English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Hudební režie 9

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
108HR9 Z 11 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Jaroslav RYBÁŘ, Sylva STEJSKALOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jaroslav RYBÁŘ, Sylva STEJSKALOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

1. Vytvořit ucelenou představu o úkolech hudebního režiséra při nahrávacím procesu, střihu a

konečném zpracování hudební nahrávky.

2. Rozvoj schopnosti analyzovat výkon interpreta.

3. Rozvoj schopnosti analyzovat zvukovou kvalitu hudební nahrávky.

4. Prohlubovat znalost hudební literatury se zvláštním zřetelem k historickým stylům a

skladebným technikám soudobé hudby.

5. Průběžně seznamovat studenty s vývojem a základními technickými principy záznamu

zvuku.

Forma studia:

Výklad týkající se problematiky práce hudebního režiséra ve studiu, nejrůznější aspekty této činnosti (npř. žánr nahrávané hudby, historická hudba, současná hudba atd., dále psychologické aspekty práce hud. režiséra apod.).

Poslech nahrávek, analýzy hudební interpretace i zvukového řešení nahrávek. Srovnávání různých interpretačních výkonů a diskuse o nich.

Analýza výkonů samotných studentů v předmětu Praxe ve studiu.

Předpoklady a další požadavky:

Sluchové předpoklady, hluboké znalosti hudební teorie (harmonie, kontrapunkt, hudební formy, nauka o nástrojích), schopnost analyzovat hudební dílo.

Předpokládá se znalost obsahu výuky daného předmětu v předchozích ročnících studia.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Hojná návštěva koncertních produkcí resp. operních představení doprovázená kritickým a analytickým vnímáním. Poslech co největšího počtu nahrávek se snahou utvářet si vlastní analytický a kritický přístup. Návštěva profesionálních nahrávacích studií.

Obsah kurzu:

Přednášková část (rekapitulace všech otázek týkajících se předmětu)

1) Stručná historie technického vývoje zvukového záznamu.

2) Realizace zvukového záznamu z hlediska historického vývoje.

3) Historický vývoj zvukového záznamu jako estetického fenoménu.

4) Různé typy zvukového záznamu hudby z hlediska způsobu realizace a užití.

5) Estetika moderní hudební nahrávky.

6) Akustický prostor a jeho význam při realizaci hudební nahrávky.

7) Historický vývoj profese hudebního režiséra.

8) Úloha a postavení hudebního režiséra v současném profesionálním nahrávacím týmu.

9) Psychologické aspekty práce hudebního režiséra.

10) Technické aspekty nahrávání.

11) Mikrofon - jeho možnosti a limity.

12) Monofonie, stereofonie a vícekanálová technika.

13) Příprava nahrávání.

14) Konkrétní úkoly hudebního režiséra během vzniku nahrávky.

15) Diferenciace pracovních postupů v závislosti na druhu nahrávané hudby.

16) Sestřih hudebního snímku - postup práce.

17) Vývoj techniky střihu.

18) Estetické aspekty střihové montáže hudební nahrávky.

19) Konečné zpracování snímku - mastering.

20) Dodatečná úprava původního akustického prostoru nahrávky - umělý dozvuk.

21) Řazení skladeb resp. jejich částí na konečné verzi snímku.

22) Specifické problémy natáčení a zpracování živé, neboli live nahrávky.

23) Úprava a zpracování historických snímků pomocí moderních technologií.

24) Dokumentace hudební nahrávky.

25) Otázky dramaturgie hudebních nahrávek na moderních nosičích.

Seminární část

1. Interpretační analýza významných nahrávek, rozbor jejich zvukového pojetí (charakter

akustiky prostoru, míra dozvuku, způsob snímání, prezence čí absence apod.). Diskuse.

2. Diskuse nad tématem diplomové práce.

3. Analýza a diskuse nad výkony studentů při nahrávání v předmětu Praxe ve studiu.

4. Příprava diplomové práce

Doporučená nebo povinná literatura:

Hudební nahrávky (na moderních nosičích CD, DVD, i na nosičích starších (LP, mg. kazety).

1. Klíčové nahrávky české komorní, symfonické a operní hudby (např. Smetana: Má vlast ?

Talich, Ančerl, Neumann, Smetáček, Bělohlávek, Kubelík atd.)

2. Významné nahrávky světové hudby (např. historicky poučené snímky J.E. Gardinera ?

Mozart: Koncerty pro klavír, Beethoven: Symfonie atd.).

Příslušné notové materiály

Texty:

Jaroslav Rybář: Hudební režie

Učební text zpracovávající problematiku nahrávání vážné hudby a hudební režie. (Tento text zatím nemá podobu oficiálních skript předmětu Hudební režie).

Vydané publikace:

Václav Syrový: Akustika

Václav Vlachý: Praxe zvukové techniky

Ladislav Šíp: Nahrávání a reprodukovaná hudba

Ladislav Šíp: Pěvci před mikrofonem

Václav Zamazal: Hudební nástroje před mikrofonem

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Přednáška, seminář.

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou udělovány na základě těchto kritérií:

1. Celková aktivita při seminárních diskusích.

2. Písemně vypracovaná semestrální seminární práce (analýza interpretačního výkonu a

zvukového pojetí nahrávky) a její prezentace na semináři.

3. Písemně vypracovaná recenze nejméně dvou navštívených koncertů nebo operních

představení.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 2057
Učebna KTDH 2057

(Lichenštejnský palác)
RYBÁŘ J.
15:20–16:50
(paralelka 1)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 15:20–16:50 RYBÁŘ J. Učebna KTDH 2057
Lichenštejnský palác
paralelka 1
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015