Hudební režie 8
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108HR8 | ZK | 8 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Sylva STEJSKALOVÁ, Jaroslav RYBÁŘ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Sylva STEJSKALOVÁ, Jaroslav RYBÁŘ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Vytvořit ucelenou představu o úkolech hudebního režiséra při nahrávacím procesu, střihu a
konečném zpracování hudební nahrávky.
2. Rozvoj schopnosti analyzovat výkon interpreta.
3. Rozvoj schopnosti analyzovat zvukovou kvalitu hudební nahrávky.
4. Prohlubovat znalost hudební literatury se zvláštním zřetelem k historickým stylům a
skladebným technikám soudobé hudby.
5. Průběžně seznamovat studenty s vývojem a základními technickými principy záznamu
zvuku.
- Forma studia:
-
Výklad týkající se problematiky práce hudebního režiséra ve studiu, nejrůznější aspekty této činnosti (npř. žánr nahrávané hudby, historická hudba, současná hudba atd., dále psychologické aspekty práce hud. režiséra apod.).
Poslech nahrávek, analýzy hudební interpretace i zvukového řešení nahrávek. Srovnávání různých interpretačních výkonů a diskuse o nich.
Analýza výkonů samotných studentů v předmětu Praxe ve studiu.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Sluchové předpoklady, hluboké znalosti hudební teorie (harmonie, kontrapunkt, hudební formy, nauka o nástrojích), schopnost analyzovat hudební dílo.
Předpokládá se znalost obsahu výuky daného předmětu v předchozích ročnících studia.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Hojná návštěva koncertních produkcí resp. operních představení doprovázená kritickým a analytickým vnímáním. Poslech co největšího počtu nahrávek se snahou utvářet si vlastní analytický a kritický přístup. Návštěva profesionálních nahrávacích studií.
- Obsah kurzu:
-
Přednášková část
1) Konkrétní úkoly hudebního režiséra během vzniku nahrávky.
2) Diferenciace pracovních postupů v závislosti na druhu nahrávané hudby.
3) Sestřih hudebního snímku - postup práce.
4) Vývoj techniky střihu.
5) Estetické aspekty střihové montáže hudební nahrávky.
Seminární část
1. Interpretační analýza významných nahrávek, rozbor jejich zvukového pojetí (charakter
akustiky prostoru, míra dozvuku, způsob snímání, prezence čí absence apod.). Diskuse.
2. Srovnání různých nahrávek téže hudby, analýza interpretace a zvukového pojetí nahrávky.
Diskuse.
3. Analýza a diskuse nad výkony studentů při nahrávání v předmětu Praxe ve studiu.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Hudební nahrávky (na moderních nosičích CD, DVD, i na nosičích starších (LP, mg. kazety).
1. Klíčové nahrávky české komorní, symfonické a operní hudby (např. Smetana: Má vlast ?
Talich, Ančerl, Neumann, Smetáček, Bělohlávek, Kubelík atd.)
2. Významné nahrávky světové hudby (např. historicky poučené snímky J.E. Gardinera ?
Mozart: Koncerty pro klavír, Beethoven: Symfonie atd.).
Příslušné notové materiály
Texty:
Jaroslav Rybář: Hudební režie
Učební text zpracovávající problematiku nahrávání vážné hudby a hudební režie. (Tento text zatím nemá podobu oficiálních skript předmětu Hudební režie).
Vydané publikace:
Václav Syrový: Akustika
Václav Vlachý: Praxe zvukové techniky
Ladislav Šíp: Nahrávání a reprodukovaná hudba
Ladislav Šíp: Pěvci před mikrofonem
Václav Zamazal: Hudební nástroje před mikrofonem
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednáška, seminář.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou udělovány na základě těchto kritérií:
1. Celková aktivita při seminárních diskusích.
2. Písemně vypracovaná semestrální seminární práce (analýza interpretačního výkonu a
zvukového pojetí nahrávky) a její prezentace na semináři.
3. Písemně vypracovaná recenze nejméně dvou navštívených koncertů nebo operních
představení.
4. Absolvování ústní ročníkové zkoušky z přednášeného předmětu.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební režie (Mg) (povinný předmět hlavního oboru)