académies en France au XVIe siècle. Presses Universitaires de France, Paris 1996.
Zich, Otakar: Estetické vnímání hudby. Estetika hudby. Editio Supraphon, Praha 1981.
Zich, Jaroslav: Kapitoly a studie z hudební estetiky. Editio Supraphon, Praha1987.
Zoltai, Denes: Dejiny hudobnej estetiky. Étos a afekt. Opus, Bratislava 1983.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednáška.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Zkouška: hodnocení studenta na základě bodového ohodnocení výsledků zkušebního písemného testu.
- Webová stránka předmětu:
- http://www.hamu.cz/katedry/katedra-teorie-a-dejin-hudby/studijni-texty
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 09:30–10:15 DYKAST R. Učebna KTDH 2017
Lichenštejnský palácPro zpěváky, instrumentalisty, přednášková par. 1 Čt 13:40–14:25 VIČAR J. Učebna KTDH 2057
Lichenštejnský palácPro sklad., dir. OR, HT, HR, HP, klavír, varhany přednášková par. 2 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Flétna (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Klarinet (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Cembalo (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Klavír (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Varhany (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Hoboj (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Fagot (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Lesní roh (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Trubka (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Pozoun (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Tuba (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Harfa (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Kontrabas (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Kytara (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Housle (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Violoncello (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Viola (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Bicí nástroje (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Zpěv (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Operní režie (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Dirigování (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Skladba (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Hudební režie (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Hudební teorie (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Zvuková tvorba (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Komorní hra (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Pantomima (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hudební produkce (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Kytara-jazz (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Bicí nástroje-jazz (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Kontrabas-jazz (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Klavír-jazz (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Saxofon-jazz (Mg) (povinný předmět další)