Didaktika/Vyučovatelská praxe saxofonu-jazz 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
174DPSJ1 | Z | 1 | 1/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- František KOP, Antonín SLOVÁČEK (Felix SLOVÁČEK)
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- František KOP, Antonín SLOVÁČEK (Felix SLOVÁČEK)
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Předmět slouží k metodickému nácviku a osvětlení všech problematik hráče na
saxofon. Na jednodušších etudách a přednesových skladbách se rozpoznají a definují jednotlivé nástrojové a hráčské problémy, se kterými se student může setkat při své činnosti, jak na poli interpretačním ,tak také na metodicko pedagogickém.
1. Výuka správného dýchání pomocí dechových cvičení
2..a Výuka tvoření tónu, různé metody tvoření nátisku
b Správné postavení rtů - metodický nácvik
c Správné postavení zubů - metodický nácvik
3. Metodika správné práce jazyka při nasazení
4. Metodika správné funkce jazyka při staccatu
5. Metodika držení nástroje, uvolněnosti svalstva a lehkosti celkové koordinace.
- Forma studia:
-
Kontaktní výuka.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta a dostatečný hudební archiv.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
- Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
- Obsah kurzu:
-
Předmět připraví studenty na pedagogickou dráhu na středních školách, konzervatořích.nebo na hudebních školách. Také pomůže studentům pochopit principy hry
na saxofon v jejich vlastní praktické činnosti. Vzhledem k tomu, že na každém tomto stupni škol je rozdílná úroveň i schopnosti žáků, se metodika zabývá každým stupněm zvlášť. Nejdříve se po metodické stránce proberou všechny atributy hry na
saxofon přímo na studentově hře. Pak se definují všechny metodické nácviky se studentem. Jedná se o nácvik správného dýchání, tvoření tónu,správného nátisku, prstové techniky, interpretace a znalosti literatury. V tomto předmětu se probírá dech, tón, nátisk, držení nástroje, uvolněnost svalstva a lehkost v celkové koordinaci. Dech je ve hře na saxofon jedním z nejdůležitějších faktorů. Na jeho správném zvládnutí záleží celý další vývoj a možnosti safofonu.
Dech je metodicky i prakticky procvičován pomocí dechových cvičení. S tímto úzce souvisí tvoření tónu. Na dechovou metodiku navazují nátisková cvičení a metodický rozbor správně postavených a určitý tlak působících rtů i horních a spodních zubů. Metodika správné funkce jazyka je rozdělena do dvou oddílů. V prvním se zabývá nasazením, jeho různými druhy a možnostmi, ve druhém pak staccatem, jeho rychlostí délkou a kvalitou.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Krtička ,Stanislav: Metodika hry na klarinet
Jeanjean,Paul : Vade mecum
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednášky.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Iniciativa a tvůrčí přístup.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Studenti získávají potřebné informace z oblasti didaktiky příslušných oborů. Mohou si takto rozšířit své vzdělání o pedagogickou způsobilost.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Saxofon-jazz (Mg) (volitelný předmět)