Hudební režie 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108HRE4 | ZK | 5 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Dále rozvíjet schopnost rozpoznávat a posuzovat umělecké kvality hudební interpretace.
2. Dále rozvíjet schopnost rozpoznávat zvukovou i uměleckou kvalitu hudební nahrávky.
3. Prohlubovat znalost hudební literatury v souvislosti s charakteristickými znaky historických
stylů a individuálního stylu jednotlivých autorů.
4. Průběžně seznamovat studenty s vývojem a základními technickými principy záznamu
zvuku.
5. Postupně seznamovat studenty s celým procesem nahrávání hudebního snímku, jeho
zpracováním i finální úpravou z hlediska úlohy hudebního režiséra.
- Forma studia:
-
Výklad týkající se problematiky záznamu zvuku a práce hudebního režiséra.
Poslech nahrávek, analýzy hudební interpretace i zvukového řešení nahrávek. Srovnávání různých interpretačních výkonů a diskuse o nich.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Sluchové předpoklady, hluboké znalosti hudební teorie (harmonie, kontrapunkt, hudební formy, nauka o nástrojích), schopnost analyzovat hudební dílo. Předpokládá se znalost obsahu výuky daného předmětu v předchozím ročníku studia.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Hojná návštěva koncertních produkcí resp. operních představení doprovázená kritickým a analytickým vnímáním.
Poslech co největšího počtu nahrávek se snahou utvářet si vlastní analytický a kritický přístup.
- Obsah kurzu:
-
Přednášková část
1/ Příprava nahrávání.
2/ Dokumentace hudební nahrávky.
3/ Konkrétní úkoly hudebního režiséra během vzniku nahrávky.
Seminární část
1. Interpretační analýza významných nahrávek, rozbor jejich zvukového pojetí (charakter
akustiky prostoru, míra dozvuku, způsob snímání, prezence čí absence apod.). Diskuse.
2. Srovnání různých nahrávek téže hudby, analýza interpretace a zvukového pojetí nahrávky.
Diskuse.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Hudební nahrávky (na moderních nosičích CD, DVD, i na nosičích starších (LP, mg. kazety).
1. Klíčové nahrávky české komorní, symfonické a operní hudby (např. Smetana: Má vlast ?
Talich, Ančerl, Neumann, Smetáček, Bělohlávek, Kubelík atd.)
2. Významné nahrávky světové hudby (např. historicky poučené snímky J.E. Gardinera ?
Mozart: Koncerty pro klavír, Beethoven: Symfonie atd.).
Příslušné notové materiály
Texty:
Jaroslav Rybář: Hudební režie
Učební text zpracovávající problematiku nahrávání vážné hudby a hudební režie. (Tento text zatím nemá podobu oficiálních skript předmětu Hudební režie).
Vydané publikace:
Václav Vlachý: Praxe zvukové techniky
Václav Zamazal: Hudební nástroje před mikrofonem
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednáška, seminář.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou udělovány na základě těchto kritérií:
1. Celková aktivita při seminárních diskusích.
2. Písemně vypracovaná semestrální seminární práce (komparace nahrávek z hlediska
interpretace a zvukového pojetí - srovnávají se nejméně tři různé nahrávky) a její
prezentace na semináři.
3. Písemně vypracovaná recenze nejméně dvou navštívených koncertů nebo operních
představení.
4. Absolvování ústní ročníkové zkoušky z přednášeného předmětu.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební režie (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)