Clownerie a groteska 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
109CAG1 | Z | 7 | 8/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Boris HYBNER
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Boris HYBNER, Štefan CAPKO
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Objevit ve svém herectví originální a neopakovatelnou komickou polohu clowna. Porovnat rozdíly mezi cirkusovým a divadelním spůsobem hraní.
- Forma studia:
-
Praktické semináře.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Clownerie je určena pro široký okruh studentů interpretačních divadelních a tanečních obborů. A také pro studenty režie a choreografie, pokud mají zájem o humorné divadelní formy. Maximální počet studentů je 15.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Bez údaje.
- Obsah kurzu:
-
CLOWNERIE A GROTESKA
Po setkání s imaginární bílou pantomimou čeká studenty ve druhém ročníku Clownerie. Styl, který dále staví na jejich imaginaci, ale pracuje s konkrétními vyjadřovacími prvky, jako jsou kostým, rekvizita, líčená maska.
„Najdi si svého clowna!“ - je motto pro práci ve druhém ročníku.
Cílem naší společné práce je, aby po dobu jednoho semestru našli studenti v sobě, jak říká Rowan Atkinson, onu jedinou skutečně dobrou komickou figuru, kterou si nosí v sobě každý z nás. V dalším semestru musí „SVÉHO CLOWNA“ využít při tvorbě pasáží a entreé, krátkých komických výstupů, které musí zpracovat dramaturgicky i režijně. V závěru této fáze tedy k vznícené a užité imaginaci přibíráme i další složky divadla a to charakter, kostým, masku a rekvizity.
Výuka se také opírá o filmové záznamy světových clownů: L. Jengibarov, Grock, F. Fellini - Clowni, WC Fields, Colmbaioni, Slava Polunin, Ch. Rivell, Pierre Byland a Phillipe Gaulier, Lupino Lane, Harpo Marx
Rámcová osnova předmětu:
Najdi si svého Clowna:
-Úkol Clowna je bavit publikum.
-Kontakt s divákem (první a poslední pohled patří publiku)
-Čas pobytu před publikem ( Clown má právo setrvat na jevišti tak dlouho, dokud baví lidi a zajímá je)
-Moje vlastní vyjímečnost. Každý z nás umí něco neobvyklého. Jsme zajímaví svou originalitou.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Studijní literatura:
Tristan Rémy: Klauniády
Boleslav Polívka: Předběžný portrét
Beryl Hugill.Hugill : Bring on the Clowns
Karel Kludský: Život v cirkuse
Jacques Lecoque: The moving body.
Eugenio Barba, Nicola Savarese: Slovník divadelní antropologie
Bruce dassau:Dassau: Život a doba Rowana Atkinsona
Daniel Storm: Kdo je Mr. Bean.
Jan Werich: Úsměv klauna.
Jiří Frejka: Smích a divadelní maska
Jerzy Grotovsky: Divadlo a Rituál
Jiřina Ryšánková: Herec a pohyb.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Bez údaje.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
V tomto předmětu je nejdůležitějším kritériem hodnocení co největší posun ve spůsobu hry v masce clowna.
Důraz je kladen hlavně na práci v průběhu celého semestru.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Bez údaje.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pantomima (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)