Semiotika hudby 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108SH2 | ZK | 2 | 1/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Roman DYKAST
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Roman DYKAST
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Uvedení do problematiky vývoje názorů na význam a smysl hudby od renesance do současnosti.
- Forma studia:
-
Přednáška doplněná o praktické příklady probíraných tematických okruhů.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Student musí absolvovat zápočtem předmět Semiotika hudby 1.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah kurzu:
-
Umění jako znakový systém. Zkoumání mechanismů, jimiž člověk dává smysl světu, který ho obklopuje a současně o tomto smyslu komunikuje nejen jazykem, ale také pomocí uměleckých vyjadřovacích prostředků. Jak hudba komunikuje, sděluje city, emoce, do jaké míry může vyjadřovat mimohudební obsah. Významové propojení hudebních, gestických, mimických a celkově pohybových výrazových prostředků.
V návaznosti na látku probíranou v 1. semestru jsou z dějin hudební estetiky vybrána témata, na kterých je demonstrováno, jak se pod vlivem dobových filozoficko-estetických názorů vyvíjí zacházení s „materiálem“ hudby a jaký dopad tyto tendence mají na vývoj hudebních forem, žánrů a druhů. V seminární části posluchači zpracovávají seminární práci na téma, které si volí z následujícího tematického okruhu:
hudba a výraz
hudba a emoce
hudba a teorie nápodoby
záměrnost a nezáměrnost v hudebním díle
hudba a alegorie
přirozenost a konvencionálnost hudebních vyjadřovacích prostředků.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Bernstein, Leonard: Co vyjadřuje hudba? In: O hudbě. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 1996, s. 13?35.
Dykast, Roman: Symbolická forma v hudbě. In: Sborník ?K aktuálním otázkám hudební teorie?. HAMU, Praha 2000, s. 124-130.
Dykast, Roman: Hudba věku melancholie. Togga, Praha 2005.
Eco, Umberto: Sémiotika divadelního představení. In: Dramatické umění 1988, č. 2, s.44-53.
Eco, Umberto: Teorie sémiotiky. JAMU, Brno 2004.
Eggebrecht, Hans H.: Hudba a krásno. Lidové noviny, Praha 2001.
Godár, Vladimír: Kacírske quodlibety. Music Forum, Bratislava 2000.
Hanslick, Eduard: O hudebním krásnu. Praha 1973.
Chailley, Jacques: 40000 let hudby. SNKLHU, Praha 1965.
Jiránek, Jaroslav: Hudební sémantika a sémiotika. Olomouc 1996.
Kaden, Christian: Prolegomena k jedné sémiotice hudby. In: Hudební věda 18, 1981, č. 3, s. 238?257.
Karbusický, Vladimír: Tvar a význam v hudbě. In: Hudební věda XXX, 1993, č. 4, s.299-330.
Kneif, Tibor: Hudba a znaky. Aspekty neexistující hudební sémiotiky. In: Hudební rozhledy 25, 1972, s. 230?232.
Kresánek, Jozef: Základy hudobného myslenia. Bratislava 1977.
Langerová, Susanne K.: O významovosti v hudbe. Genéza umeleckého zmyslu. Bratislava 1998.
Meyer, Leonard B.: Emotion and Meaning. Chicago 1956.
Nattiez, Jean-Jacques: Fondements d?une sémiologie de la musique. Paris 1975.
Osolsobě, Ivo: Jméno Eco a sémiotické záhady divadla. In: Dramatické umění 1988, č. 3, s.37-45.
Sychra, Antonín: Impresionismus a exprese v hudbě. Praha 1990.
Vičar, Jan: ?Zápisník zmizelého? Leoše Janáčka. In: Hudební věda 33, 1996, č. 3, s. 203?232.
Vičar, Jan?Dykast, Roman: Hudební estetika. HAMU, Praha 1998, 20012.
Volek, Jaroslav: Hudební struktura jako znak a hudba jako znakový systém. In: Opus musicum 1981, č.5, 6 a 10.
Základy hudební sémiotiky (Fukač-Jiránek-Poledňák-Volek). Sv. I?III. Brno 1992.
Zich Jaroslav: Kapitoly a studie z hudební estetiky (Sdělovací schopnost hudby). Supraphon, Praha 1987.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednáška.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Zkouška z odpřednášené látky a výběru z doporučené literatury.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pantomima (Mg) (povinně volitelný předmět)