Historicky poučená interpretace 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108HPI2 | ZK | 1 | 1+1/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Seznámit studenty se zrodem baroka v souladu s ostatbími uměními a specifikou hudby.
2. Nastínit problematiku jednotlivých složek interpretace pro provozování skladeb barokní epochy.
3. Poznání možností dobového zápisu ve vztahu k současným interpretačním draktikám.
- Forma studia:
-
Lektorská činnost, analýzy notových ukázek a ukázek zaznamenanách na mádiích, srovnávání.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Aktivní vztah k probírané látce, vůle řešit drobné seminární úkoly (obvykle pramenné texty vztahující se k probíranému tématu).
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Zvýšená pozornost k interpretačním počinům, týkajících se probírané látky (poslechy, komparace, vlastní repertoár, aktivní či pasivní návštěva hodnotných interpretací nebo kurzů dle aktuální nabídky apod.).
- Obsah kurzu:
-
1. Vhled do epochy, zrod baroka, vymezení či kontinuita vůči renesanci, komparace s výtvarným uměním, architekturou, filozofií atp.
2. Barokní hudba a principy její kompozice, základní styly, vztah k rétorice, afektovost, temperamenty atd.
3. Otázka tempa - měření času, takt, slovní výrazy, volné formy, barokní tempo rubato.
4. Rytmus, přízvuk, nerovné hraní, práce s tečkovaných rytmem a další konsekvence.
5. Barokní suita - charakteristiky a vývoj podstatných tanců.
6. Italské diminuce pozdní renesance a raného baroka a jejich význam. Raná sonáta a stylus fantasticus.
7. Ornamentika.
8. Artikulace a nástrojové techniky.
9. Dynamika.
10.Ladící systémy, tóninové charakteristiky.
11.Analýza vybraných skladeb (výběr - např. H. Schütz, C. Monteverdi, A. Corelli, J. B. Lully, J. S. Bach, J. Ph. Rameau, J. D. Zelenka).
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Studijní texty pedagoga, vážící se k některým tématům přednášek.
Literatura:
Česká a slovenská
Slovník české hudební kultury, Editio Supraphon Praha 1997 (hesla jako např. agogika, barok, hudebně rétorické figury, monodie, opera, ornamentika, sonáta, suita, tempo)
ALAIN, Marie-Claire, Poznámky o „francouzském způsobu“ interpretace hudby 16. - 18. století, LK MKS Ostrava 1988
BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002
BUKOFZER, Manfred F., Hudba v období baroka, Opus Bratislava 1986
BURNEY, Charles, Hudební cestopis 18. věku, SHV Praha 1966
DOLMETSCH, Arnold, Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU Praha 1958
JANOVKA, Tomáš Balthazar, Klíč k pokladu velikého umění hudebního, KLP Praha 2006
KAZÁROVÁ, Helena, Barokní taneční formy, AMU 2005
MOZART, Leopold, Leopolda Mozarta, velkoknížecího salcburského vicekapelníka důkladná škola na housle, Praha 2000
POLÁK, Pavol, Hudobnoestetické náhl´ady v 18. storočí, Veda, Bratislava 1974
QUANTZ, Johann Joachim, Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu, Supraphon, Praha 1990
RUMLOVÁ, Gabriela, Historické tance XV. - XVII. století, skriptum AMU, SPN 1981
RŮŽIČKOVÁ, Zuzana, Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům, skriptum AMU, SPN
Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3_4
Cizojazyčná
Hudební encyklopedie MGG a Grove Dictionary - příslušná hesla vypracovaná nejlepšími světovými odborníky v oblasti hudební teorie a historie
Zahraniční časopisy - Early Music, Concerto aj. (prezenčně v Universitní knihovně v Klementinu)
BACH, Carl Philipp Emanuel, Versuch über die wahre Art das Clavier zu Spielen, Berlin I 1753/1787, II 1762/1797.
- Transl. and ed. by William J. Mitschell as Essay on the True Art of Playing Keyboard Instruments, New York 1949
The Companion to Baroque Music, Ed. J. A. Sadie, Oxford University Press 1998
DAMMANN, Rolf, Der Musikbegriff im deutschen Barock, Laaber-Verlag 1984
DONINGTON, Robert, Interpretation of Early Music, Faber - Faber, London 1963, New Version London 1989
-Style and Performance. A Handbook, Faber Music 1982
FERGUSON, Howard, Keyboard Interpretation from the 14th to the 19th Century, Oxford University Press, London 1975, 1987
FROTSCHER, Gothold, Aufführongspraxis alter Musik Heinrichshofen, Wilhelmshaven 1971 (a další)
HARNONCOURT, Nikolaus, - Musik als Klangrede. Wege zu einem neuen Musikverständnis, DTV Bärenreiter 1987
- Der musikalische Dialog. Gedanken zi Monterverdi, Bach und Mozart, DTV Bärenreiter 1987
MATTHESON, Johann, - Der vollkomenne Capelmeister, 1739
- Grosse-Generalbass-Schule oder: Der exemplarischen Organisten-Probe II/1731, Georg Olms Verlag, Hildesheim 1994
MIEHLING, Klaus, Das Tempo in der Musik von Barock und Vorklassik, Florian Noetzel Verlag, Wilhelmshaven 1993
NEUMANN, Friderik, Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music, Princeton 1978
REIDEMEISTER, Peter, Historische Aufführungspraxis. Eine Einführung, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 1988
VEILHAN, Jean-Claude, Die Musik des Barock und ihre Regeln für alle Instrumente nach Bach, Brossard, Couperin, Hotteterre, Monteclair, Quantz, Rameau, d´Alembert, Rousseau u.a., Alphonse Leduc, Paris 1982
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednáška a odborné cvičení.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
1. Během semestru se vyžaduje jedna individuální drobná seminární práce.
2. Absolvování závěrečného testu, který obsahuje jak teoretické znalosti, tak řešení notových příkladů.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 08:40–10:10 BAŽANTOVÁ I. Učebna KTDH 2057
Lichenštejnský palácpřednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Flétna (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Housle (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klarinet (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hoboj (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Fagot (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Lesní roh (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Trubka (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pozoun (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Tuba (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klavír (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Varhany (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Cembalo (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Viola (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Violoncello (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kontrabas (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Harfa (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kytara (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Zpěv (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Operní režie (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hudební teorie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Skladba (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Dirigování (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Dirigování (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Bicí nástroje-jazz (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Saxofon-jazz (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klavír-jazz (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kontrabas-jazz (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hudební produkce (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Kytara-jazz (Bc) (povinně volitelný předmět)